Inte lätt alla gånger - Wist last & buss

Här träffas vi och kanske ställer en fråga eller lämnar ett förslag som andra har en lösning eller synpunkter på. Kom ihåg att det skall handla om lastbilsnostalgi.

Moderatorer: Anders Ason, Moderatorer

Inte lätt alla gånger - Wist last & buss

Inläggav Eje Forsmark » 29 apr 2020, 17:15

Hej Veteranvänner

Jag måste få berätta om en händelse som inträffade på senhösten i fjol kom att tänka på den nu när allt tinar fram.
Detta är inte för att försöka klaga utan det blev helt enkelt bara en rolig historia att berätta :-)
Jag besökte en Volvo lastvagnar verkstad/butik (Wist last) i en stad i Norrbottens län.
Jag kliver in söker mig till en skylt där det står reservdelar.
Bakom disken sitter en yngre man bakom en en dator, i företagets profilkläder med en felvänd keps på huvudet.
Jag säger hej.
Inget svar men får en blick ungefär som varför hälsar du på mig jag känner inte dej.
Jag frågar ungefär så här, jo jag har en veteranlastbil en volvo f84 från 1971.
Är det möjligt att det kan finnas reservdelar till en sån att få tag på?
-mmmm
Jag behöver en handbromswire till den och jag har ett gammalt reservdelsnummer till den.
Lämnar fram en lapp med numret till grabben och frågar.
Kan du kolla om det stämmer eller är bytt?
-mmmm
Han skriver något på datorn och läser en liten stund varpå han säger
"det finns ingen Volvo lastbil som har handbromswirar de är luftassisterade"
Jag säger igen men det är en nästan 50år gammal bil.
Har du någon kollega som är mer hemma på veteranbilar?
-Nää
Jag tappade väl lite av mitt fokus då grabben går tillbaka till den dator han satt vid när jag kom in, då frågar han.
-va´he nå mer?
Jag svarade Nää rent instinktivt fast jag skulle ha lite fler delar.
På väg ut ur butiken tänkte jag att här skulle man ha haft en video kamera.

Väl tillbaka i bilen säger min sambo det där gick ju snabbt.
Jo sa jag och använde ett bevingat ord från en känd alpin skidåkare.
He lönsch int man förklar för nån som ingenting begrip.
Eje
Eje Forsmark
 
Inlägg: 31
Blev medlem: 17 mar 2011, 20:09
Ort: Arjeplog

Re: Volvo TD50

Inläggav Bo Norvinge » 29 apr 2020, 19:03

Det är vanligare än vad man tror.
Det finns två tidevarv. En före datorerna och en efter datorerna.
De som växt upp efter datorerna kom, eller mer eller mindre blev var mans egendom vet inte att det fanns en tid före. Tydligen inte ens om de som gått i skolan och där läst om detta.
Personligen sökte jag på Bolagsverket, dåvarande PRV efter ett gammalt åker som försvann innan 80-talet.
Tjejen i andra ändan av telefonlinjen... förlåt, jag menar fiberkabeln, sa att det aldrig funnits något åkeri med det namnet eller organisationsnumret. Jag påpekade att jag själv beträtt företaget och kan intyga att det funnits. Hon stod på sig. Jag också. Till slut kopplade hon över till avdelningen nere i källaren med betydligt stramare budget och äldre personal.
Där hittade de en hel massa uppgifter om åkeriet... på papper.

Nu mer vänder jag mig direkt till pappersåtervinningarna.
Med vänlig hälsning
Bo Norvinge

Hemsida: www.norvinge.se * Mail: bosse@norvinge.se * Tel: 070-587 38 67
Användarvisningsbild
Bo Norvinge
 
Inlägg: 2825
Blev medlem: 23 mar 2007, 13:03
Ort: Brålanda, Hedekas

Re: Inte lätt alla gånger - Wist last & buss

Inläggav ankarback » 30 apr 2020, 16:52

Jag tror inte detta har så mycket med generationer eller före eller efter datorer att göra utan bara vilket intresse man har för sitt jobb.
På din beskrivning så låter det som om personen ifråga helt klart inte var det minsta intresserad av sitt jobb utan bara satt av tiden och väntade på att få gå hem...
Som föredetta reservdelsman och senare support till reservdelspersonal hos generalagent vet jag att det finns alldeles för många såna där tyvärr och dom finns i alla åldrar. Man vill bara sitta av tiden med så lite ansträngning som möjligt. Helt klart fel person för ett serviceyrke.

/Johan
ankarback
 
Inlägg: 683
Blev medlem: 14 maj 2017, 20:36
Ort: Huddinge

Re: Inte lätt alla gånger - Wist last & buss

Inläggav Per Thomson » 30 apr 2020, 19:32

Jo, så är det nog.
Har mött dem ett flertal gånger, har svårt att behärska mig vid vart tillfälle. :evil:
Hälsningar
Per Thomson
Användarvisningsbild
Per Thomson
Site Admin
 
Inlägg: 7356
Blev medlem: 22 mar 2007, 23:11
Ort: Råå

Re: Inte lätt alla gånger - Wist last & buss

Inläggav Noxcania » 01 maj 2020, 00:05

i vårt urgamla hus bor en 10-åring som dagligen førklarar før oss gamlingar hur otroligt mossiga vi e & som inte har de minsta intresse av någonting øverhuvetaget som har me verkligheten å skaffa... Vi lever ju i framtiden nu, år tvåtusen (eller "tjugehunra") har ju redan varit så var e nu alla svävande fordon & tidsmaskiner??? Speciellt en tidsmaskin vill jag ha... NYSS!!!
Noxcania
 
Inlägg: 1299
Blev medlem: 08 dec 2014, 01:16
Ort: Skåne

Re: Inte lätt alla gånger - Wist last & buss

Inläggav Åkarns Kalle » 01 maj 2020, 22:54

Jo vi var med om nåt liknande på Scania för en tid sedan
Då finns det inte på datorn utan vi måste kolla på kort i (nu minns jag inte namnet på den maskinen han på Scania kunde det)
-Ja i den där sa jag och pekade på maskinen som stod i samma rum..
Ja precis fast det tar lång tid att söka, det är svårt att hitta..... Åk till skroten ni det går fortare....
Den enda form av sport som intresserar mej är transport

Åkeriet har kört för Bilspedition, Linjegods, ASG, Fraktarna, X-Trafik, numera kör vi mest beställningstrafik med buss & lastbil.
Åkarns Kalle
 
Inlägg: 820
Blev medlem: 15 aug 2007, 12:36
Ort: Gnarp

Re: Inte lätt alla gånger - Wist last & bussvdelar

Inläggav Kjell T » 02 maj 2020, 05:29

Antagligen var det läsapparat för microfilmsom den oerfarna försäljaren avsåg. inte alls långsam om man bara har bekantatsig med den ochstuderat hurde olika reservdelsgrupperna är upplagda. Har aldrig tittat på microfilmer över Scania reservdelar, men ett flertal andra fordonstillverkares. Skulle gärna ta emot microfilmer om det är till äldre modeller.
Kjell T
 
Inlägg: 2229
Blev medlem: 14 apr 2007, 18:40
Ort: Österbotten

Re: Inte lätt alla gånger - Wist last & buss

Inläggav Bo Norvinge » 02 maj 2020, 09:16

Microfiche-läsaren med alla kort som beskrevs i annan tråd var det ingen som bjöd tillräckligt på.

https://www.klaravik.se/auction/product ... he-reader/
Med vänlig hälsning
Bo Norvinge

Hemsida: www.norvinge.se * Mail: bosse@norvinge.se * Tel: 070-587 38 67
Användarvisningsbild
Bo Norvinge
 
Inlägg: 2825
Blev medlem: 23 mar 2007, 13:03
Ort: Brålanda, Hedekas


Återgå till Allmänt Veteransnack

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 6 gäster