Det var bättre förr.

Här träffas vi och kanske ställer en fråga eller lämnar ett förslag som andra har en lösning eller synpunkter på. Kom ihåg att det skall handla om lastbilsnostalgi.

Moderatorer: Anders Ason, Moderatorer

Re: Det var bättre förr.

Inläggav Drängen » 14 nov 2021, 18:54

Mja, jag började i mitten av 70-talet, och det var stress så det räckte redan då, om man inte körde linjebil. Vara lastad i t.ex Skövde åtta på kvällen, och ska stå på ett bygge i Östersund sju nästa morron gjorde att man fick töja på både regler och sin egen kapacitet. Fjärrkontroll till kranar är bland det bästa som hänt, man behöver inte vara riskzonen under lyftet.
Drängen
 
Inlägg: 574
Blev medlem: 09 jan 2021, 16:08

Re: Det var bättre förr.

Inläggav Per Thomson » 14 nov 2021, 19:05

Tack för mycket underhållande och intressanta diskussioner, ofta med humor :!: :D
Hälsningar
Per Thomson
Användarvisningsbild
Per Thomson
Site Admin
 
Inlägg: 7369
Blev medlem: 22 mar 2007, 23:11
Ort: Råå

Re: Det var bättre förr.

Inläggav Noxcania » 14 nov 2021, 19:08

Klickar "gilla" på några inlägg...
:D
Noxcania
 
Inlägg: 1301
Blev medlem: 08 dec 2014, 01:16
Ort: Skåne

Re: Det var bättre förr.

Inläggav Per Thomson » 14 nov 2021, 19:25

Noxcania skrev:Klickar "gilla" på några inlägg...
:D

Ja, det hade blivit många sådana i den här tråden om det hade funnits den möjligheten. :lol:
Hälsningar
Per Thomson
Användarvisningsbild
Per Thomson
Site Admin
 
Inlägg: 7369
Blev medlem: 22 mar 2007, 23:11
Ort: Råå

Re: Det var bättre förr.

Inläggav mats-oh » 15 nov 2021, 18:56

Kan dessutom tillägga att full saftblandarutrustning och dessutom uppfällbar på mast inte räckte i belysning för den stackars bärgare som blev ihjälkörd för ett antal år sedan i Fjärås.
Han försökte bärga en bil i skymningen på E6an utanför Fjärås (alltså MYCKET blink) men ändå kommer en bil och bränner rakt in i bilen som bärgas vidare in i bärgaren där den i princip flyger över bärgaren. Ja Den personen såg inte dessa blinkljus. Men varselkläder hade kanske gjort susen.

Förlåt detta är grovt , men om folk inte ser mänskor röra sig i miljön dom kör i så ska dom kanske inte framföra fordon!
Jag är inte emot varselkläder men från år till år ska det mer reflexer gula , oranga kläder men det är ju det som är problemet!
Om man inte kan se ska man inte köra.
Vi yrkeschaufförer ska genomgå läkarkontroller var femte år men ingen annan. (där det ingår bla synkontroll och och annat)

Jag tycker faktiskt inte vi ska behöva gå runt med clownkläder!

Dessutom 35 timmar ykb clowntid var femte år.
mats-oh
 
Inlägg: 238
Blev medlem: 17 apr 2012, 18:33

Re: Det var bättre förr.

Inläggav Drängen » 15 nov 2021, 19:13

mats-oh skrev:Kan dessutom tillägga att full saftblandarutrustning och dessutom uppfällbar på mast inte räckte i belysning för den stackars bärgare som blev ihjälkörd för ett antal år sedan i Fjärås.
Han försökte bärga en bil i skymningen på E6an utanför Fjärås (alltså MYCKET blink) men ändå kommer en bil och bränner rakt in i bilen som bärgas vidare in i bärgaren där den i princip flyger över bärgaren. Ja Den personen såg inte dessa blinkljus. Men varselkläder hade kanske gjort susen.

Förlåt detta är grovt , men om folk inte ser mänskor röra sig i miljön dom kör i så ska dom kanske inte framföra fordon!
Jag är inte emot varselkläder men från år till år ska det mer reflexer gula , oranga kläder men det är ju det som är problemet!
Om man inte kan se ska man inte köra.
Vi yrkeschaufförer ska genomgå läkarkontroller var femte år men ingen annan. (där det ingår bla synkontroll och och annat)

Jag tycker faktiskt inte vi ska behöva gå runt med clownkläder!

Dessutom 35 timmar ykb clowntid var femte år.
Som du själv säger, oerhört grov jämförelse. Har upplevt en del situationer där "clownkläderna" faktiskt räddat liv. J-la jåll, på ren jämtska. Se och synas kan inte vara så svårt att förstå. Måste finnas viktigare saker att hänga upp sig på.
Drängen
 
Inlägg: 574
Blev medlem: 09 jan 2021, 16:08

Re: Det var bättre förr.

Inläggav mats-oh » 15 nov 2021, 19:35

Ok Så är det nog
mats-oh
 
Inlägg: 238
Blev medlem: 17 apr 2012, 18:33

Re: Det var bättre förr.

Inläggav Noxcania » 15 nov 2021, 22:27

Tror att alla säkerhetsgrejjor får folk att slappna av alldeles før mycket, e nog en tjurskallig typ men om man inte ser en bil i solsken med släckta lysen så vetifasen om man passar vara i trafiken utan assistent, folk har blitt slappa, ser ju varje vinter hur nya "säkra" 4x4 ligger i dikena.
Visst behøvs lysande kläder men de borde va skillnad på dom.
Noxcania
 
Inlägg: 1301
Blev medlem: 08 dec 2014, 01:16
Ort: Skåne

Re: Det var bättre förr.

Inläggav Drängen » 15 nov 2021, 22:51

Hehe, vet inte om jag håller med. När jag var hundägare och rastade odjuren hade jag en fleecejacka för att synas. Mer än en gång kom diverse trafikanter i rätt hög fart som man tydligt hörde slacka på farten när dom anade en varseljacka på avstånd. Kan vi som behövt jobba efter vägen få ner farten genom att likna poliser, då får vi kanske komma hem till kvällen.... Tycker nyttan är större än besväret, vill inte ha nån som springer runt min lastbil eller maskin utan varselkläder, synbarheten ökar dramatiskt med eller utan. I mina ögon ett i-landsproblem att hänga upp sig på.
Drängen
 
Inlägg: 574
Blev medlem: 09 jan 2021, 16:08

Re: Det var bättre förr.

Inläggav mats-oh » 20 nov 2021, 18:08

Noxcania skrev:Tror att alla säkerhetsgrejjor får folk att slappna av alldeles før mycket, e nog en tjurskallig typ men om man inte ser en bil i solsken med släckta lysen så vetifasen om man passar vara i trafiken utan assistent, folk har blitt slappa, ser ju varje vinter hur nya "säkra" 4x4 ligger i dikena.
Visst behøvs lysande kläder men de borde va skillnad på dom.


Håller med till fullo Noxcania. Jag säger inte att varselkläder är dåligt , det enda jag skrivit att folk behöver glo när dom är ute och kör. Mobiltelefon använder ju ingen när dom kör om man frågar folk (läs journalister frågar ) Sen ser man ypperligt bra uppifrån en lastbil ner i bilar där 75 procent sitter med sina klösbrädor och viftar med fingrarna eller med den i örat.
Alltså när du kör bil ,KÖR bil, inget annat ska uträttas när du kör bil!!

Sen visst vi kan ha varselkläder eller full blinkutrustning men när människor håller på med annat än köra bil så.....
mats-oh
 
Inlägg: 238
Blev medlem: 17 apr 2012, 18:33

Re: Det var bättre förr.

Inläggav Drängen » 20 nov 2021, 18:50

Vad folk sysslar med när dom skulle kört bil istället tror jag inte har med varselkläder att göra. Det handlar mer om inställning, eller ren nonchalans. Jag reagerar på att det verkar besvärligt att behöva ha dom på sig. Som jag skrivit, nyttan är större än besväret. Vad andra sysslar med kan jag inte göra mycket åt, men jag kan höja min egen säkerhet på olika arbetsplatser.
Drängen
 
Inlägg: 574
Blev medlem: 09 jan 2021, 16:08

Re: Det var bättre förr.

Inläggav mats-oh » 20 nov 2021, 20:56

Du har nog rätt Drängen :D :D
mats-oh
 
Inlägg: 238
Blev medlem: 17 apr 2012, 18:33

Re: Det var bättre förr.

Inläggav mats-oh » 20 nov 2021, 21:26

Det var tråkig att fokuset skulle bli varselkläder i denna tråden men min intention var egenligen det var bättre förr . Jag har en arbetskamrat som säger ( jämngammal med mig ) njut av denna dagen för det kommer bara bli sämre från denna dag.
Dessvärre tror jag han har rätt

Jag har 35 år i branschen och det var bättre förr.

Och det var snyggare lastbilar (tex Volvo F G88 89 N7 10 12 bla)

Dessutom lite lugnare tempo :D :D :D :D :D
mats-oh
 
Inlägg: 238
Blev medlem: 17 apr 2012, 18:33

Re: Det var bättre förr.

Inläggav mats-oh » 20 nov 2021, 21:30

Tycker jag iaf :D :D
mats-oh
 
Inlägg: 238
Blev medlem: 17 apr 2012, 18:33

Re: Det var bättre förr.

Inläggav 30Fredrik » 20 nov 2021, 21:46

Kan bara instämma med föregående skribent! Dagens chaufförer har det inte lätt med denna övervakning av den datastyrda skrivaren som börjar blinka hysteriskt 15-20min innan du har kört 4,5t utan rast! Dessutom böter för minsta skitsak! Nej som sagt det var bättre förr!!
30Fredrik
 
Inlägg: 497
Blev medlem: 22 sep 2009, 21:28

FöregåendeNästa

Återgå till Allmänt Veteransnack

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 11 gäster

cron