När vi ändå har släpvarning på tal kan vi fortsätta med den här:

- IMG_5992 (2).JPG (242.71 KiB) Visad 13523 gånger
Skylten kom i skiftet mellan 50- och 60 tal och försvann vad jag mins i samband med högertrafikomläggningen. Den var monterad på vänster pejlstång och riktad bakåt. Syftet med den var att upplysa cyklister som passerades att det kommer ett släp efter bilen så att cyklisten inte vinglar ut efter bilen och blir överkörd av släpet. Det hade hänt lite sådana olyckor och initiativet var bra, men något lagkrav fanns aldrig. Dragstängerna till släpen var vanligtvis mycket längre vid den här tiden, någon längdbegränsning kom inte förrän 1968. Släpen ansågs lättare att backa med längre dragstänger och ofta var släpens framstammar löstagbara så att långgods kunde lastas med överhäng även framåt.
Framåtvända och upplysta skyltar har säkert förekommit men då lite senare i tiden, kanske först in på sjuttiotalet av 'pimpskäl' och inte med det ursprungliga syftet i åtanke.
Jag tycker skylten är trevlig men har själv nöjt mig med den enkla aluminiumskylten riktad endast bakåt. Var och en bestämmer själv och jag har inget emot en mer exklusiv skyltsmyckad bil.