Ögongodis för lastbilsveteraner

Här träffas vi och kanske ställer en fråga eller lämnar ett förslag som andra har en lösning eller synpunkter på. Kom ihåg att det skall handla om lastbilsnostalgi.

Moderatorer: Anders Ason, Moderatorer

Ögongodis för lastbilsveteraner

Inläggav Saltbyxan » 24 apr 2020, 06:04

Kommer ni lite äldre tjommar ihåg filmen "Den rätta farten" (1964) och denna rulle från när det nu begav sig?

Så tung trafik hade alltså en gång i tiden en högsta tillåten hastighet på 50 km/h. Hängde det dels ihop med mindre ekipage, motoreffekten och kvaliteten på vägnätet? När började egentligen de 2-filiga motorvägarna komma? Och när höjdes hastigheten från 70/h till nuvarande högsta tillåtna hastighet för tung trafik? Filmen berättar att motoreffekten höjdes från 260 till 350 hästar för att klara 70 km/h och högre vikt i uppfartsbackar. Nu ligger väl de tyngre lastbilarna runt 700 hästar? Någon som känner för att lägga ut texten lite om detta?

Kul att se snutten runt 4:38 där Drottningholmsvägen i princip slutar och ekipaget svänger in vänster på St Eriksgatan vid Fridhemsplan, Kungsholmen. Man ser honom 7:19 komma från andra hållet på St Eriksgatan och svänga in höger på Fleminggatan och sedan direkt vänster in på Fridhemsgatan.

https://www.youtube.com/watch?v=fm4HmLWuc7s
Saltbyxan
 
Inlägg: 171
Blev medlem: 06 aug 2010, 15:36
Ort: Stockholm

Re: Ögongodis för lastbilsveteraner

Inläggav Per Thomson » 24 apr 2020, 08:56

Har inte hunnit tittat på filmen ännu men kan ge några svar på de intressanta frågor du ställer. Direkt från minnet så exakt årsangivelser får tas med viss reservation.
Hastigheten 50 km/h gällde för bil med tillkopplad släpvagn, jag har för mig att den höjdes någon gång i skiftet mellan 60 och 70-tal. Jag råkade faktiskt åka fast för att ha kört 75 km/h år 1965 med en LBS76 med ett 12 meters släp efter.
Den första motorvägen i Sverige var den mellan Malmö och Lund, dagens E22. Den blev klar 1953 tror jag. Lite andra motorvägssträckor på infartsleder till Stockholm och Göteborg kom till strax efter men de tycker jag inte riktigt hör till här. Däremot sträckan Huskvarna mot Gränna, dock inte riktigt ända fram, etappen slutade vid motell Vätterleden, blev klar alldeles i början på 1960-talet.
Hälsningar
Per Thomson
Användarvisningsbild
Per Thomson
Site Admin
 
Inlägg: 7372
Blev medlem: 22 mar 2007, 23:11
Ort: Råå

Re: Ögongodis för lastbilsveteraner

Inläggav peterhummel » 24 apr 2020, 10:22

Nostalgi plus. Intressant att se att experimenten rörde sig om 27 meters längd. I slutändan blev det väl 24 meter. eller har jag fått det om bakfoten?
peterhummel
 
Inlägg: 100
Blev medlem: 04 jul 2018, 08:15
Ort: Australien

Re: Ögongodis för lastbilsveteraner

Inläggav Per Thomson » 24 apr 2020, 10:46

Någon 27 metersbegränsning har inte funnits, innan 24 metersbegränsningen tillkom saknades det längdbegränsning helt. När 24 meter infördes 1968 fick befintliga kombinationer som var längre dispens att användas ytterligare under 5 år. Även andra dispenser än längd påverkades 1973, t ex Boliden Kemis 70-tons fordon som försörjde Supra fabriken i Landskrona med svavelsyra drogs in. (Mitt första ingenjörsjobb att ersätta dessa två med tre nya 51,4 tons ekipage).
Hälsningar
Per Thomson
Användarvisningsbild
Per Thomson
Site Admin
 
Inlägg: 7372
Blev medlem: 22 mar 2007, 23:11
Ort: Råå

Re: Ögongodis för lastbilsveteraner

Inläggav Noxcania » 24 apr 2020, 22:41

Men de va ju så nyss allt detta... :shock:
(Kolla in Amazonen vid 8:34; svart huv & biffigare bakre hjulhus, ah those were the days!)
Noxcania
 
Inlägg: 1302
Blev medlem: 08 dec 2014, 01:16
Ort: Skåne


Återgå till Allmänt Veteransnack

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: RW1988 och 13 gäster