Sida 1 av 2

Nostalgipynt

InläggPostat: 03 nov 2020, 19:58
av Per Thomson
Idag ser vi en massa utsmyckningar på lastbilar. Jag tänkte att det kunde vara intressant att titta på historien bakom dessa, när de infördes och varför. Tråden är inte tänkt för att kritisera att någon valt en sak som tidsmässigt inte passar den lastbilsmodellen. Var och en bestämmer hur han eller hon vill utsmycka sin veteranlastbil och det ska vi respektera.
Jag kommer säkert inte att ha den fulla historien klar för mig men vi kan väl hjälpas åt med detta.

Re: Nostalgipynt

InläggPostat: 03 nov 2020, 19:59
av Per Thomson
Jag börjar med den här, saftblandaren:

saftblandareled-400x400.jpg
saftblandareled-400x400.jpg (94.41 KiB) Visad 10596 gånger


Jag tror att denna blev tillåten, ja det var förbud till en början, någon gång i början på sjuttiotalet. I Västtyskland fanns den på många arbetsfordon och maskiner redan under 60-talet. Vid mitten på 60 -talet då jag körde på utlandet köpte jag med mig några sådana från Tyskland. Den första satte jag på våran egen LS76:a där den gjorde stor nytta i samband med asfaltkörning och på vintern snökörning. Båda dessa typer av körning innebar ofta farliga väghinder i samband med lastning eller asfaltläggning. Det var dåligt med markeringar av vägarbeten och liknande vid den här tiden i Sverige, en stor skillnad mot det betydligt mer trafikkunniga Västtyskland.

Re: Nostalgipynt

InläggPostat: 04 nov 2020, 12:58
av Per Thomson
Innan saftblandaren, en kort period bara under 60-talet, kanske redan slutet 50-talet, infördes denna. Man hade kommit underfund med att lastbilar som arbetade med vägunderhåll behövde synas bättre. Lyktorna fick endast användas i samband med vägarbeten. För åkarbilar som bara tillfälligtvis var sysselsatta med vägarbeten och vägunderhåll fick inte lyktorna vara synliga utan måste täckas med tillhörande kapell. Om belysningen var fast eller blinkande minns jag inte. Kanske någon annan vet.

IMG_8632 (2).JPG
IMG_8632 (2).JPG (47.97 KiB) Visad 10550 gånger

Re: Nostalgipynt

InläggPostat: 04 nov 2020, 20:58
av kilowatt
Dom jag minns var blinkande, men om det var så från början vet jag inte. Skulle nog påstå att dom kom på 60 talet. Har aldrig sett någon bil som haft dessa och triangel på taket <(släptriangel) samtidigt.

Re: Nostalgipynt

InläggPostat: 04 nov 2020, 21:15
av Per Thomson
Jämfört med saftblandaren var de ganska så osynliga så när det upptäcktes upphörde kravet på de har fasta 'vägmärkestrianglarna'. Och idag har väl saftblandarna spelat ut sin roll och ersatts med effektivare ljusspel eller vad man nu ska kalla det.

Re: Nostalgipynt

InläggPostat: 04 nov 2020, 21:40
av Per Thomson
Du nämnde släptriangel, då växlar vi över till den och hjälps åt med fakta.
Vad jag vet är att den kom under 50 talet till Sverige. Idén är hämtad ifrån Österrike och infördes även i Norge. Förlagorna hade inte ljusknappar som den svensktillverkade triangeln fick. Förlagorna hade istället hela triangeln upplyst och den var gul. Meningen var att den skulle synas enbart om ett släp följde bilen och därför var den fällbar till skillnad mot den svenska. Då detta kritiserades från 'de som visste' blev lösningen i vart fall en strömbrytare så den kunde släckas om bilen tillfälligtvis saknade släp.
Det har aldrig i Sverige funnits någon bestämmelse om att den skulle finnas, det var väl mer en uppfattning om att det behövdes någon upplysning om att här kommer ett större fordon. Redan under 60-talet började man frångå triangeln och satsade istället på takmonterade positionsljus. Men det fanns de som älskade triangeln och fortsatte med den minst ett decennium ytterligare, då mer som en ploj utan nyttoberättigande. Det är vad jag vet om den. Var det Be-Ge som tillverkade den tro?

IMG_6205 (2).JPG
IMG_6205 (2).JPG (36.74 KiB) Visad 10517 gånger

Re: Nostalgipynt

InläggPostat: 05 nov 2020, 12:59
av kilowatt
Kul info om släptriangeln, kan det varit Fixfabriken som gjorde den oxå? Eller Robo??

Re: Nostalgipynt

InläggPostat: 05 nov 2020, 17:36
av Åkarns Kalle
Intressant Intressant ........

Re: Nostalgipynt

InläggPostat: 05 nov 2020, 19:24
av Per Thomson
När vi ändå har släpvarning på tal kan vi fortsätta med den här:

IMG_5992 (2).JPG
IMG_5992 (2).JPG (242.71 KiB) Visad 10452 gånger


Skylten kom i skiftet mellan 50- och 60 tal och försvann vad jag mins i samband med högertrafikomläggningen. Den var monterad på vänster pejlstång och riktad bakåt. Syftet med den var att upplysa cyklister som passerades att det kommer ett släp efter bilen så att cyklisten inte vinglar ut efter bilen och blir överkörd av släpet. Det hade hänt lite sådana olyckor och initiativet var bra, men något lagkrav fanns aldrig. Dragstängerna till släpen var vanligtvis mycket längre vid den här tiden, någon längdbegränsning kom inte förrän 1968. Släpen ansågs lättare att backa med längre dragstänger och ofta var släpens framstammar löstagbara så att långgods kunde lastas med överhäng även framåt.
Framåtvända och upplysta skyltar har säkert förekommit men då lite senare i tiden, kanske först in på sjuttiotalet av 'pimpskäl' och inte med det ursprungliga syftet i åtanke.
Jag tycker skylten är trevlig men har själv nöjt mig med den enkla aluminiumskylten riktad endast bakåt. Var och en bestämmer själv och jag har inget emot en mer exklusiv skyltsmyckad bil.

Re: Nostalgipynt

InläggPostat: 06 nov 2020, 20:17
av Per Thomson
Då tar vi nästa 'gubbe'. Kan någon hjälpa mig med förslag när han började dyka upp och när ungefär han försvann? Alltså innan han blev återinförd som nostalgigubbe.

IMG_6178 (2).JPG
IMG_6178 (2).JPG (208.87 KiB) Visad 10395 gånger

Re: Nostalgipynt

InläggPostat: 07 nov 2020, 16:58
av kilowatt
Är det den gröne ölbacken du åsnyftar? :mrgreen:

Re: Nostalgipynt

InläggPostat: 07 nov 2020, 19:56
av Per Thomson
:lol: Nej men bra idé, vi kan diskutera den också. Skulle tro att danskarna var först med den innan det blev nostalgi i modern tid. Den försvann väl i och med att frambyggda bilar allt oftare kom att sakna takräcke. Visst fanns det väl några med takräcke in på 70-talet.

Re: Nostalgipynt

InläggPostat: 07 nov 2020, 23:54
av Bigmanstown
Jag jobbade på ett utlandsåkeri som hade takräcke åtminstone ända till mitten av -80talet.
Takskyltarna var monterade på takräcket. Flertalet av bilarna hade ölbacken på taket,
bl.a hade vi en chaufför som lyckades med konstycket att under färd sträcka ut armen och
få tag på en sval läskande dryck ur backen :D

Re: Nostalgipynt

InläggPostat: 08 nov 2020, 01:13
av Bo Norvinge
Takräcke fanns i tillverkarnas tillbehörsutbud under 80-talet. En lös hytt till Scania R142 från mitten av 80-talet som jag hade stående hade detta.
Har däremot inte lagt på minnet någon 90-talare med detta.

Re: Nostalgipynt

InläggPostat: 08 nov 2020, 11:29
av Per Thomson
Tack, då får jag uppdatera mig! Jag skulle ha skrivit 80 -talet och tänker jag efter så borde jag ha skrivit detta från början. :D