Sida 1 av 1

Scania med pejlstänger

InläggPostat: 07 dec 2008, 22:55
av Lars-Gunnar
Jag har sett många bilder på Scania Vabis LS75 och inte sett att de har pejlstänger på var sin skärm med vit knopp. Vet ej om det var ett tillval. Detta arrangemang var rätt fiffigt och det såg bra ut jämfört med en stång på stötfångaren.

De Skania Vabis som jag såg där jag var uppväxt hade pejlstänger på ömse sidor och monterad på skärmarna. Jag vet inte när detta upphörde, om det bara var för 75:an eller om det även fanns för 76:an. Till saken hör att bilarna skulle gå i skogen vilket kanske krävde pejlstänger.

Jag ser att man också hade stänger som satt längst ut på stötfångaren som Volvo hade.

Någon av forumets läsare som minns detta?

Lars-Gunnar :)

Re: Scania med pejlstänger

InläggPostat: 07 dec 2008, 23:11
av Anders Ason
Lars-Gunnar skrev:Jag har sett många bilder på Scania Vabis LS75 och inte sett att de har pejlstänger på var sin skärm med vit knopp. Vet ej om det var ett tillval. Detta arrangemang var rätt fiffigt och det såg bra ut jämfört med en stång på stötfångaren.

De Skania Vabis som jag såg där jag var uppväxt hade pejlstänger på ömse sidor och monterad på skärmarna. Jag vet inte när detta upphörde, om det bara var för 75:an eller om det även fanns för 76:an. Till saken hör att bilarna skulle gå i skogen vilket kanske krävde pejlstänger.

Jag ser att man också hade stänger som satt längst ut på stötfångaren som Volvo hade.

Någon av forumets läsare som minns detta?

Lars-Gunnar :)


    Visst minns vi pejlarstängerna, det fanns t o m de som satte flaggor (t o m lyse) på dem. Vi som var grabbar då och ansåg oss vara lite tuffare tyckte nog att det enbart var de som var dåliga förare som behövde sådana :D

    Kan inte tro att de var originalmonterade utan snarare ett tillbehör. De långa var väl skruvade med två bult och kunde sättas på nästan vilken lastbil som helst? (vill även minnas att frågan varit uppe tidigare i en annan tråd på forumet)



Re: Scania med pejlstänger

InläggPostat: 08 dec 2008, 01:03
av Per Thomson
Lars Gunnar menar inte de vanliga pejlstängerna som var monterade på stötfångaren utan den som var monterad uppepå höger stänkskärm och lutade utåt. Den var bar ca 25 cm i längd och standardutrustning. Många extramonterade en sådan även på vänster sida. Den typren av pejlstång var inte så bra på grund av att den lutade och därmed blev det inte så lätt att syfta in rätt avstånd till t ex en kaj som var lägre än kulans nivå. När detta blev känt så beställde de flesta de "riktiga" pejlstängerna som monterades på stötfångaren och ej lutade.

Re: Scania med pejlstänger

InläggPostat: 08 dec 2008, 09:08
av S-V L44
Det är väl dessa pejlstänger som avses?
Här en Scania-Vabis LT75S från 1963 som ingår i Scanias samlingar.
Scania-Vabis LT75S - 1963 - CH - LR.JPG
Scania-Vabis LT75S - 1963 - CH - LR.JPG (206.71 KiB) Visad 15213 gånger

Bilden är tagen från Scanias bildarkiv.
Pejlstängerna var rätt ovanliga och monterades framförallt på högersidan. Som framgår av bilden fanns det enstaka fordon som fick denna typ av stänger på vänstersidan också.
Eftersom de introducerades med 75:an 1958 så blev det också denna modell som blev vanligast med dessa pejlstänger. Några få 55:or, som introducerades 1960, fick också skärmmonterade stänger, men sen försvann de successivt. Det verkade som om de levde kvar längst på exportbilarna.
Jag tror inte att de fanns med i modellserierna 76 och 56 när dessa introducerades 1963.

// S-V L44

Re: Scania med pejlstänger

InläggPostat: 09 dec 2008, 00:53
av tommy olsen
mersedes og magerius hadde sånne til langt oppe på 70 tallet.også volvo n7/10/12 hadde sånne hele tiden tror jeg i hvartfal i norge.

Re: Scania med pejlstänger

InläggPostat: 09 dec 2008, 21:13
av Lars-Gunnar
Per Thomson skrev:Lars Gunnar menar inte de vanliga pejlstängerna som var monterade på stötfångaren utan den som var monterad uppepå höger stänkskärm och lutade utåt. Den var bar ca 25 cm i längd och standardutrustning. Många extramonterade en sådan även på vänster sida. Den typren av pejlstång var inte så bra på grund av att den lutade och därmed blev det inte så lätt att syfta in rätt avstånd till t ex en kaj som var lägre än kulans nivå. När detta blev känt så beställde de flesta de "riktiga" pejlstängerna som monterades på stötfångaren och ej lutade.


Tack Per. Det är riktigt. Ber om ursäkt att jag skrev så att det ev. kunde missuppfattas. Ordet "inte" skulle inte vara där. Ja, det stämmer nog, det var de 1:årens L o LS75 som hade dessa. Sågverket där min far körde skaffade en 2 axlig Scania Vabis L75 med dessa lutande "känselspröt". Vad jag inte begrep var varför ägarna inte köpte en LS75:a då de ju använde bilarna till att transportera timmer från skogen och för att då få bästa bränsleekonomi skulle den ju kunna ta minst 11.500 kg vilket denna bil ju inte gjorde. Dock blev den inte långvarig. En ny 3-axlig Volvo Titan Turbo som då hade 185 hk inhandlades. Den var Volvogrön med svarta skärmar och röd grill. Scanian hade 205. Den första Scenia-Vabisen blev också den sista på detta företag. Däremot köpte åkarna runom i omgivningarna Scania Vabis LS75.

Lars-Gunnar :mrgreen:

Re: Scania med pejlstänger

InläggPostat: 09 dec 2008, 21:24
av Thomas Almen
Så värst långlivad succè blev inte dom korta pejlstängerna. Dåtidens dåliga vägar gjorde att pinnen antog rent mänskliga drag, d.v.s vinkeln blev sämre med åren. Vill minnas att den var fäst i nån sorts gummifot, som inte stog emot tidens tand så där jättebra, Dom mest poppis stängerna tror jag Ilsbo svarvade och böjde till. Den modellen träddes genom kofångarn, så den blev stabil, Den som man skruvade fast med 2 bult genom ett plattjärn hade en förmåga att komma i självsvängning, och då kan det vara pinabelt att syfta efter nåt som är i ständig rörelse. Gubben fick 2 Ilsbokopior gjorda hos Englund & Kjellson, med reflexer i toppen, vit framåt och rött bakåt.

Re: Scania med pejlstänger

InläggPostat: 09 dec 2008, 21:34
av Per Thomson
Som du kanske minns Thomas så var det heller inte helt lätt att bedömma närheten till en lastkaj på högersidan, då fick du själv syfta en lodlinje från kulan och ner. Dessutom hade ju en del av stänkskärmen redan kommit förbi hindret då kulan sitter en bit bakom skärmens början.
Jag tror BeGe också gjorde de vanliga "riktiga" stängerna.

Re: Scania med pejlstänger

InläggPostat: 10 dec 2008, 19:02
av BURTRÄSKARN
BeGe pejlstänger måste väl vara någon av lyxvarianterna eftersom dom hade belysning? :D

Re: Scania med pejlstänger

InläggPostat: 10 dec 2008, 21:46
av Thomas Almen
Njaee, belysning var det nog inte i BeGes, vad jag kan minnas. Det satt nån knopp längst upp med glas i, men som sagt, har inget minne av att det var lyse i dom.

Re: Scania med pejlstänger

InläggPostat: 10 dec 2008, 22:25
av BURTRÄSKARN
Thomas Almèn skrev:Njaee, belysning var det nog inte i BeGes, vad jag kan minnas. Det satt nån knopp längst upp med glas i, men som sagt, har inget minne av att det var lyse i dom.

Ja där ser man,jag hade fel igen.Har alltid trott att BeGes hade belysning :oops: :oops:Man lär för varje dag :lol:

Re: Scania med pejlstänger

InläggPostat: 11 dec 2008, 12:21
av Ove
Lyse i pejstänger har en Volvol233Z lastbil med Gladsaxhytt antar att glasax monterade pejstängerna dom är det lyse i Ove T

Re: Scania med pejlstänger

InläggPostat: 11 dec 2008, 20:58
av Micke Lund
Farsan borrade ur Be Ge knopparna på -60 talet och monterade en liten glödlampa i dom.Han gjorde det åt en kompis oxå som satt på hans epa,men jag kommer inte ihåg vad han använde för lampa och sockel. Jag har även borrat ur två stycken som jag har på LS140an,men jag fick inte till lamporna så en kompis monterade in en liten (cencur) istället