Sida 1 av 1
Årsmodeller

Postat:
29 jan 2022, 20:30
av Kent Ho
Hur gör t.ex. Volvo med årsmodellsbyten på lastbilar?
Gjorde man på sjuttio och åttiotalet som bilindustrin att man i princip kallar fordon tillverkade efter första juli för kommande års årsmodell?
Eller har man aldrig brytt sig om årsmodeller och går efter tillverkningsdatum så att en lastbil tillverkad i december 1979 blev en 79:a?
Re: Årsmodeller

Postat:
29 jan 2022, 23:41
av Drängen
Tidigare presenterades nya årsmodeller efter semestern, eller där omkring, precis som personbilarna. Nu följer det väl mera kalenderåret.
Re: Årsmodeller

Postat:
30 jan 2022, 13:54
av Kent Ho
När var tidigare och när började nu?
Anledningen till mina frågor är att instruktionsböcker aldrig nämner en årsmodell utan man får helt lita sig på tryckdatum.
Re: Årsmodeller

Postat:
30 jan 2022, 17:14
av Drängen
Tidigare var väl, ungefär, innan 2000-talet, kanske en bit in på det.
Re: Årsmodeller

Postat:
30 jan 2022, 20:25
av Per Thomson
Årsmodellen angiven i registreringsbeviset är ett administrativt datum främst i skattehänseende. När det gäller tekniska frågor är det säkrare att gå efter fordonstillverkarens uppgifter när bilen lämnade tillverkningsbandet. Därefter kan det dröja lång tid, kanske fler år, innan bilen har blivit leveransklar eller avsedd köpare inte har varit likvid. När den registreras i bilregistret får den det året som årsmodell vilket kan vara helt irrelevant i tekniskt hänseende. Det här gäller förr, om det är lika illa fortfarande vet jag inte. Scania har fordonskort för alla chassier som lämnar fabriken. Det kortet har intressanta uppgifter om typ av växellåda, bakväxel, m m.
Re: Årsmodeller

Postat:
31 jan 2022, 22:23
av Anders Ason
Kommer årsmodell inte snart att bytas ut mot registreringsår?
En viss elbilstillverkare har vad det ser ut som slopat årsmodell och anger version som xxxx1, xxxx2, xxxx3 o s v. Sannolikt ser tillverkaren en fördel i att det inte går att referera till en viss årsmodell och att varje version kan tillverkas likadana under flera år. Det kanske även bidrar till att hålla beg. priserna uppe.
Sannolikt kan det vara ganska stora skillnader på bilarna mellan de första och sista tillverkade angett med ett index.
Stridsflygplan körs med liknande system.
Från Tunnan, Lansen, Draken, Viggen till Gripen. Exempelvis var de senare tillverkade Drakarna med benämningen F, de med udda nummer var en version och de med jämna en annan och det rörde sig i huvudsak om de hade IR-sökare eller inte. C var i regel för tvåsitsiga skolplan. I de första Drakenplanen var luftdataenheten analog och bestod av kugghjul, differentialer, resolvrar och elgon. Först flera år senare blev det digitalt, d v s datoriserat.
Det välkända F16, USA har ju hetat det nu under väldigt lång tid och skillnader anges nog med versionsnummer.