Klassiska Lastbilar nr 2021

Här träffas vi och kanske ställer en fråga eller lämnar ett förslag som andra har en lösning eller synpunkter på. Kom ihåg att det skall handla om lastbilsnostalgi.

Moderatorer: Anders Ason, Moderatorer

Klassiska Lastbilar nr 2021

Inläggav mats-oh » 01 apr 2021, 17:30

Ytterligare ett fantastiskt reportage av Bo Norvinge.
Det som handlar om Scanias Torpedbilar från 1958 till början av 80 talet.
Härliga bilder och som vanligt varvid några väcker härliga minnen.
Gullhögen LS85 an på sidan 24 var nog inte chauffören så himla glad över kan jag tänka.
Fick nog jobba en hel del med växelspaken med fullt lass :D

En annan bild på sidan 24 är inredningen .
Jag har kört en hel del LS111 med svart mjuk instrumentbräda och tvåekrad ratt , kan inte gjort många glada :lol:
Tycker att 110ans metallbräda och gråa ratt ät betydligare själfullare . som jag också kört en hel del.

Men som sagt ett mycket intressant och välskrivet Reportage.
Mvh Mats
mats-oh
 
Inlägg: 238
Blev medlem: 17 apr 2012, 18:33

Re: Klassiska Lastbilar nr 2021

Inläggav Bo Norvinge » 01 apr 2021, 21:27

Tack!
Gullhögenbilen kan Per berätta mer om.
Med vänlig hälsning
Bo Norvinge

Hemsida: www.norvinge.se * Mail: bosse@norvinge.se * Tel: 070-587 38 67
Användarvisningsbild
Bo Norvinge
 
Inlägg: 2825
Blev medlem: 23 mar 2007, 13:03
Ort: Brålanda, Hedekas

Re: Klassiska Lastbilar nr 2021

Inläggav ankarback » 03 apr 2021, 21:09

Kan bara hålla med math-oh. Riktigt bra artikel! Bra jobbat!
Överhuvudtaget ett väldigt bra och brett nummer av tidningen. Kul med udda bilar som den gamla Forden och Kenworthen. LT75an är ju en fantastisk lastbil också, vilket skick!

/Johan
ankarback
 
Inlägg: 683
Blev medlem: 14 maj 2017, 20:36
Ort: Huddinge

Re: Klassiska Lastbilar nr 2021

Inläggav Noxcania » 03 apr 2021, 22:08

Jupp Mats-oh, plast brädor blir man inte glad av...
Senast redigerad av Noxcania 30 apr 2021, 11:34, redigerad totalt 1 gång.
Noxcania
 
Inlägg: 1301
Blev medlem: 08 dec 2014, 01:16
Ort: Skåne

Re: Klassiska Lastbilar nr 2021

Inläggav Per Thomson » 04 apr 2021, 18:28

Gullhögen LS85 an på sidan 24 var nog inte chauffören så himla glad över kan jag tänka.

Så var det säkert. Min kompis Jan Boman http://www.veteranlastbilar.se/phpBB3/viewtopic.php?f=1&t=102&p=342#p342 var åkeriansvarig inom Cementa vid den här tiden. Det var vanligt att de stora industriföretagen hade egna fordonsflottor då. Cementa köpte ju Gullhögen så då kom den här bilen förmodligen med i köpet. Gullhögen hade en terminal i Söderhamn som försågs via järnväg och den där bilen distribuerade ut cementen till betongfabriker i södra Norrland. Ofta var kundernas silokapacitet avgörande för hur stora bilarna behövde vara. Hur det blev efter sammanslagningen vet jag inte då även Cementa hade en terminal i närheten (Stugsund). Jag får kolla med Janne och återkomma. Cementa hade flera terminaler runt om svenska kuster och de försågs med båt. Cementa lade ned alla sina cementfabriker på fastlandet och satsade allt på Slite, Gotland. Därför blev det naturligt med sjötransport för fjärrdistansen och självlossande fartyg.

Detta blev ju en beskrivning av bulk logistik, kanske lite 'off topic'. Bosse var nog medveten att det kunde bli så. :mrgreen:
Hälsningar
Per Thomson
Användarvisningsbild
Per Thomson
Site Admin
 
Inlägg: 7369
Blev medlem: 22 mar 2007, 23:11
Ort: Råå

Re: Klassiska Lastbilar nr 2021

Inläggav Bengt Gustafsson » 06 apr 2021, 08:04

Tack för alla fina ord! :D :D

/Bengt G
Bengt Gustafsson
 
Inlägg: 240
Blev medlem: 05 apr 2007, 09:58
Ort: Mölnlycke


Återgå till Allmänt Veteransnack

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster