Det var bättre förr.

Här träffas vi och kanske ställer en fråga eller lämnar ett förslag som andra har en lösning eller synpunkter på. Kom ihåg att det skall handla om lastbilsnostalgi.

Moderatorer: Anders Ason, Moderatorer

Det var bättre förr.

Inläggav mats-oh » 04 nov 2021, 19:14

Anledningen att jag startar denna tråd är att jag träffade på en chaufför som hade med sin grabb kanske sju åtta år och blev riktigt rörd av att se hur han ville köra pallyftare och bakgavelhiss med stor entusiasm. Minns hur jag i samma ålder var med farsan med lika ålder och stor entusiasm.
Anledningen att jag blev så rörd är att sen jag själv blev lastbilschaffis 1986 så är det nästan inget jag sett. Definitivt inte dom senaste femton åren. Förr var det vanligt , hade flera kompisar som också åkte med sina pappor i tidig ålder. Alla säkerhetsivrare har satt stopp för detta. Försäkringar gäller inte och allt man hört. Sunt förnuft verkar inte gälla längre. Att lära barn sunt förnuft bör ju vara det lämpligaste. Det är tunga fordon , tunga laster , klämrisker och så vidare. Jag skadade mig aldrig och ingen jag känner heller. Sen har det ju hänt olyckor fast det gör det vuxna också tex har vi dom nya bakgavelliftarna som inte går att stänga helt utan man står i någon konstig ställning med död mans grepp för att folk klämt huvuden , armar och ben.
Lastbilskranar som piper och slår ifrån vid sämsta och farligaste ögonblick. Har man lite tankar innan man sticker in huvudet mellan lift och flak så gör man inte det.

Jag tror vi som var med lite innan blev försiktigare.

Samma är det med arbetskläder. Vi får allt mer clowndräkter gula , oranga , med reflexer över allt fattas bara en liten saftblandare på huvet men det kommer nog snart.

Så min slutsats är faktiskt att det var bättre förr.

Surgubben Mats :D
mats-oh
 
Inlägg: 238
Blev medlem: 17 apr 2012, 18:33

Re: Det var bättre förr.

Inläggav Drängen » 04 nov 2021, 20:03

Många firmor, bl.a bränslebolagen hade restriktioner för att ha med barn i lastbilar redan på 70-talet, med hänvisning till försäkringar. Har själv tillbringat uppväxten i en massa lastbilar, och visst fick man en del gratis till man skulle in i hetluften själv. Mina barn var med ibland, men ingen blev tillräckligt intresserad för att köra själv. Arbetskläderna har jag inga problem med, stressen generellt har ökat, så synligheten behövs när man lossar eller lastar, tycker jag.
Drängen
 
Inlägg: 569
Blev medlem: 09 jan 2021, 16:08

Re: Det var bättre förr.

Inläggav 30Fredrik » 05 nov 2021, 09:52

Ja ,kan bara instämma med vad ni bägge har skrivit! Jag började ju inom yrket 1965 så det har ju hänt en hel del under dom åren bakom ratten, både på gott och ont!Har själv 4 grabbar som alla mer eller mindre har vuxit upp i Lastbilshytter när jag har kört både inom Sverige och på Kontinenten, så dom har ju fått vara med om en hel del, tycker att jag för det mesta har mött mest positiva omdömen när grabbarna har varit med under alla år, och av det hela så är det bara den yngsta grabben som blev chaufför! Ja vad ska man dra för slutsats av det, fanns tydligen andra yrken som var intressanta för dom 3 andra, konstigt?? MVH. 30 Fredrik.
30Fredrik
 
Inlägg: 497
Blev medlem: 22 sep 2009, 21:28

Re: Det var bättre förr.

Inläggav Drängen » 06 nov 2021, 10:36

Som far kan det vara nyttigt att se att livets mening kanske inte är att hålla i en ratt hela dagarna :wink: . Fast egentligen är det nog inte specifikt för vår yrkesgrupp att gå i föräldrarnas fotspår, många som "ärver" förälderns jobb.
Drängen
 
Inlägg: 569
Blev medlem: 09 jan 2021, 16:08

Re: Det var bättre förr.

Inläggav Noxcania » 06 nov 2021, 22:50

Klart att allt va bättre førr; man va ju yngre!
& nog tycker jag att de e trist att folk som har olika jobb klär sej likadant, som att matroser ombord ser ju folk ut som asfaltsläggare & så vidare, konstigt att piloter fortfarande får se ut som piloter...
Noxcania
 
Inlägg: 1299
Blev medlem: 08 dec 2014, 01:16
Ort: Skåne

Re: Det var bättre förr.

Inläggav Drängen » 07 nov 2021, 18:44

Jag har svårt att förstå gnället över varselkläder. Det finns idag ett brett utbud som gör att firmor kan ha sin egen prägel på uniformen. Skillnaden på synbarhet med eller utan är himmelsvid, vilket kan vara livsavgörande vid arbeten i hamnar, efter vägen etc. Och eftersom jag började yrkesbanan för snart 50 år sen som asfaltläggare ser jag inte problemet med att se ut som en sån.....
Drängen
 
Inlägg: 569
Blev medlem: 09 jan 2021, 16:08

Re: Det var bättre förr.

Inläggav Noxcania » 07 nov 2021, 19:17

Tycker nog att de blir lite som halvljuslagen i stark sommarsol; man ska tydligen bli førvånad om en bil e i rørelse om den inte lyser. & de e la klart som källvatten att man ska synas om man jobbar i trafiken, de e inte de jag menar.
Noxcania
 
Inlägg: 1299
Blev medlem: 08 dec 2014, 01:16
Ort: Skåne

Re: Det var bättre förr.

Inläggav Drängen » 07 nov 2021, 20:24

Det blir lite som att jämföra äpplen och päron... Har kört och jobbat på tillräckligt många byggen och andra arbetsplatser för att lära mig uppskatta varselkläder. Dessutom är det lättare att få arbetskläder av chefen, när de flesta företag kräver varselkläder för att man ska få lossa eller lasta. Det är ju ändå ingen modevisning man ska på.
Drängen
 
Inlägg: 569
Blev medlem: 09 jan 2021, 16:08

Re: Det var bättre förr.

Inläggav peterhummel » 08 nov 2021, 00:28

När jag körde grävmaskin i slutet på 60-talet dök en gubbe upp i overaller, som var oranga i färgen. Jag var så imponerad att jag försökte få tag i likadana, men det var inte så lätt. Jag fick specialbeställa dem, men till slut kom de allt. Jag tror vi kanske var pionjörer nar det gäller varselfärger. Det enda problemet var att smutsen visade upp sig mycket mera än på de vanliga mörkblå kläderna
peterhummel
 
Inlägg: 100
Blev medlem: 04 jul 2018, 08:15
Ort: Australien

Re: Det var bättre förr.

Inläggav Malte. E » 13 nov 2021, 15:28

Det kanske inte alltid var bättre förr.
Genomläsningen av ovanstående inlägg fick mig att erinras en historia jag hörde av en numera
avliden lastbilschaufför. Han hade varit med om att bilda en lokalavdelning av Transportarbetare-
förbundet. Det var 1930-tal. Man tog upp frågan om fria arbetskläder. En uppsättning årligen,
bestående av hängselbyxor, samt en jacka / rock som räckte till nedom midjan. Blåtyg givetvis.
Något mer, som handskar mössa kunde inte komma ifråga.
En åkare undrade surmulet.."ska jag inte ta av mig skjortan å räcka över den te er också?"
Nåväl, en "storåkare", varmed menades tre lastbilar, köpte motvilligt det som förhandlats fram.
En av chaufförerna var rätt liten till växten, när han provade sina kläder nästan försvann han i dem.
Han undrade om det inte gick att få några mer passande kläder.
Efter några dagar slängde åkaren till honom ett brunt paket med ett vresigt "duger kläderna nu då?"
Det var byxor och jacka i barnstorlek.
Malte E.
Malte. E
 
Inlägg: 450
Blev medlem: 11 feb 2012, 22:32

Re: Det var bättre förr.

Inläggav Drängen » 13 nov 2021, 23:29

Jag har varit med om att få kvittera ut simplaste modellen av arbetshandskar, efter att ha täckt ett planklass i regn återstog i stort sett bara sömmarna. I ärlighetens namn var det åkeriets kamrer som låg bakom idén med kvittering, och man fick ha ett väldigt underbyggt argument för att få ett nytt par....
Drängen
 
Inlägg: 569
Blev medlem: 09 jan 2021, 16:08

Re: Det var bättre förr.

Inläggav 30Fredrik » 14 nov 2021, 09:40

Ja det som Thomas beskriver angående handskar och dumsnåla kamrerer är ju ett känt begrepp även för mej! Arbetade hos ett av Eskilstunas största åkerier i 13år under 60-70talet, där fanns en kamrer som var av den riktigt gamla stammen! Åkeriet var ju inte direkt kända för att strö saker och ting runt sej, men som av en händelse kom det till min kännedom att det hade inköpts reklampennor med åkeriets logga på! Tyckte att det kunde ju vara trevligt att ha X antal pennor med i Långtradaren och skänka bort till någon halvvresig godsmottagare när det passade! Sakt och gjort, efter att ha övertalat kamreren om reklamvärdet med pennorna, fick jag väl omkring ett dussin pennor som jag sen delade ut till nämda personer vid lämpliga tillfällen! Efter ett tag kom jag till en firma där jag hade skänkt bort en penna, och får då höra detta" Får väl tacka för pennan jag fick i förra veckan, men det verkar som om det är osynligt bläck i pennan!!! Skämdes som en hund, provade väl 2-3 pennor innan jag hittade en som fungerade, som raskt skänktes till nämda person. Den snåle kamreren hade köpt pennorna för flera år sen och dom hade legat och torkat! Jag fick pröva varje penna innan jag skänkte bort någon efter detta! Snacka om goodwill!! MVH, 30 Fredik.
30Fredrik
 
Inlägg: 497
Blev medlem: 22 sep 2009, 21:28

Re: Det var bättre förr.

Inläggav Drängen » 14 nov 2021, 13:17

Så sent som för några år sen stog en daglig ledare på ett åkeri jag jobbade åt och beklagade sig över utgifterna för arbetskläder, och att vi fick använda motorvärmare nattetid. Körningen var timmer i skift, så vi kom inte in på mittagningsplatserna utan varselkläder. Motorvärmarna gick 1-1,5 timme ungefär. Jag var tvungen att påpeka att ingen hindrat dom från att ta betalt för tjänsterna. Följande vecka lämnade flera tillbaka kläderna. Jag håller fast vid min ståndpunkt, många arbetsgivare skulle behöva påminnas om vilket århundrade vi faktiskt lever i.....
Drängen
 
Inlägg: 569
Blev medlem: 09 jan 2021, 16:08

Re: Det var bättre förr.

Inläggav herrstina- » 14 nov 2021, 18:20

Varselkläder på rätt ställe är inte fel, men jag har svårt att förstå när folket ränner runt på stormarknaden iklädda "mina" arbetskläder och ser ut som clowner. Själv vill jag gärna vara "civil" när det ges möjlighet.

När det gäller motorvärmare är det en bra affär att använda den vid kyla. I drygt 30 år har jag monterat en manick i våra bilar så chauffören ringer hemifrån och startar värmaren i bilen innan han ska iväg. Det sparar bilen väldigt mycket och minskar risken för hemorrojder hos chauffören, delad glädje alltså...

Stina.
Användarvisningsbild
herrstina-
 
Inlägg: 3826
Blev medlem: 06 okt 2008, 19:11
Ort: Helsingborg

Re: Det var bättre förr.

Inläggav mats-oh » 14 nov 2021, 18:48

Var ju förstås lite ironisk när jag skrev trådstartaren men faktum är att just det var bättre förr uttalandet står jag för.
Stressen var mindre , man hann med att fika med kollegor , lastbilarna var snyggare osv.
Det har ju faktiskt inte hänt så mycket iaf sen 1986 på komforten . lift pallyftare och säckakärra är fortfarande dom ända hjälpmedel man har.
Jag har ju kört kranbil också i många år och där har fjärrkontrollen faktiskt gjort ett litet lyft men fortfarande ganska samma .
Ok får också säga att 22mm plyfalämmar väger mer än alluminiumlämmarna jag hade på sista bilen.
Men iaf chauffören ska göra fler saker på samma tid som förr och fortare :D det är dagens devis.
Och jag tänker inte ens gå in på vad jag tycker om YKB skiten :D
mats-oh
 
Inlägg: 238
Blev medlem: 17 apr 2012, 18:33

Nästa

Återgå till Allmänt Veteransnack

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 11 gäster