Klassiska lastbilar #7

Här träffas vi och kanske ställer en fråga eller lämnar ett förslag som andra har en lösning eller synpunkter på. Kom ihåg att det skall handla om lastbilsnostalgi.

Moderatorer: Anders Ason, Moderatorer

Klassiska lastbilar #7

Inläggav Per Thomson » 17 okt 2020, 11:24

Men,
ingen diskussion om detta nummer :shock:
Hesselmanartikeln kastade jag mig över direkt, fantastiskt intressant, trodde jag hade rapporterat den här men det var nog bara per telefon jag diskuterat artikeln kom jag på nu. En liten undran smyger sig på, blev Injector verkligen utkonkurrerade? Var det inte så att Wallenberg lockades av köperbjudandet från Bosch? Jag kanske får revidera min uppfattning för Bo har nog källforskat ordentligt.

Terbergartikeln var även den superintressant. Jag körde ju mycket på Holland i mitten på 60 -talet och minns särskilt de konverterade GMC bilarna. En sådan GMC var konverterad från 2-axlig till 3-axlig och för att få drivning på sista axeln var den förbunden med drivaxeln medelst en kilrem placerad mellan tvillinghjulen.

Upptäcker nu att diligensartikeln återstår att läsa.
Hälsningar
Per Thomson
Användarvisningsbild
Per Thomson
Site Admin
 
Inlägg: 7372
Blev medlem: 22 mar 2007, 23:11
Ort: Råå

Re: Klassiska lastbilar #7

Inläggav Bo Norvinge » 17 okt 2020, 16:53

Enligt källor så var Injector för bra och således något som avspeglade sig i prissättningen. Sådant påverkar ju alltid i konsumentledet.
Samtidigt så tror jag säkerligen att Wallenberg också lockades av budet. De var ju affärsmän i allra högsta grad.
Inget brukar ju vara fel utan att ha något rätt med sig, och tvärt om.
Med vänlig hälsning
Bo Norvinge

Hemsida: www.norvinge.se * Mail: bosse@norvinge.se * Tel: 070-587 38 67
Användarvisningsbild
Bo Norvinge
 
Inlägg: 2825
Blev medlem: 23 mar 2007, 13:03
Ort: Brålanda, Hedekas

Re: Klassiska lastbilar #7

Inläggav ankarback » 17 okt 2020, 19:36

Det var så bra så det behövdes ingen diskussion :lol: Håller med dig. Hesselmanartikeln var verkligen kanon! Sånt vill jag gärna ha mer av. Samma sak med den om Terberg. Hade aldrig hört talas om märket tidigare.

Tycker det är roligt när det är lite mer bredd i tidningen. Det är trevligt att läsa om gamla åkerier och sånt men det är säkert roligast för dom som var med och kommer ihåg dom. Samma sak med gamla Scanior och Volvo. Dom är fina men dom ser ju likadana ut allihop och man har sett massor av dom :D. Kul då att läsa om lite ovanligare saker. Tycker jag iallafall.

/Johan
ankarback
 
Inlägg: 683
Blev medlem: 14 maj 2017, 20:36
Ort: Huddinge

Re: Klassiska lastbilar #7

Inläggav Kjell T » 22 okt 2020, 19:17

Jag håller med, att få läsa om Hesselman i tidningen var det intressantaste jag hittills läst i tidningen. Terberg också intressant läsning!
Kjell T
 
Inlägg: 2237
Blev medlem: 14 apr 2007, 18:40
Ort: Österbotten


Återgå till Allmänt Veteransnack

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 5 gäster