Anledningen att jag blev så rörd är att sen jag själv blev lastbilschaffis 1986 så är det nästan inget jag sett. Definitivt inte dom senaste femton åren. Förr var det vanligt , hade flera kompisar som också åkte med sina pappor i tidig ålder. Alla säkerhetsivrare har satt stopp för detta. Försäkringar gäller inte och allt man hört. Sunt förnuft verkar inte gälla längre. Att lära barn sunt förnuft bör ju vara det lämpligaste. Det är tunga fordon , tunga laster , klämrisker och så vidare. Jag skadade mig aldrig och ingen jag känner heller. Sen har det ju hänt olyckor fast det gör det vuxna också tex har vi dom nya bakgavelliftarna som inte går att stänga helt utan man står i någon konstig ställning med död mans grepp för att folk klämt huvuden , armar och ben.
Lastbilskranar som piper och slår ifrån vid sämsta och farligaste ögonblick. Har man lite tankar innan man sticker in huvudet mellan lift och flak så gör man inte det.
Jag tror vi som var med lite innan blev försiktigare.
Samma är det med arbetskläder. Vi får allt mer clowndräkter gula , oranga , med reflexer över allt fattas bara en liten saftblandare på huvet men det kommer nog snart.
Så min slutsats är faktiskt att det var bättre förr.
Surgubben Mats