Hjulbas

Här träffas vi och kanske ställer en fråga eller lämnar ett förslag som andra har en lösning eller synpunkter på. Kom ihåg att det skall handla om lastbilsnostalgi.

Moderatorer: Anders Ason, Moderatorer

Hjulbas

Inläggav Per Thomson » 01 nov 2020, 10:39

Vad menas med hjulbas egentligen?
För oss i Norden är det ingen tvekan, det är axelavståndet från framaxeln till första drivaxeln. För en 'utomnording' är det inte lika självklart, absolut inte för fordonskonstruktören. Se bara annonserna för begagnatbilar i amerikanska lastbilstidningar. Det är alltid avståndet från framaxeln till boggicentrum som de anger, det är ju det avståndet som avgör styrgeometrin. De har ju i princip inte den skandinaviska boggitypen med drivning på endast en axel. Med drivning på endast en axel blir inte hjulbasen lika enkelt att definiera som avståndet 'mittemellan' de båda axlarna utan de skilda axeltrycken mellan axlarna måste vägas in. Scania har tagit fasta på det här och nämner inte ordet hjulbas längre utan anger ordet axelavstånd som de definierar som avståndet ifrån framaxel till första drivaxel oavsett om det är en 6x2 eller 8x4.
När konstruktören räknade på framkomlighet och styrgeometri för Sandahlsbilen ansåg han att hjulbasen utgick ifrån avståndet mittemellan de båda framaxlarna till ett 'vägt' avstånd något framför boggicentrum.
Här i vårt forum och även i övriga veteransammanhang kan vi lugnt fortsätta att skriva och prata om hjulbas för alla insatta förstår vad vi menar. Pratar vi däremot med en 'utomnording' kanske vi bör vara beredda på att 'wheelbase' kan missupfattas.

Scania axelavstånd.jpg
Scania axelavstånd.jpg (81.12 KiB) Visad 8262 gånger

Axelavstånd.jpg
Axelavstånd.jpg (113.33 KiB) Visad 8262 gånger
Hälsningar
Per Thomson
Användarvisningsbild
Per Thomson
Site Admin
 
Inlägg: 7356
Blev medlem: 22 mar 2007, 23:11
Ort: Råå

Re: Hjulbas

Inläggav Bo Norvinge » 01 nov 2020, 13:09

Intressant analys.
Personligen använder jag båda termerna, mer för att få lite variation.
Ska jag spekulera så kanske det är så att axelavstånd och hjulbas ursprungligen hade olika betydelser.
Att axelavstånd är just axelavstånd tycker jag inte råder några tvivel om. Det är från axelcentrum till axelcentrum.
Kan hjulbas ursprungligen angetts med hänsyn till boggicentrum? Basen i en boggi är mitt i.
Kanske gränsen mellan termerna med tiden suddats ut?
Med vänlig hälsning
Bo Norvinge

Hemsida: www.norvinge.se * Mail: bosse@norvinge.se * Tel: 070-587 38 67
Användarvisningsbild
Bo Norvinge
 
Inlägg: 2825
Blev medlem: 23 mar 2007, 13:03
Ort: Brålanda, Hedekas

Re: Hjulbas

Inläggav Per Thomson » 01 nov 2020, 17:42

I bilismens barndom handlade det först om bara tvåaxliga bilar men i bilismens föregångsland USA infördes tidigt tre-axliga bilar med drivning på båda bakaxlarna som en självklarhet. Hjulbasen är mer det teoretiska måttet för bilens styrinrättning, vardera framhjulet har olika vinklar då de för en viss kurvradie representerar varsin cirkel, en yttre och en inre. Radien för respektive framhjul och en viss kurva ska sammanfalla med bilens bakaxelradie om bilen är två-axlig och den gemensamma punkten för samtliga radier ska vara cirkelns origo. Om det är en tre-axlig tandemdriven bil får kurvans eller cirkelns radie bestämmas utifrån en tänkt bakaxel mitt emellan de båda drivaxlarna.
För den skandinaviska boggin och på senare tid även andra lösningar som pusher och styraxlar som inte styr vid hastigheter över 40 km/h blir, det aldrig 50/50 procent viktfördelning mellan axlarna. Därför passar inte det utomnordiska definitionen av hjulbasmåttet för våra förhållanden vilket Scania har tagit fasta på.
Men ingen lär missförstå oss om vi här i Norden fortsätter att använda ordet hjulbas.
Hälsningar
Per Thomson
Användarvisningsbild
Per Thomson
Site Admin
 
Inlägg: 7356
Blev medlem: 22 mar 2007, 23:11
Ort: Råå

Re: Hjulbas

Inläggav ankarback » 01 nov 2020, 18:33

Intressant. Visste inte att man räknade så i USA. Det är alltså därför dom har så höga siffror när dom anger måttet på hjulbasen. Sen har dom ju dessutom nästan löjligt långa dragbilar ibland. Jag har aldrig riktigt förstått vitsen med det. Det verkar mest opraktiskt.

/Johan
ankarback
 
Inlägg: 683
Blev medlem: 14 maj 2017, 20:36
Ort: Huddinge

Re: Hjulbas

Inläggav Bo Norvinge » 01 nov 2020, 19:42

ankarback skrev:Intressant. Visste inte att man räknade så i USA. Det är alltså därför dom har så höga siffror när dom anger måttet på hjulbasen. Sen har dom ju dessutom nästan löjligt långa dragbilar ibland. Jag har aldrig riktigt förstått vitsen med det. Det verkar mest opraktiskt.
/Johan

Med löjligt långa misstänker jag att du syftar på fåtalet dragbilar i USA som ofta får rampljuset.

133830c85428a5c3e19a496c93d45b68.jpg
snodd
133830c85428a5c3e19a496c93d45b68.jpg (216 KiB) Visad 8225 gånger

Det handlar då om customiserade sådana. Långa, låga, med nedvikna yttre solskydd och långa växelspakar. Alltså inte den bästa representanten av medelsnitts-trucken. I vissa fall kan sovutrymmet avgjort valet, men inte alltid.

Föredrar ordet axelavstånd som jag inte tror ifrågasätts om dess innebörd. Så vida det inte kan tolkas handla om utrymmet där huvudet sitter på eller något med social distansering.
Å andra sidan kan en chef på en däckfirma eller ett rullbart stort stråkinstrument föra tankarna till det andra.
Med vänlig hälsning
Bo Norvinge

Hemsida: www.norvinge.se * Mail: bosse@norvinge.se * Tel: 070-587 38 67
Användarvisningsbild
Bo Norvinge
 
Inlägg: 2825
Blev medlem: 23 mar 2007, 13:03
Ort: Brålanda, Hedekas

Re: Hjulbas

Inläggav ankarback » 01 nov 2020, 22:21

Bo Norvinge skrev:
ankarback skrev:Intressant. Visste inte att man räknade så i USA. Det är alltså därför dom har så höga siffror när dom anger måttet på hjulbasen. Sen har dom ju dessutom nästan löjligt långa dragbilar ibland. Jag har aldrig riktigt förstått vitsen med det. Det verkar mest opraktiskt.
/Johan

Med löjligt långa misstänker jag att du syftar på fåtalet dragbilar i USA som ofta får rampljuset.

133830c85428a5c3e19a496c93d45b68.jpg

Det handlar då om customiserade sådana. Långa, låga, med nedvikna yttre solskydd och långa växelspakar. Alltså inte den bästa representanten av medelsnitts-trucken. I vissa fall kan sovutrymmet avgjort valet, men inte alltid.

Föredrar ordet axelavstånd som jag inte tror ifrågasätts om dess innebörd. Så vida det inte kan tolkas handla om utrymmet där huvudet sitter på eller något med social distansering.
Å andra sidan kan en chef på en däckfirma eller ett rullbart stort stråkinstrument föra tankarna till det andra.


Ja, dom där är uppenbart bara showtruckar som inte används till något. Dock så är ju även en modern vanlig dragbil väldigt lång. Dom längsta vi använder här har väl 4,30 i hjulbas men vissa USA-truckar kan ha över 7m (usa-mått) i original. Det blir ju närmare 6m på vårt sätt att räkna. Såg en Peterbilt på Åkarsvängen som fick ta om 3 ggr för att komma runt en sväng där dom svenska bilarna bara körde. Vad är fördelen med så lång hjulbas? Dom har ju inte så tunga ekipage heller, bara runt 40 ton.

/Johan
ankarback
 
Inlägg: 683
Blev medlem: 14 maj 2017, 20:36
Ort: Huddinge

Re: Hjulbas

Inläggav Bo Norvinge » 02 nov 2020, 01:00

Används gör de med största säkerhet ändå.

Mellan Nashville Tennesee och Atlanta Georgia.JPG
Mellan Nashville Tennesee och Atlanta Georgia.JPG (215.64 KiB) Visad 8193 gånger

Fördelen tror jag de ser i åkkomfort. Långt axelavstånd blir komfortablare.
Inte minst så ges möjlighet till ordentligt sovutrymme. I Europa där det inte är ovanligt att bo i hytten fem nätter i veckan är ju 2,20 x 2,30 boyta inte klokt egentligen.
Den blå Peterbilten ägdes och kördes av ett par. De bodde i bilen med sina två hundar. Posten hämtade de hos speditören.

Man ska också ta i beaktande ett USA är byggt för bilar av större mått och med dålig svängradie. Europa som byggdes för häst och vagn anpassade sig först till Ford Perfect, Opel Kadett, Fiat 500, Morris Minor och Citroen CV2. Anpassningen gick därefter direkt till att utgå från EU-mopeder och cyklar. Ja, bortsett bussfilerna då.
Att USA är ett bil-land är ingen överdrift.
Visst finns det trånga gator där även FL6 och Cargo blir utmanande, men även i storstäderna kan man köra "full Size".

Blandning i New York.JPG
Blandning i New York.JPG (232.72 KiB) Visad 8193 gånger

New York fd World Trade Center.JPG
New York fd World Trade Center.JPG (237.59 KiB) Visad 8193 gånger

Manhattan New York.JPG
Manhattan New York.JPG (236.8 KiB) Visad 8193 gånger

Då jag själv efter en punktering i Waco Texas av en hyrd Chrysler 500 blev "påtvingad" en 2,5-tons GMC Yukon XL, ska jag erkänna att min medhavda stadsgatuskräck gav sig tillkänna. Återstod bara dagar inne i Dallas.

GMC Yukon XL.JPG
GMC Yukon XL.JPG (206.62 KiB) Visad 8193 gånger

Men det var inga som helst problem att köra omkring ens i i Down Town Dallas eller parkera den.
Hyfsat axelavstånd var det även på den.
Med vänlig hälsning
Bo Norvinge

Hemsida: www.norvinge.se * Mail: bosse@norvinge.se * Tel: 070-587 38 67
Användarvisningsbild
Bo Norvinge
 
Inlägg: 2825
Blev medlem: 23 mar 2007, 13:03
Ort: Brålanda, Hedekas

Re: Hjulbas

Inläggav Per Thomson » 02 nov 2020, 09:44

Häftiga bilder Bosse! Och träffande beskrivning av skillnader i infrastrukturplanering mellan USA och Europa.
Till Johan: Ja, jag minns den också, utan sleeper och trailer, såg fruktansvärt löjlig ut. Kollade i mitt bildarkiv men tydligen hade jag inte ansett den värd att dokumentera. Men tydligen finns det personer som tilltalas av sådant och det får man väl respektera.
Hälsningar
Per Thomson
Användarvisningsbild
Per Thomson
Site Admin
 
Inlägg: 7356
Blev medlem: 22 mar 2007, 23:11
Ort: Råå

Re: Hjulbas

Inläggav Per Thomson » 02 nov 2020, 09:50

Bo Norvinge skrev:Föredrar ordet axelavstånd som jag inte tror ifrågasätts om dess innebörd. Så vida det inte kan tolkas handla om utrymmet där huvudet sitter på eller något med social distansering.
Å andra sidan kan en chef på en däckfirma eller ett rullbart stort stråkinstrument föra tankarna till det andra.

Jag klarade av att fatta alla utom chefen för däckfirman, den måste du hjälpa mig med Bosse :oops: :lol:
Den där med stråkinstrumentet tog lite tid måste jag erkänna. :lol:
Hälsningar
Per Thomson
Användarvisningsbild
Per Thomson
Site Admin
 
Inlägg: 7356
Blev medlem: 22 mar 2007, 23:11
Ort: Råå

Re: Hjulbas

Inläggav Bo Norvinge » 02 nov 2020, 10:31

Per Thomson skrev:Jag klarade av att fatta alla utom chefen för däckfirman, den måste du hjälpa mig med Bosse :oops: :lol:
Den där med stråkinstrumentet tog lite tid måste jag erkänna. :lol:

Hjul-bas = En som basar över hjulen. Bas istället för exempelvis förman är kanske gammaldags.
Med vänlig hälsning
Bo Norvinge

Hemsida: www.norvinge.se * Mail: bosse@norvinge.se * Tel: 070-587 38 67
Användarvisningsbild
Bo Norvinge
 
Inlägg: 2825
Blev medlem: 23 mar 2007, 13:03
Ort: Brålanda, Hedekas

Re: Hjulbas

Inläggav ankarback » 02 nov 2020, 11:20

Ja, det är klart att det är lättare när infrastrukturen är anpassad efter stora bilar. Den mest säljande bilen i USA är vad jag förstår fortfarande Ford F-150 :)

/Johan
ankarback
 
Inlägg: 683
Blev medlem: 14 maj 2017, 20:36
Ort: Huddinge

Re: Hjulbas

Inläggav Malte. E » 02 nov 2020, 13:25

Ett rätt intressant spörsmål som Per tog upp, det där "vad är hjulbas" . Bryderiet är kanske inte helt nytt. För ett antal år sedan satte jag mig för att skriva en tidningsartikel om Scania-Vabis frambyggda bilar under 1930-talet. Så länge det gällde tvåaxliga bilar var hjulbas inget problem, men när jag kom vidare in på 1933 års boggiebilar slog det stopp eftersom jag tyckte måtten blev så konstiga. Jag fick skaffa en chassieritning från Scania. Det visade sig att de räknade hjulbasen från framaxeln till ungefär mitt mellan bakaxlarna. Förvisso var det den bakre av dessa som var drivaxel, men det hade ju inte med måtten att göra. Malte E.
Malte. E
 
Inlägg: 450
Blev medlem: 11 feb 2012, 22:32

Re: Hjulbas

Inläggav herrstina- » 02 nov 2020, 17:26

I alla fall in på 90-talet angav de svenska tillverkarna även "teoretisk hjulbas" på chassier med mer än två axlar, vilket antogs vara tyngdpunktscentrum i boggien och även den punkt som bilen svänger runt. Det enda syftet som jag förstår det var för beräkning av N-värdet.

Stina.
Användarvisningsbild
herrstina-
 
Inlägg: 3826
Blev medlem: 06 okt 2008, 19:11
Ort: Helsingborg


Återgå till Allmänt Veteransnack

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 14 gäster

cron