Vad väger flaket?

Här träffas vi och kanske ställer en fråga eller lämnar ett förslag som andra har en lösning eller synpunkter på. Kom ihåg att det skall handla om lastbilsnostalgi.

Moderatorer: Anders Ason, Moderatorer

Vad väger flaket?

Inläggav ankarback » 23 feb 2021, 21:45

Är det någon som vågar sig på en gissning vad flaket på min lastbil skulle kunna väga? Det är 4,3mx2,5m med typ 40mm tjocka brädor i botten och en 4mm stålplåt ovanpå.
Funderar på om man skulle kunna lyfta av det med bilens egen kran? Skulle ju vara mycket lättare att laga flakramen med flaket avlyft.

scanian_flak.jpg
scanian_flak.jpg (770.72 KiB) Visad 8199 gånger


/Johan
ankarback
 
Inlägg: 683
Blev medlem: 14 maj 2017, 20:36
Ort: Huddinge

Re: Vad väger flaket?

Inläggav Per Thomson » 23 feb 2021, 21:57

Jag uppskattar flakets vikt till max 1,5 ton.
Hälsningar
Per Thomson
Användarvisningsbild
Per Thomson
Site Admin
 
Inlägg: 7356
Blev medlem: 22 mar 2007, 23:11
Ort: Råå

Re: Vad väger flaket?

Inläggav Drängen » 23 feb 2021, 22:15

Lossa tippcylindern uppe i flaket, och öppna tipplåsen så blir det lättare, kom ihåg att lossa tipputlösningen och slangen till baklucksöppningen. Plockar man av lämmarna blir det ännu lättare. Enklare att lossa tippramen också sen.
Drängen
 
Inlägg: 569
Blev medlem: 09 jan 2021, 16:08

Re: Vad väger flaket?

Inläggav ankarback » 24 feb 2021, 21:13

Per Thomson skrev:Jag uppskattar flakets vikt till max 1,5 ton.


Tackar! Det låter bra, i så fall borde kranen klara av det. Jag trodde faktiskt att det var tyngre.

/Johan
ankarback
 
Inlägg: 683
Blev medlem: 14 maj 2017, 20:36
Ort: Huddinge

Re: Vad väger flaket?

Inläggav ankarback » 24 feb 2021, 21:18

Drängen skrev:Lossa tippcylindern uppe i flaket, och öppna tipplåsen så blir det lättare, kom ihåg att lossa tipputlösningen och slangen till baklucksöppningen. Plockar man av lämmarna blir det ännu lättare. Enklare att lossa tippramen också sen.


Det var ungefär så jag tänkt göra. Om man lossar trevägstippen på båda sidor bak så borde flaket gå att lyfta rakt upp. Gäller bara att få loss tipplåsen för dom har nog inte använts på 20år. Baklucksöppningen är manuell så baklämmen är bara att skruva loss och lyfta av den med. Finns ingen tryckluft till den.

/Johan
ankarback
 
Inlägg: 683
Blev medlem: 14 maj 2017, 20:36
Ort: Huddinge

Re: Vad väger flaket?

Inläggav Drängen » 24 feb 2021, 23:27

Du måste även lossa tippcylindern uppe i flaket. Smörj upp tipplåsen och värm om dom kärvar.
Drängen
 
Inlägg: 569
Blev medlem: 09 jan 2021, 16:08

Re: Vad väger flaket?

Inläggav Per Thomson » 25 feb 2021, 09:48

Jag tippade upp mitt flak och satte stöttor, tippventilen i låst läge, därefter borttagning av översta tippkolvens låsning mot flaket, körde sedan upp flaket någon centimeter så att stöttorna släppte, därefter sänkte jag ned flaket helt med hjälp av tippen. Detta förfarande var möjligt tack vare att kulskålen i flaket var tillräckligt djup samt att jag endast tippade upp flaket måttligt. Det får inte föreligga någon risk att tippkolvens kula glider ur flakskålen och säkra stöttor är ett måste, var försiktig! :!:
Hälsningar
Per Thomson
Användarvisningsbild
Per Thomson
Site Admin
 
Inlägg: 7356
Blev medlem: 22 mar 2007, 23:11
Ort: Råå

Re: Vad väger flaket?

Inläggav Drängen » 25 feb 2021, 09:55

Ja, det brukar vara proceduren,jag glömde att vara detaljerad.
Drängen
 
Inlägg: 569
Blev medlem: 09 jan 2021, 16:08

Re: Vad väger flaket?

Inläggav ankarback » 25 feb 2021, 10:26

Drängen skrev:Du måste även lossa tippcylindern uppe i flaket. Smörj upp tipplåsen och värm om dom kärvar.


Ja, det är ju klart. Glömde skriva det. :)

/Johan
ankarback
 
Inlägg: 683
Blev medlem: 14 maj 2017, 20:36
Ort: Huddinge

Re: Vad väger flaket?

Inläggav ankarback » 25 feb 2021, 10:28

Per Thomson skrev:Jag tippade upp mitt flak och satte stöttor, tippventilen i låst läge, därefter borttagning av översta tippkolvens låsning mot flaket, körde sedan upp flaket någon centimeter så att stöttorna släppte, därefter sänkte jag ned flaket helt med hjälp av tippen. Detta förfarande var möjligt tack vare att kulskålen i flaket var tillräckligt djup samt att jag endast tippade upp flaket måttligt. Det får inte föreligga någon risk att tippkolvens kula glider ur flakskålen och säkra stöttor är ett måste, var försiktig! :!:


Jag funderar på att lossa kolven och sen hissa ner flaket sakta med kranen. Är inte säker på att kulskålen är tillräckligt djup. Måste fixa stöttor också för jag litar inte på kranen som stöd när man kryper in och skruvar.

/Johan
ankarback
 
Inlägg: 683
Blev medlem: 14 maj 2017, 20:36
Ort: Huddinge

Re: Vad väger flaket?

Inläggav Drängen » 25 feb 2021, 11:48

Skålen går ner till ungefär hälften på kulan, har åtminstone gjort på dom jag lossat. Har gjort samma manöver några gånger på olika fabrikat utan missöden.
Drängen
 
Inlägg: 569
Blev medlem: 09 jan 2021, 16:08

Re: Vad väger flaket?

Inläggav ankarback » 25 feb 2021, 22:20

Drängen skrev:Skålen går ner till ungefär hälften på kulan, har åtminstone gjort på dom jag lossat. Har gjort samma manöver några gånger på olika fabrikat utan missöden.


Ok, ska kolla lite närmare på det. Skulle vara smidigt om det går att lossa och sen hissa ner.

/Johan
ankarback
 
Inlägg: 683
Blev medlem: 14 maj 2017, 20:36
Ort: Huddinge


Återgå till Allmänt Veteransnack

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Google [Bot] och 7 gäster