Sida 1 av 1

Klassiska Lastbilar nr 2021

InläggPostat: 01 apr 2021, 17:30
av mats-oh
Ytterligare ett fantastiskt reportage av Bo Norvinge.
Det som handlar om Scanias Torpedbilar från 1958 till början av 80 talet.
Härliga bilder och som vanligt varvid några väcker härliga minnen.
Gullhögen LS85 an på sidan 24 var nog inte chauffören så himla glad över kan jag tänka.
Fick nog jobba en hel del med växelspaken med fullt lass :D

En annan bild på sidan 24 är inredningen .
Jag har kört en hel del LS111 med svart mjuk instrumentbräda och tvåekrad ratt , kan inte gjort många glada :lol:
Tycker att 110ans metallbräda och gråa ratt ät betydligare själfullare . som jag också kört en hel del.

Men som sagt ett mycket intressant och välskrivet Reportage.
Mvh Mats

Re: Klassiska Lastbilar nr 2021

InläggPostat: 01 apr 2021, 21:27
av Bo Norvinge
Tack!
Gullhögenbilen kan Per berätta mer om.

Re: Klassiska Lastbilar nr 2021

InläggPostat: 03 apr 2021, 21:09
av ankarback
Kan bara hålla med math-oh. Riktigt bra artikel! Bra jobbat!
Överhuvudtaget ett väldigt bra och brett nummer av tidningen. Kul med udda bilar som den gamla Forden och Kenworthen. LT75an är ju en fantastisk lastbil också, vilket skick!

/Johan

Re: Klassiska Lastbilar nr 2021

InläggPostat: 03 apr 2021, 22:08
av Noxcania
Jupp Mats-oh, plast brädor blir man inte glad av...

Re: Klassiska Lastbilar nr 2021

InläggPostat: 04 apr 2021, 18:28
av Per Thomson
Gullhögen LS85 an på sidan 24 var nog inte chauffören så himla glad över kan jag tänka.

Så var det säkert. Min kompis Jan Boman http://www.veteranlastbilar.se/phpBB3/viewtopic.php?f=1&t=102&p=342#p342 var åkeriansvarig inom Cementa vid den här tiden. Det var vanligt att de stora industriföretagen hade egna fordonsflottor då. Cementa köpte ju Gullhögen så då kom den här bilen förmodligen med i köpet. Gullhögen hade en terminal i Söderhamn som försågs via järnväg och den där bilen distribuerade ut cementen till betongfabriker i södra Norrland. Ofta var kundernas silokapacitet avgörande för hur stora bilarna behövde vara. Hur det blev efter sammanslagningen vet jag inte då även Cementa hade en terminal i närheten (Stugsund). Jag får kolla med Janne och återkomma. Cementa hade flera terminaler runt om svenska kuster och de försågs med båt. Cementa lade ned alla sina cementfabriker på fastlandet och satsade allt på Slite, Gotland. Därför blev det naturligt med sjötransport för fjärrdistansen och självlossande fartyg.

Detta blev ju en beskrivning av bulk logistik, kanske lite 'off topic'. Bosse var nog medveten att det kunde bli så. :mrgreen:

Re: Klassiska Lastbilar nr 2021

InläggPostat: 06 apr 2021, 08:04
av Bengt Gustafsson
Tack för alla fina ord! :D :D

/Bengt G