Det var bättre förr.

Här träffas vi och kanske ställer en fråga eller lämnar ett förslag som andra har en lösning eller synpunkter på. Kom ihåg att det skall handla om lastbilsnostalgi.

Moderatorer: Anders Ason, Moderatorer

Re: Det var bättre förr.

Inläggav jonasc » 20 nov 2021, 22:16

Nä, det va inte bättre förr.
Respekten för liv och lem var på en helt annan nivå än dagens.

Om en av oss gubbar tappade en lem eller livet så var det bara en del av verkligheten , så är det inte idag tack och lov.

Tänk efter lite .. ykb t.ex har ett syfte , alla som kör yrkesmässigt skall ha en grundkompetens. Och inte bara du utan även Slobodan från Slovakien. varken du eller jag vill ha honom körandes packad på våra vägar.

Då kan det väl vara värt att sitta av en stund och ev. lära sig något nytt... det är inte svårt.

Vi gamla gubbar med en massa erfarenhet och kompetens måste även öppna våra sinnen för att den verkligheten som utvecklade oss då finns inte kvar, det är en annan verklighet idag och den kräver att vi utvecklas , så väx upp gubbar.
jonasc
 
Inlägg: 7
Blev medlem: 16 jul 2020, 09:47

Re: Det var bättre förr.

Inläggav Drängen » 21 nov 2021, 10:42

Jag har drygt 45 år som chaufför, och att allt var bättre förr håller jag inte med om. Har inte kört mycket fast linje, utan prövat det mesta, och framförallt arbetsmiljön var sämre. Handlastning, och lossning, täckning av öppna ekipage i alla möjliga väder. Transportledare som lovade sånt dom inte behövde hålla. Veteraner är kul som underhållning, men åtminstone jag är tacksam över hur bilarna utvecklats. T.ex. Dessutom tycker jag inte dom som börjar idag ska behöva ha samma förhållanden som vi hade.
Drängen
 
Inlägg: 569
Blev medlem: 09 jan 2021, 16:08

Re: Det var bättre förr.

Inläggav agritrade » 21 nov 2021, 15:41

Man kan se från olika sidor började tidigt ,80tal köra så bilarna var nog komfortabla redan då meń stress har det väl alltid funnits men en annorlunda ingen apparat som blinkade när man skulle vara trött o hungrig myndigheter kan man kanske ha en åsikt om här i Finland ex är det helt lagligt att gå samma ykb kurs 2ggr irad o få sin kruks då kanske en röd lampa börjar blinka mellan öronen en annan grej som blinkar hände ganska stort oljeutsläpp på en rivningsobjekt ca5m3 eldningsolja grävmaskinisten hade sönder oljetanker fick tag i mitt nummer var där på 23 min har slammsug då hade en från brandkåren hunnit dit frågade om jag har adr lov svarade nej då skulle vi vänta o tänka till lite olja rann mellan benen ner i ett dike frivilliga brandmänn rulla Toma oljefat börja med varierande framgång försöka få det i faten vet ej hur det slutade för min röda lampa hade ett stark sken då så jag böt miljö det är lite dit jag vill komma att förr var det nog mera bondförnuft som rådde har en god bekant som säger att det är NTM centralen o mikron som gjort stressen
agritrade
 
Inlägg: 20
Blev medlem: 06 jan 2013, 12:59

Re: Det var bättre förr.

Inläggav agritrade » 21 nov 2021, 17:03

Måste tillägga en sak som i mina öron var mycket bättre förr då man sitter på ett fik sommar o sol ute o hör på lastbilar som kommer o går då var det bra mycket bättre förr
agritrade
 
Inlägg: 20
Blev medlem: 06 jan 2013, 12:59

Re: Det var bättre förr.

Inläggav Noxcania » 21 nov 2021, 23:33

Fick førare från andra länder supa bakom ratten innan YKB kom? Tvivlar jag på.
En sak jag åxå undrar (jag vet nämligen inte!) e vad man får lära sej på YKB-kurs som man inte fick när man tog høgre behørighet innan?
Noxcania
 
Inlägg: 1299
Blev medlem: 08 dec 2014, 01:16
Ort: Skåne

Re: Det var bättre förr.

Inläggav Drängen » 22 nov 2021, 09:10

Innan YKB var det många nordiska chaufförer som söp när dom låg ute..... Det är väl vikten av kost och motion som inte var med när man tog tunga behörigheten. Sen är vi många som tog trafikkort på 70-talet, eller tidigare, så det har tillkommit en hel del sen dess, som kan behöva upprepas. Kursen är väl egentligen inte så farlig, däremot priset. Jag tror knappast jag förnyar mitt, drygt 10 lakan när man fyllt 65 känns lite drygt. Visst kan jag få nån som betalar, men då blir man lite piskad att gengälda tjänsten.
Drängen
 
Inlägg: 569
Blev medlem: 09 jan 2021, 16:08

Re: Det var bättre förr.

Inläggav Per Thomson » 22 nov 2021, 10:02

30Fredrik skrev:Kan bara instämma med föregående skribent! Dagens chaufförer har det inte lätt med denna övervakning av den datastyrda skrivaren som börjar blinka hysteriskt 15-20min innan du har kört 4,5t utan rast! Dessutom böter för minsta skitsak! Nej som sagt det var bättre förr!!

Bra Fredrik! Det här stressmomentet fanns i vart fall inte förr. Visst behövs det någon form av övervakning såsom landtransporter har utvecklats och något som pressade förare pådrivna av fulspeditörer och maffiosåkare kan luta sig emot. Men det kunde väl ha utformats med beydligt bättre flexibilitet. Och användargränssnittet är förfärligt, hur har man kunnat tillåta något så stenåldersmässigt. :cry:
Hälsningar
Per Thomson
Användarvisningsbild
Per Thomson
Site Admin
 
Inlägg: 7356
Blev medlem: 22 mar 2007, 23:11
Ort: Råå

Re: Det var bättre förr.

Inläggav Noxcania » 22 nov 2021, 17:44

Tog alla mina tunga behørigheter på 90-talet & de va en attans massa mer än å bara lära sej allt om lastbilar, lastning & lossning &såvidare & inte fasen e de nå't nytt att man inte ska supa på jobbet; undrar fortfarande(!) va YKB kan ge mer än va jag fick i min utbildning.
Noxcania
 
Inlägg: 1299
Blev medlem: 08 dec 2014, 01:16
Ort: Skåne

Re: Det var bättre förr.

Inläggav Drängen » 23 nov 2021, 10:21

Vet inte direkt om det är YKB'n som felar, tycker man läser för ofta att det dribblas med förarkort, fuskas med lastsäkring m.m. Och definitivt inte bara av utländska chaufförer. Statusen för yrket skulle behöva höjas, men dit är det nog en bit kvar.
Drängen
 
Inlägg: 569
Blev medlem: 09 jan 2021, 16:08

Re: Det var bättre förr.

Inläggav mats-oh » 24 nov 2021, 18:52

I rest my case :D
mats-oh
 
Inlägg: 238
Blev medlem: 17 apr 2012, 18:33

Föregående

Återgå till Allmänt Veteransnack

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 6 gäster

cron