Flyttade inlägg

Här träffas vi och kanske ställer en fråga eller lämnar ett förslag som andra har en lösning eller synpunkter på. Kom ihåg att det skall handla om lastbilsnostalgi.

Moderatorer: Anders Ason, Moderatorer

Flyttade inlägg

Inläggav Stellan » 11 nov 2008, 16:20

Var inte danskarna inne på motorsvaga bilar med bra lastkapcitet på -70 talet? Jag har för mig att det var en hel del Scania 80:or som gick på Norge på den tiden, men de flesta kanske var tvåaxliga. Men brukar inte åkare vara rätt så ekonomiska och köpa snikvarianter, och då borde ju den här modellen vara alldeles förträfflig tycker man.

Det jag kommer ihåg och känner till om den här modellen så gick den ofta som liftdumperbil och kommunalbil runt omkring i Bohuslän, Korp & son i Brastad byggde några slamsugare på dem också har jag för mig.

/Stellan
chaufför emeritus ;-)
Användarvisningsbild
Stellan

Re: Uppgifter i VV-registret m m

Inläggav Stellan » 11 nov 2008, 16:38

Sandwalls i Borås har haft LBS 85 också :D
LBS85_b.JPG
LBS85_b.JPG (202.78 KiB) Visad 9688 gånger

/Stellan
chaufför emeritus ;-)
Användarvisningsbild
Stellan

Inläggav arnfinn » 11 nov 2008, 19:33

Stellan skrev:Var inte danskarna inne på motorsvaga bilar med bra lastkapcitet på -70 talet?
/Stellan

Japp! Derfor finnes det mye Bedford i Danmark :lol: :lol: :lol: :lol: :lol:
Det er aldri for sent å gi opp!
Intet er umulig for den som ikke skal gjøre det selv!
Det finnes ikke noe enkelt som ikke kan gjøres vanskelig!
Användarvisningsbild
arnfinn

Inläggav Stellan » 11 nov 2008, 19:41

De hade tydligen Bedford i Malaysia också...tror att det är en Bedford i alla fall :P
26_b.JPG
26_b.JPG (114.02 KiB) Visad 9657 gånger
/Stellan
chaufför emeritus ;-)
Användarvisningsbild
Stellan

Inläggav arnfinn » 11 nov 2008, 19:56

Tyder på det ja - både frontrute og blinkers på framskjermen.
Användarvisningsbild
arnfinn

Re: Flyttade inlägg

Inläggav Per Thomson » 12 nov 2008, 15:51

Anders hoppades nog på lite andra svar varför jag flyttade dessa svar till en ny tråd :cry:
Hälsningar
Per Thomson
Användarvisningsbild
Per Thomson
Site Admin

Inläggav finnholm » 13 nov 2008, 08:29

Hejsan!

jo det er korrekt at der i Danmark kørte manga 80 modellen.
Det var skik i danmark at man købte en L85 eller en LB85 hjem som 2 akslet og bygte boggie på, senere begyndte man at købe LS og LBS chassier hjem. Der kørte også riktig manga L80 og LB80, de blev alla brugt til manga forskellige opgaver.
Så det er helt korrekt at man i Danmark kørte med små motorer og stort vægt, mange blev brugt til meget større last end dom var beregnet til, Vi bygge mange om med stærkere fjedre så dom kunne laste mere, uden det kunne ses på bilan.
Användarvisningsbild
finnholm

Inläggav Per Thomson » 13 nov 2008, 09:15

Jag minns dom tydligt fron 60-talet, särskilt när de var på hemgående med fullt lass virke på bil o släp och skulle upp för den s k Barnarpsbacken söder om Jönköping. Det var flera som fick bogseras upp för den backen. Visserligen är dessa minnen ett stycke tid innan 80:-orna kom.
Hälsningar
Per Thomson
Användarvisningsbild
Per Thomson
Site Admin

Inläggav arnfinn » 13 nov 2008, 17:07

Per Thomson skrev:Jag minns dom tydligt fron 60-talet, särskilt när de var på hemgående med fullt lass virke på bil o släp och skulle upp för den s k Barnarpsbacken söder om Jönköping. Det var flera som fick bogseras upp för den backen. Visserligen är dessa minnen ett stycke tid innan 80:-orna kom.

Det synet jeg får foran meg når jeg leser dette er det årvisse spetakkel vi har på norske vinterveger når sydlandske sjåfører skal over landet under isete forhold eller med snø og vind. Ikke har de kjettinger og kommer med nedslitte sommerdekk, dårlige bremser og skal over Haukelifjell og lignende fjelloverganger. Finnes verre eksempler også og ofte er det ikke nødvendig med krevende forhold før de steller til problemer. Vanlige vinterveger blir problemer under gitte forutsetninger.

Ikke et ondt ord sagt om danske sjåfører - jeg kan godt forstå at de kjøpte biler med mindre motorer når landet er så flatt :)
Användarvisningsbild
arnfinn

Inläggav Per Thomson » 14 nov 2008, 00:49

Anledningen till att de tidigare hade motorsvagare bilar i Danmark såväl som i Norge hade förmodligen samband med att det då var tuffare ekonomiska förhållanden för dessa grannländer jämfört med Sverige på grund av "Andra världskriget". Danmark och Norge återhämtade sig succesivt och "körde förbi" Sverige någon gång på 80-talet. Eller vad säger flh ?
Hälsningar
Per Thomson
Användarvisningsbild
Per Thomson
Site Admin

Återgå till Allmänt Veteransnack