Sista Regenten kanske

Harry Ekbergs Åkeri Helsingborg kvitterade ut detta ekipage någon gång under 1958. Detta år hade hade Scania Vabis L75 serie lanserats så man får förmoda att affären var uppgjord året före och att leveransen inte blev fullföljd förrän år 1958.
Det som är extra intressant är Ryngetrailern med Ystadsskåp. Jag har för mig att den var 15 m lång och konstruerad för hängande slaktdjurkroppar. Skulle tro att den gick med c 20 ton last men var godkänd bara för 14 ton med hänsyn till 8/12 ton boggitryck. Att man kostade på sig ett så invecklat arrangemang med medspårande boggi på trailern var för att uppnå 4 tons extra lastkapacitet utöver vad som hade gällt med en 12 tons boggi. För att undvika för stora sidkrafter vid rangering och tvära korsningar konstruerade man en form av medspårning, förmodligen efter att ha studerat vad som redan fanns i dåvarande Västtyskland.
Dock lyckades man inte få rätt på geometrin så någon större hjälp för bättre framkomlighet uppnåddes ej, men sidkrafterna mot hjulen minskades. Att backa detta ekipage var en utmaning utöver det vanliga.
Det som är extra intressant är Ryngetrailern med Ystadsskåp. Jag har för mig att den var 15 m lång och konstruerad för hängande slaktdjurkroppar. Skulle tro att den gick med c 20 ton last men var godkänd bara för 14 ton med hänsyn till 8/12 ton boggitryck. Att man kostade på sig ett så invecklat arrangemang med medspårande boggi på trailern var för att uppnå 4 tons extra lastkapacitet utöver vad som hade gällt med en 12 tons boggi. För att undvika för stora sidkrafter vid rangering och tvära korsningar konstruerade man en form av medspårning, förmodligen efter att ha studerat vad som redan fanns i dåvarande Västtyskland.
Dock lyckades man inte få rätt på geometrin så någon större hjälp för bättre framkomlighet uppnåddes ej, men sidkrafterna mot hjulen minskades. Att backa detta ekipage var en utmaning utöver det vanliga.