Sida 1 av 1

Trafikregler inget nytt

InläggPostat: 13 nov 2008, 19:32
av Gösta
När resande eller farande i städer eller på landet mötas, böra de till hvar sin vänstra sida således vika, att de hinderlöst kunna komma hvarandra förbi vid Tio Dalers Silvermynts bot för den som häremot bryter; är vägen så trång, att endera måste nödvändigt åt sidan, då vike den gående för den ridande, den ridande för den åkande, kärra för vagn, den mindre vagn för den större, den tomme eller den med folk uti för den med lass, det mindre lasset för det större. Vid trånga broar väntar den som med tecken eller rop blivit varnad, till dess den andra farit över, och den som kommit jämna vägen väjer för den som kommit backe utföre. Uti branta backar dröje antingen nedan eller och väje den undan, som farer uppföre. Är vägen så trång, att edera måste stryka tillbaka, stryke då den som minsta vägen hafver eller det bekvämligaste göra kan. Kan ingendera stryka då bör endera aflassa eller sin vagn söndertaga, och den andra vara honom behjälplig så väl uti af- och pålastandet som vagnen söndertagande och sammansättande; gör han det ej,vare ansvarig för den skada däraf tima kan. "vägtrafikstadga" i Kunglige Maj:ts Gästgivareordning Den 12 december 1734

Det skulle väl inte vara några problem , det verkar väl som om det skulle funka här och nu, eller vad säger ni? /Gösta

Re: Trafikregler inget nytt

InläggPostat: 13 nov 2008, 21:01
av Stellan
Det enda som har ändrats är språket...jag älskar de gamla formuleringarna. Fast idag lär du ju inte få någon hjälp att ta isär och sätta ihop ditt fordon igen :mrgreen:

/Stellan

Re: Trafikregler inget nytt

InläggPostat: 14 nov 2008, 00:31
av Per Thomson
Nja, det där med "branta backar utföre" och väjningsplikt, i alla fall har (eller hade) alpländer regeln att den som är på väg uppför skall lämnas företräde. I alla fall var det så verkligheten lärde mig på 1960-talet. Alpländernas vägförhållanden skilde sig rätt markant mot svenska förhållanden. Idag är dessa vägar endast kvar som turistvägar då de ersats borrade tunnlar.

Att det var annorlunda regler på 1700-talet beträffande "branta backar utföre" och väjningsplikt kan man förstå, hästarna hade väl inte ens avgasbroms, än mindre Telma :lol:

Re: Trafikregler inget nytt

InläggPostat: 14 nov 2008, 10:52
av Thomas Almen
Känns lite som man kommer från ett alpland. Företräde för den på väg uppför trodde jag var lika över hela Sverige, men det har nog med topografin att göra kanske?. Hursomhelst, så sitter på nåt vis i ryggmärgen, att försöka släppa fram den som är på väg uppför.

Re: Trafikregler inget nytt

InläggPostat: 14 nov 2008, 19:40
av Per Thomson
Hör inte Jämtland till Norge :?: Och Norge är ju ett alpland eller lite likt i alla fall. Eller har jag fel :?: :mrgreen:

Re: Trafikregler inget nytt

InläggPostat: 14 nov 2008, 20:36
av Anders Ason
Gösta skrev:När resande ...? /Gösta


    Det finns en hel del som inte har slagit igenom än när det gäller införda trafikregler varav några exempel kan nämnas som 50 inom tättbebyggt område, användande av blinkers, inte köra om när sikten är skymd o s v!



Re: Trafikregler inget nytt

InläggPostat: 15 nov 2008, 10:06
av Gösta
Problemet med utföre, var nog dåtidens bromsar. Vid den tidens backar var de en lokal person som var anmodad som bromsare. Det gick till så man kastade ut myrstack på vägen kälkmedarna bromsades då av sig själv ,naturligtvis gällde det för bromsaren att portionera barren i lagom mängd annars----Jä. . Upp kom man nog alltid, men ned kunde lasset komma farande över både häst och körkarl om inte bromsaren gjort ett bra jobb

Re: Trafikregler inget nytt

InläggPostat: 17 nov 2008, 18:59
av arnfinn
Per Thomson skrev:Hör inte Jämtland till Norge :?: Och Norge är ju ett alpland eller lite likt i alla fall. Eller har jag fel :?: :mrgreen:


Härjedalen med :!: :!:

Re: Trafikregler inget nytt

InläggPostat: 17 nov 2008, 20:50
av Thomas Almen
Jo, egentligen utgör Jämtland/Härjedalen Östtröndelag. Sverige har vi ju blivit påtvingade.