Nostalgipynt

Här träffas vi och kanske ställer en fråga eller lämnar ett förslag som andra har en lösning eller synpunkter på. Kom ihåg att det skall handla om lastbilsnostalgi.

Moderatorer: Anders Ason, Moderatorer

Re: Nostalgipynt

Inläggav Per Thomson » 08 nov 2020, 11:31

Förslag, vad ska vi ta efter detta?
Hälsningar
Per Thomson
Användarvisningsbild
Per Thomson
Site Admin
 
Inlägg: 7356
Blev medlem: 22 mar 2007, 23:11
Ort: Råå

Re: Nostalgipynt

Inläggav Malte. E » 11 nov 2020, 09:10

Om diverse lampor...….
Ska försöka bidraga med några minnesbilder.
"Lanternorna", som vi ibland brukade kalla de lampor som satt på hyttaket längst ut, kom redan vid 50-talets början. De fanns i
regel endast på fjärrbilar. Aldrig någonsin på tippbilar, om inte bilen kördes av någon som gärna ville vara "långtradare". Men dessa
var sällsynta och brukade i regel betraktas som lite löjliga figurer.
Släptriangeln kom också den i början av 50-talet. "Lanternorna" ansågs markera ett brett fordon, och triangeln markera att fordonet
hade släpvagn. Den satt där, oavsett om någon släpvagn var tillkopplad eller ej. Det fanns galonkapell att trä över triangeln, men de
användes inte som de förmodligen var tänkta. Någon bil med strömbrytare till triangeln vet jag mig aldrig ha upplevt. Det var väl inte
precis någon detalj man frågade efter.
Helt klart har Per rätt på en punkt, det fanns " helglastrianglar" som var fällbara innifrån hytten. Första gången jag såg sådana tror r jag var i Tyskland, men så började de synas på norska lastbilar om sådana ibland var synliga i Sverige. Någon enstaka svensk bil kunde ha
vad jag kallar "helglastriangel". Såg aldrig någon nedfälld på en svensk bil. Tror de var fast monterade.
Den andra typen, "snöplogstriangel" , dök väl upp vid den tidpunkt som anges här ovan, dessa hade en blinkfunktion, men denna tycktes
påfallande ofta vara bortglömd.
Malte E.
Malte. E
 
Inlägg: 450
Blev medlem: 11 feb 2012, 22:32

Re: Nostalgipynt

Inläggav Per Thomson » 11 nov 2020, 22:41

Tack Malte! Mycket bra.
Hälsningar
Per Thomson
Användarvisningsbild
Per Thomson
Site Admin
 
Inlägg: 7356
Blev medlem: 22 mar 2007, 23:11
Ort: Råå

Re: Nostalgipynt

Inläggav svedengard » 12 nov 2020, 09:51

Den första lastbil jag körde lite extra med hade sådana vägverkstrianglar.De var kopplade till blinkersspaken så efter högerblink så förde man spaken vidare så blev det först fast sken och nästa blev det blinkande sken MVH Björn
svedengard
 
Inlägg: 51
Blev medlem: 23 dec 2010, 17:00

Re: Nostalgipynt

Inläggav Kjell T » 12 nov 2020, 12:37

Här i forna Öst-Sverige hade lastbilar med släp en blå lampa mitt på hytttaket fram till sent 60-tal. Bussarna hade två, en i vardera sidan.

image.jpeg
image.jpeg (342.53 KiB) Visad 10368 gånger
Kjell T
 
Inlägg: 2229
Blev medlem: 14 apr 2007, 18:40
Ort: Österbotten

Re: Nostalgipynt

Inläggav kilowatt » 12 nov 2020, 17:43

Det hade man i Sverige oxå, två blå på bussar och två orange/gula på lastbilar, positionslyktor kallades dom väl? På utryckningsfordon hade man två röda.
kilowatt
 
Inlägg: 198
Blev medlem: 24 feb 2016, 08:17

Re: Nostalgipynt

Inläggav Per Thomson » 12 nov 2020, 22:44

Men i Finland som Kjell skriver var det bara en blå lampa i mitten på hytttaket. Det var rätt märkligt, det var säkert inga 5 wattare till glödlampor heller, de var rätt starka som jag minns det.
Hälsningar
Per Thomson
Användarvisningsbild
Per Thomson
Site Admin
 
Inlägg: 7356
Blev medlem: 22 mar 2007, 23:11
Ort: Råå

Re: Nostalgipynt

Inläggav Malte. E » 13 nov 2020, 14:11

Det där med blåljus på bussar var ett ämne som vi tack vare Kjell T gled in på.
Det har ju inte mycket med lastbilar att göra, men tycker ändå att det är intressant.
Inte ens kända bussexperter vet med säkerhet om dessa blå lampor var påbjudna på bussar i linjetrafik, eller om det var frivilligt "pynt".
Är det någon som kan lagboken utantill och kan ge ett svar ?

Antalet blåljus tycktes vara upp till karosseribyggaren. Vissa SKV-karosser kunde ha tre sådana blå lyktor. Detta gällde trettiotalet, men
det vanligaste då var två stycken. Exempelvis Svenska Maskinverkens karosser, som ofta byggde åt Scania-Vabis. En del trettiotalsbussar
tycktes inte ha någon alls. Efter kriget snålades ibland ner till bara EN blålykta.
Men å andra sidan så hade en del påkostade busskarosser, ex.vis H & S, ha fyra lyktor. En blå och en gul/vit , på vardera sidan. Förmodar
att chauffören kunde välja färg med någon strömställare om han skulle köra linjetrafik, blå. Eller beställning, gult ljus som en lastbil.
Malte E.
Malte. E
 
Inlägg: 450
Blev medlem: 11 feb 2012, 22:32

Re: Nostalgipynt

Inläggav Per Thomson » 14 nov 2020, 15:31

Att det förekom både gula och blå ljus på samma buss tror jag har sin förklaring. En svensk buss som ämnade sig in i dåvarande Västtyskland fick förmodligen stå kvar vid gränsen tills de blå lamporna släckts. De första som fick erfara detta och endast hade blå lampor kanske utan strömbrytare fick säkert skruva ur glödlamporna eller tejpa över glasen.

Undras hur Röda korsbussarna hade det, men då fanns väl ingen fungerande polizei.
Hälsningar
Per Thomson
Användarvisningsbild
Per Thomson
Site Admin
 
Inlägg: 7356
Blev medlem: 22 mar 2007, 23:11
Ort: Råå

Re: Nostalgipynt

Inläggav FreddeLex » 15 nov 2020, 12:32

Drickahållaren på backspegelbågen är värd att nämna tycker jag.
Volvo FB88 -67, FB88-68
FreddeLex
 
Inlägg: 215
Blev medlem: 09 dec 2010, 20:48
Ort: Lit, Jämtland

Re: Nostalgipynt

Inläggav kilowatt » 15 nov 2020, 14:20

FreddeLex skrev:Drickahållaren på backspegelbågen är värd att nämna tycker jag.


Obsalut.
kilowatt
 
Inlägg: 198
Blev medlem: 24 feb 2016, 08:17

Re: Nostalgipynt

Inläggav faun v12 » 15 nov 2020, 20:30

Läser med intresse vad Ni skriver om detaljer jag studerat och samlat på under åren! Breddmarkering lyktorna eller lanternorna dök upp sent trettiotal eller tidigt fyrtio tal på främst stora Scania Vabis lastbilar. Släpvagns triangeln finns att finna andra halvan av 1940- talet och kunde ses i Väst Tyskland på 1930- talet. Enligt mig trovärdig källa brann fabriken som tillverkade dem 1966 eller1967 i Borlänge! Detta blev det abrupta slutet och kan väl stämma om man studerar foton på ny leveranser efter detta år. De sk, släp skyltarna som företrädelsevis monterades på peijl stänger hängde med från slutet av 1950- talet till en början av 1970-talet. Att de försvann berodde nog inte på höger trafik då de flesta hade en på varje sida som dessutom kunde vändas vid behov utan att vägar blev bredare och antalet frambyggen ökade som försvårade montering. Tak korgen har funnits som tillval fram till för två år sen hos Scania. Om det finns till Next Gen serien låter jag vara osagt men skall kolla upp det! Väghållnings trianglerna nämndes och de började monteras på väghållnings fordon på mitten av 1950- talet,hade sedan spelat ut sin roll under andra halvan av 1960- talet. " Saft" blandaren krävde som nån kanske nämnde tillstånd till en början och monteras fortfarande av de som kräver ett mycket bra sken!
faun v12
 
Inlägg: 337
Blev medlem: 01 aug 2010, 17:51
Ort: Degerfors

Re: Nostalgipynt

Inläggav Per Thomson » 15 nov 2020, 23:06

Tack för den fina summeringen Kenneth! :D
Har vi glömt något? Drickahållaren kanske.
Sen har vi ju pinupporna på motorhuvens front.
Något mer?
Hälsningar
Per Thomson
Användarvisningsbild
Per Thomson
Site Admin
 
Inlägg: 7356
Blev medlem: 22 mar 2007, 23:11
Ort: Råå

Re: Nostalgipynt

Inläggav Vågert » 02 jan 2021, 16:36

49 (2).jpg
Helglastrianglar fanns på Baskarps Lastbilsåkeris bilar fällbara eller inte kommer jag inte ihåg.
Veteranåkare
Användarvisningsbild
Vågert
 
Inlägg: 301
Blev medlem: 01 jan 2008, 21:38
Ort: Habo

Re: Nostalgipynt

Inläggav flak » 02 jan 2021, 17:09

Inte inkopplade men väl omtyckta ändå=)
P1140248.JPG
P1140248.JPG (510.11 KiB) Visad 9743 gånger
Flak
Användarvisningsbild
flak
 
Inlägg: 992
Blev medlem: 19 jan 2008, 22:23
Ort: Bergkvara

Föregående

Återgå till Allmänt Veteransnack

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 9 gäster

cron