Nostalgipynt

Här träffas vi och kanske ställer en fråga eller lämnar ett förslag som andra har en lösning eller synpunkter på. Kom ihåg att det skall handla om lastbilsnostalgi.

Moderatorer: Anders Ason, Moderatorer

Nostalgipynt

Inläggav Per Thomson » 03 nov 2020, 19:58

Idag ser vi en massa utsmyckningar på lastbilar. Jag tänkte att det kunde vara intressant att titta på historien bakom dessa, när de infördes och varför. Tråden är inte tänkt för att kritisera att någon valt en sak som tidsmässigt inte passar den lastbilsmodellen. Var och en bestämmer hur han eller hon vill utsmycka sin veteranlastbil och det ska vi respektera.
Jag kommer säkert inte att ha den fulla historien klar för mig men vi kan väl hjälpas åt med detta.
Hälsningar
Per Thomson
Användarvisningsbild
Per Thomson
Site Admin
 
Inlägg: 7356
Blev medlem: 22 mar 2007, 23:11
Ort: Råå

Re: Nostalgipynt

Inläggav Per Thomson » 03 nov 2020, 19:59

Jag börjar med den här, saftblandaren:

saftblandareled-400x400.jpg
saftblandareled-400x400.jpg (94.41 KiB) Visad 10431 gånger


Jag tror att denna blev tillåten, ja det var förbud till en början, någon gång i början på sjuttiotalet. I Västtyskland fanns den på många arbetsfordon och maskiner redan under 60-talet. Vid mitten på 60 -talet då jag körde på utlandet köpte jag med mig några sådana från Tyskland. Den första satte jag på våran egen LS76:a där den gjorde stor nytta i samband med asfaltkörning och på vintern snökörning. Båda dessa typer av körning innebar ofta farliga väghinder i samband med lastning eller asfaltläggning. Det var dåligt med markeringar av vägarbeten och liknande vid den här tiden i Sverige, en stor skillnad mot det betydligt mer trafikkunniga Västtyskland.
Hälsningar
Per Thomson
Användarvisningsbild
Per Thomson
Site Admin
 
Inlägg: 7356
Blev medlem: 22 mar 2007, 23:11
Ort: Råå

Re: Nostalgipynt

Inläggav Per Thomson » 04 nov 2020, 12:58

Innan saftblandaren, en kort period bara under 60-talet, kanske redan slutet 50-talet, infördes denna. Man hade kommit underfund med att lastbilar som arbetade med vägunderhåll behövde synas bättre. Lyktorna fick endast användas i samband med vägarbeten. För åkarbilar som bara tillfälligtvis var sysselsatta med vägarbeten och vägunderhåll fick inte lyktorna vara synliga utan måste täckas med tillhörande kapell. Om belysningen var fast eller blinkande minns jag inte. Kanske någon annan vet.

IMG_8632 (2).JPG
IMG_8632 (2).JPG (47.97 KiB) Visad 10385 gånger
Hälsningar
Per Thomson
Användarvisningsbild
Per Thomson
Site Admin
 
Inlägg: 7356
Blev medlem: 22 mar 2007, 23:11
Ort: Råå

Re: Nostalgipynt

Inläggav kilowatt » 04 nov 2020, 20:58

Dom jag minns var blinkande, men om det var så från början vet jag inte. Skulle nog påstå att dom kom på 60 talet. Har aldrig sett någon bil som haft dessa och triangel på taket <(släptriangel) samtidigt.
kilowatt
 
Inlägg: 198
Blev medlem: 24 feb 2016, 08:17

Re: Nostalgipynt

Inläggav Per Thomson » 04 nov 2020, 21:15

Jämfört med saftblandaren var de ganska så osynliga så när det upptäcktes upphörde kravet på de har fasta 'vägmärkestrianglarna'. Och idag har väl saftblandarna spelat ut sin roll och ersatts med effektivare ljusspel eller vad man nu ska kalla det.
Hälsningar
Per Thomson
Användarvisningsbild
Per Thomson
Site Admin
 
Inlägg: 7356
Blev medlem: 22 mar 2007, 23:11
Ort: Råå

Re: Nostalgipynt

Inläggav Per Thomson » 04 nov 2020, 21:40

Du nämnde släptriangel, då växlar vi över till den och hjälps åt med fakta.
Vad jag vet är att den kom under 50 talet till Sverige. Idén är hämtad ifrån Österrike och infördes även i Norge. Förlagorna hade inte ljusknappar som den svensktillverkade triangeln fick. Förlagorna hade istället hela triangeln upplyst och den var gul. Meningen var att den skulle synas enbart om ett släp följde bilen och därför var den fällbar till skillnad mot den svenska. Då detta kritiserades från 'de som visste' blev lösningen i vart fall en strömbrytare så den kunde släckas om bilen tillfälligtvis saknade släp.
Det har aldrig i Sverige funnits någon bestämmelse om att den skulle finnas, det var väl mer en uppfattning om att det behövdes någon upplysning om att här kommer ett större fordon. Redan under 60-talet började man frångå triangeln och satsade istället på takmonterade positionsljus. Men det fanns de som älskade triangeln och fortsatte med den minst ett decennium ytterligare, då mer som en ploj utan nyttoberättigande. Det är vad jag vet om den. Var det Be-Ge som tillverkade den tro?

IMG_6205 (2).JPG
IMG_6205 (2).JPG (36.74 KiB) Visad 10352 gånger
Hälsningar
Per Thomson
Användarvisningsbild
Per Thomson
Site Admin
 
Inlägg: 7356
Blev medlem: 22 mar 2007, 23:11
Ort: Råå

Re: Nostalgipynt

Inläggav kilowatt » 05 nov 2020, 12:59

Kul info om släptriangeln, kan det varit Fixfabriken som gjorde den oxå? Eller Robo??
kilowatt
 
Inlägg: 198
Blev medlem: 24 feb 2016, 08:17

Re: Nostalgipynt

Inläggav Åkarns Kalle » 05 nov 2020, 17:36

Intressant Intressant ........
Den enda form av sport som intresserar mej är transport

Åkeriet har kört för Bilspedition, Linjegods, ASG, Fraktarna, X-Trafik, numera kör vi mest beställningstrafik med buss & lastbil.
Åkarns Kalle
 
Inlägg: 820
Blev medlem: 15 aug 2007, 12:36
Ort: Gnarp

Re: Nostalgipynt

Inläggav Per Thomson » 05 nov 2020, 19:24

När vi ändå har släpvarning på tal kan vi fortsätta med den här:

IMG_5992 (2).JPG
IMG_5992 (2).JPG (242.71 KiB) Visad 10287 gånger


Skylten kom i skiftet mellan 50- och 60 tal och försvann vad jag mins i samband med högertrafikomläggningen. Den var monterad på vänster pejlstång och riktad bakåt. Syftet med den var att upplysa cyklister som passerades att det kommer ett släp efter bilen så att cyklisten inte vinglar ut efter bilen och blir överkörd av släpet. Det hade hänt lite sådana olyckor och initiativet var bra, men något lagkrav fanns aldrig. Dragstängerna till släpen var vanligtvis mycket längre vid den här tiden, någon längdbegränsning kom inte förrän 1968. Släpen ansågs lättare att backa med längre dragstänger och ofta var släpens framstammar löstagbara så att långgods kunde lastas med överhäng även framåt.
Framåtvända och upplysta skyltar har säkert förekommit men då lite senare i tiden, kanske först in på sjuttiotalet av 'pimpskäl' och inte med det ursprungliga syftet i åtanke.
Jag tycker skylten är trevlig men har själv nöjt mig med den enkla aluminiumskylten riktad endast bakåt. Var och en bestämmer själv och jag har inget emot en mer exklusiv skyltsmyckad bil.
Hälsningar
Per Thomson
Användarvisningsbild
Per Thomson
Site Admin
 
Inlägg: 7356
Blev medlem: 22 mar 2007, 23:11
Ort: Råå

Re: Nostalgipynt

Inläggav Per Thomson » 06 nov 2020, 20:17

Då tar vi nästa 'gubbe'. Kan någon hjälpa mig med förslag när han började dyka upp och när ungefär han försvann? Alltså innan han blev återinförd som nostalgigubbe.

IMG_6178 (2).JPG
IMG_6178 (2).JPG (208.87 KiB) Visad 10230 gånger
Hälsningar
Per Thomson
Användarvisningsbild
Per Thomson
Site Admin
 
Inlägg: 7356
Blev medlem: 22 mar 2007, 23:11
Ort: Råå

Re: Nostalgipynt

Inläggav kilowatt » 07 nov 2020, 16:58

Är det den gröne ölbacken du åsnyftar? :mrgreen:
kilowatt
 
Inlägg: 198
Blev medlem: 24 feb 2016, 08:17

Re: Nostalgipynt

Inläggav Per Thomson » 07 nov 2020, 19:56

:lol: Nej men bra idé, vi kan diskutera den också. Skulle tro att danskarna var först med den innan det blev nostalgi i modern tid. Den försvann väl i och med att frambyggda bilar allt oftare kom att sakna takräcke. Visst fanns det väl några med takräcke in på 70-talet.
Hälsningar
Per Thomson
Användarvisningsbild
Per Thomson
Site Admin
 
Inlägg: 7356
Blev medlem: 22 mar 2007, 23:11
Ort: Råå

Re: Nostalgipynt

Inläggav Bigmanstown » 07 nov 2020, 23:54

Jag jobbade på ett utlandsåkeri som hade takräcke åtminstone ända till mitten av -80talet.
Takskyltarna var monterade på takräcket. Flertalet av bilarna hade ölbacken på taket,
bl.a hade vi en chaufför som lyckades med konstycket att under färd sträcka ut armen och
få tag på en sval läskande dryck ur backen :D
Bigmanstown
 
Inlägg: 139
Blev medlem: 22 feb 2014, 23:20

Re: Nostalgipynt

Inläggav Bo Norvinge » 08 nov 2020, 01:13

Takräcke fanns i tillverkarnas tillbehörsutbud under 80-talet. En lös hytt till Scania R142 från mitten av 80-talet som jag hade stående hade detta.
Har däremot inte lagt på minnet någon 90-talare med detta.
Med vänlig hälsning
Bo Norvinge

Hemsida: www.norvinge.se * Mail: bosse@norvinge.se * Tel: 070-587 38 67
Användarvisningsbild
Bo Norvinge
 
Inlägg: 2825
Blev medlem: 23 mar 2007, 13:03
Ort: Brålanda, Hedekas

Re: Nostalgipynt

Inläggav Per Thomson » 08 nov 2020, 11:29

Tack, då får jag uppdatera mig! Jag skulle ha skrivit 80 -talet och tänker jag efter så borde jag ha skrivit detta från början. :D
Hälsningar
Per Thomson
Användarvisningsbild
Per Thomson
Site Admin
 
Inlägg: 7356
Blev medlem: 22 mar 2007, 23:11
Ort: Råå

Nästa

Återgå till Allmänt Veteransnack

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 8 gäster