Sista Regenten kanske

Här träffas vi och kanske ställer en fråga eller lämnar ett förslag som andra har en lösning eller synpunkter på. Kom ihåg att det skall handla om lastbilsnostalgi.

Moderatorer: Anders Ason, Moderatorer

Sista Regenten kanske

Inläggav Per Thomson » 04 dec 2020, 19:26

Harry Ekbergs Åkeri Helsingborg kvitterade ut detta ekipage någon gång under 1958. Detta år hade hade Scania Vabis L75 serie lanserats så man får förmoda att affären var uppgjord året före och att leveransen inte blev fullföljd förrän år 1958.
Det som är extra intressant är Ryngetrailern med Ystadsskåp. Jag har för mig att den var 15 m lång och konstruerad för hängande slaktdjurkroppar. Skulle tro att den gick med c 20 ton last men var godkänd bara för 14 ton med hänsyn till 8/12 ton boggitryck. Att man kostade på sig ett så invecklat arrangemang med medspårande boggi på trailern var för att uppnå 4 tons extra lastkapacitet utöver vad som hade gällt med en 12 tons boggi. För att undvika för stora sidkrafter vid rangering och tvära korsningar konstruerade man en form av medspårning, förmodligen efter att ha studerat vad som redan fanns i dåvarande Västtyskland.
Dock lyckades man inte få rätt på geometrin så någon större hjälp för bättre framkomlighet uppnåddes ej, men sidkrafterna mot hjulen minskades. Att backa detta ekipage var en utmaning utöver det vanliga.

akekbregimg2003.jpg
Foto: Tidningen MIL
akekbregimg2003.jpg (458.31 KiB) Visad 6495 gånger
Hälsningar
Per Thomson
Användarvisningsbild
Per Thomson
Site Admin
 
Inlägg: 7356
Blev medlem: 22 mar 2007, 23:11
Ort: Råå

Re: Sista Regenten kanske

Inläggav Bo Abrahamsson » 05 dec 2020, 00:09

Per, det ska väl vara 1958
Bo Abrahamsson
 
Inlägg: 543
Blev medlem: 06 dec 2008, 18:49

Re: Sista Regenten kanske

Inläggav Per Thomson » 05 dec 2020, 17:30

Bo Abrahamsson skrev:Per, det ska väl vara 1958

Självklart, Tack Bosse, tur att någon är vaken, jag har ändrat nu. :oops:
Hälsningar
Per Thomson
Användarvisningsbild
Per Thomson
Site Admin
 
Inlägg: 7356
Blev medlem: 22 mar 2007, 23:11
Ort: Råå

Re: Sista Regenten kanske

Inläggav Per Thomson » 05 dec 2020, 17:34

Från en chaufför som var med på den tiden och körde ekipaget fick jag höra att vid ett backningstillfälle och låst axelbrygga så kröktes de långa radialstagen som höll första axeln på plats.
Bilen gick på traden Helsingborg Stockholm.
Kyl och frysaggregat var nytt vid den här tiden. Även djupfryst mat i matvarubutikerna.
Hälsningar
Per Thomson
Användarvisningsbild
Per Thomson
Site Admin
 
Inlägg: 7356
Blev medlem: 22 mar 2007, 23:11
Ort: Råå

Re: Sista Regenten kanske

Inläggav S-V L44 » 06 dec 2020, 22:34

Spekulationer kring "den sista Regenten" har förekommit tidigare, bl.a. i de här två trådarna :
viewtopic.php?f=11&t=2637&p=17619&hilit=regenten#p17619
viewtopic.php?f=11&t=7078&p=55662&hilit=regenten#p55662

Vad gäller den bil ursprungligen tillhörande åkaren Harry Ekberg i Helsingborg som Per Thomsen visar ovan med registreringsnummer M13405, så säger registreringshandlingarna följande :
Bilen är en Sc-V LS7142-150 av årsmodell 1955 och chassinumret är 150532, så den kan knappast vara en av de sista Regenterna.
Bilen togs ursprungligen i drift av Harry Ekberg den 14/2-1955. Bilen var då, som också framgår av bilden, en dragbil.
I september 1958 såldes bilen till Bildeve (Volvoåterförsäljare) i Helsingborg.
I maj 1960 registrerades bilen på Bilåkarna i Helsingborg Förening upa.
I mars 1963 övertogs den av Stevers Bil (som jag personligen relaterar till återförsäljare för bl.a. Renault personbilar), men de kan kanske ha hanterat begagnade lastbilar också.
I november 1963 blev bilen, såsom ombyggd till tippbil, registrerad på AB Väg & Byggen i Hittarp.
I september 1966 byggdes bilen ånyo om till betongbil, men fortfarande registrerad på AB Väg & Byggen i Hittarp.
I september 1968 såldes bilen till Bockara Cementgjuteri AB i Bockara/Berga strax väster om Oskarshamn. Bilen blev samtidigt skrotanmäld.

Harry Ekberg hade åtminstone ytterligare en Regent, även den av årsmodell 1955.
Jag har inte sammanställt alla hans bilar, men det förekommer en hel del Volvo också i hans åkeri.

Ett par bilar som jag personligen minns, är ett par dragbilar som körde svavelsyra mellan Boliden i Helsingborg och Supra i Landskrona.
Jag tror att det initialt var en Sc-V LBS76 som sedan byttes ut till en FB89.

// Kjell N
Användarvisningsbild
S-V L44
 
Inlägg: 2347
Blev medlem: 11 aug 2008, 23:22
Ort: Staffanstorp

Re: Sista Regenten kanske

Inläggav flak » 06 dec 2020, 23:23

Undrar just vilken registreringsnummer Scanian fick i Bockara, H nummer är ju intressanta=)
Flak
Användarvisningsbild
flak
 
Inlägg: 992
Blev medlem: 19 jan 2008, 22:23
Ort: Bergkvara

Re: Sista Regenten kanske

Inläggav Bo Abrahamsson » 06 dec 2020, 23:30

flak skrev:Undrar just vilken registreringsnummer Scanian fick i Bockara, H nummer är ju intressanta=)

När den kom till Bockara blev den skrotanmäld så den fick aldrig något H nr. Ska försöka forska lite i dess öde sen den hamnade där.
Hälsn.
Bosse
Bo Abrahamsson
 
Inlägg: 543
Blev medlem: 06 dec 2008, 18:49

Re: Sista Regenten kanske

Inläggav Per Thomson » 07 dec 2020, 20:22

Misstag från mig, jag mindes att tidningen MIL var från 1958 och gjorde mig konfunderad vid den tiden då jag läste tidningen. Jag har nu hittat tidningen, det var nr 1 1958 och texten avslöjar att det var enbart trailern som var ny. Trådens rubrik är alltså fel. Här kommer texten.

MIL nr 1 1958 trailer.jpg
MIL nr 1 1958 trailer.jpg (192.22 KiB) Visad 6317 gånger
Hälsningar
Per Thomson
Användarvisningsbild
Per Thomson
Site Admin
 
Inlägg: 7356
Blev medlem: 22 mar 2007, 23:11
Ort: Råå


Återgå till Allmänt Veteransnack

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 7 gäster