Sida 1 av 2

Färdskrivare

InläggPostat: 11 nov 2008, 08:44
av Anders Ason
En fråga om färdskrivare (var nu denna tråd bäst hör hemma?) Detta fantastiska hjälpmedel och gissel!
Färdskrivarna är ju en gammal historia som hängt med sedan femtiotalet och har sedan dess utvecklats undan för undan.

1. vilket år var det första som krav och vad var kraven?
2. är det en svensk företeelse enbart? (Norden, Europa, USA etc)
3. vad har hänt under åren? Från mekaniska urverk (underverk?) till elekriska och digitala?
4. kunde de gamla mekaniska manipuleras och i så fall hur o varför?
5. så småningom blir väl även bilar med digitala, veteraner - spelar det någon roll? (polisen kanske vill titta för att se hur bilen används?)
6. annat som kan vara intressant?

Re: Färdskrivare

InläggPostat: 22 apr 2015, 23:19
av Patrik Carlsson
Jag är också intresserad av detta :-)

Re: Färdskrivare

InläggPostat: 24 apr 2015, 11:26
av Per Thomson
1. År 1956, har för mig att kravet från början endast gällde yrkesmässig trafik samt att dessutom mjölkbilar var befriade, osäker om detta.
2. Tyskland (Väst) var nog föregångare så därför fanns redan färdskrivaren på marknaden. Kienzle var väl det enda fabrikatet vad jag vet.
3. Från början användes 7-kortsystem, alltså en veckas registrering, i senare tid tror jag att var förare skulle använda sitt eget dygnskort, vet dok inte när den ändringen kom till.
4. Det fanns olika tricks för att begränsa nålens rörelseområde, gummisnodd. Har dock aldrig praktiserat själv.

Re: Färdskrivare

InläggPostat: 24 apr 2015, 13:05
av Anders Ason
När min far beställde sin nya Viking 1955 så gjordes specen för att slippa färdskrivare. D v s om maxlasten för bilen var över 6 ton skulle den ha skrivare. Följaktligen kom den av en "tillfällighet" att få lasta endast 5 990 kg. År 1955 kostade bilen färdig på gatan 55 000 kr.

ba.jpg
ba.jpg (135.44 KiB) Visad 16047 gånger

Re: Färdskrivare

InläggPostat: 24 apr 2015, 13:42
av Gösta
I slutet av 1973 började jag reparera urverket till färdskrivarna. Det var en vanlig servis som gjordes Det kom lådor med sådana ur kanske 50 st åt gången. det var mest Argo data i sthlm och K-G Knutsson som stod för leveranserna.

Argo sände upp en depålager av slitdelar, och instruktioner, allt som var slitet skulle bytas, dom hade ett bytessystem av urverken, som jag minns var verken känsliga för slitage, men Kinzle som tillverkaren hette, hade utbytbara fordringar (lager) färdiga på exakt mått, så man behövde inte ändra axlars dimensioner, och ha undermått på lagringarna.

Reparationerna går ju ganska snabbt när det bara är att plocka in nya grejer så de hade väl räknat ut att det blev största vinsten på det sättet. Verken jag lagade satt i en modell som hette TCO11


Under året 74 började en ut fasning till eldrift.
Den delen av ett urverk där balansen och dess drivning sitter heter gångparti och den delen fick en resonansmotor som matning.
och simsalabim kom drivkraften till visarna från andra hållet, Det innebar att lagertrycken från den kraftiga fjädern försvann. Det nu nykonstruerade gångpartiet var i plast och blev i det närmaste underhållsfritt, och det blev till att söka sig andra arbetsupppgifter.

Grundstommen av verket, fick efter byte av plastmotorn ändå sitta kvar, för det tjänstgjorde som fundament för kortlåsets lättrade mutter och även lagring för hastighetsmätarvisaren, monterade dessa motorer fram till slutet av 70- talet och sedan fasades den modellen ut allt eftersom och efter det har jag ingen koll på hur utvecklingen gick.

Re: Färdskrivare

InläggPostat: 25 apr 2015, 09:00
av herrstina-
Vi hade 7-dagarsskrivare rätt länge i Sverige, någon gång i början på 90-talet skulle alla bilar ha den modernare EU skrivaren med dygnsblad. De första bilarna vi beställde med EU skrivare kom 1993.

06-07 kom de digitala färdskrivarna, funktionen på dom är inte tillförlitlig idag och var det inte när dom introducerades. Jag har aldrig satt mig in i hur dom fungerar (eller inte) eftersom jag aldrig kör.

Som exempel registrerade de första minimum två minuters körning vid minsta fordonsrörelse, konsekvensen av det blev att skrivaren utan problem kunde notera tex. 1 tim 20 min körtid på under en timme vid kökörning! Och det här kunde man bli straffad för. Dom nyare är bättre men har fortfarande stora brister, bla. i samband med ombordkörning på färjor.

Dom gamla skrivarna var varken kalibrerade eller plomberade så dom var egentligen rätt värdelösa, behövdes mer vila var det inte särskilt svårt att koppla bort vajern, då ritade skrivaren vila hela tiden.
De första elektriska var ändå enklare, med en strömbrytare på rätt kabel behövde man inte kludda med wiren.

Det här är naturligtvis sånt som jag hört av de stora pojkarna, jag har tom. hört dom som körde med dubbla skrivare. En som noterade körtiden och en under sängen som ritade vila.

Med EU skrivarnas inträde kom också kravet på kalibrering, plombering och tvåårskontroll av installationen.

Färdskrivaren är troligen det mest utbredda exemplet där man trakasserar en yrkesgrupp fullt ut och myndigheterna ägnar sig åt systematisk förföljelse med intrång i den personliga integriteten som vardagligt inslag.

Att det här aldrig testats i domstol är märkligt, särskilt med tanke på alla förändringar i samhället som görs för att undvika just detta intrång.

Stina.

Re: Färdskrivare

InläggPostat: 25 apr 2015, 10:44
av Bo Norvinge
Talade med en chaufför som skulle hjälpa polisen att flytta på ett trailerekipage som stod illa till.
Den hade dubbla digitalskrivare i hatthyllan.
Från vilken del av Europa tänker jag inte skriva då det även på detta forum kan väcka anstöt.

Re: Färdskrivare

InläggPostat: 25 apr 2015, 11:03
av Thomas Almen
http://www.klikk.no/tungt/transportmaga ... 545788.ece Utveckling skapar nya utmaningar....

Re: Färdskrivare

InläggPostat: 25 apr 2015, 19:50
av Thomas Almen
Trodde det skulle komma nån reaktion på artikeln, men tji fick jag :-/. Kanske för att jag rör mig i samma trafikmiljö som kräken, men tycker det är rent förjävvligt att man ska behöva möta slika piloter. Vad spelar det för roll att jag anstränger mig för att hålla ryggen fri?. Vill det sig illa kan en sån där släcka mitt lyse. Norska BT ska ha all heder för sitt arbete.

Re: Färdskrivare

InläggPostat: 25 apr 2015, 20:14
av Z 1578
Vad handlade artikeln om? Jag fick bara upp en blank sida.

Re: Färdskrivare

InläggPostat: 25 apr 2015, 20:27
av magirus
Rackarns.... vilka grejor... men heder till Polis o Biltilsynet i Norge för kraftfullt handlande!

Re: Färdskrivare

InläggPostat: 25 apr 2015, 20:56
av 30Fredrik
Du har så rätt Tomas, och det är nog inte det enda Öststats åkeri som kört med manipulerade skrivare! Man önskade att Svenska myndigheter var lika observanta som dom Norska, bra jobbat!!! 30 Fredrik.

Re: Färdskrivare

InläggPostat: 25 apr 2015, 21:28
av Thomas Almen
Fast ett stort danskt frysåkeri var inte mycket bättre. Först plockades 5 av deras chaufförer för rattfylla på kajen i Kristiansand, sen upptäcktes magneter på växellådorna. Kort därefter kursade firman. Andreas, det var en litauisk bil, splitt ny Volvo som hade en fjärrkontroll att styra skrivaren med. Väldigt proffsigt installerat.

Re: Färdskrivare

InläggPostat: 25 apr 2015, 21:35
av magirus
Styrte fartskriveren med fjernkontroll!
Sjåføren på dette litauiske vogntoget hadde profesjonelt utstyr til å overstyre skriveren. Nå er sjåføren utvist, bøter utskrevet og trekkvogna inndratt til fordel for Statskass

Det har vært en hektisk uke for mannskapene ved kontrollstasjonen på Jessheim. Grytidlig mandag morgen tok de en «spontankontroll» ved kontrollstasjonen. Halv seks om morgenen rullet et litauisk vogntog inn fra E6. Det skulle vise seg å bli starten på en spektakulær sak som antagelig ender i rettssystemet.
Halv seks

-Vi hadde vært ute på «flyvende patrulje» natt til mandag, og da vi ankom Jessheim kontrollstasjon bestemt vi oss for å slå på kontrollskiltene. Erfaringsmessig finner vi mest hvis vi ikke kontrollerer på faste steder til faste tider. Rundt halv seks på morgenen svingte et litauisk vogntog inn fra E6. Det er jo et lite stykke å kjøre fra E6 og opp til kontrollstasjonen, men dette vogntoget brukte veldig lang tid. Vi ble selvsagt mistenksomme og lurte på hva han hadde drevet med, og da det viste seg at skriveren hans stod på hvile da han ankom mistenkte vi magnet på gearkassa, forteller Bjørn Uno Rogneby, kontrolleder i Statens vegvesen.

De tok bilen, en 2014 Volvo FH, inn i hallen for å gå den nærmere etter i sømmene, men uansett hvor mye de lette så fant de ingen magnet. De så heller ikke noen merker som skulle tyde på at det hadde sittet noen magnet der som så var blitt fjernet.
Politiet

-Da klokka nærmet seg åtte om morgenen og vi fortsatt ikke hadde funnet noen årsak, tilkalte vi politiet. Da vi ikke fant noen magnet så mistenkte vi en annen, mer avansert form for manipulasjon. Og politiet fant ut av det de, sier Rogneby.

Da utrykningspolitiets tungbilpatrulje ankom tok de for seg sjåføren, men han var ikke spesielt snakkesalig. Politioverbetjent Jørn Dalen forteller hva som så skjedde.

-Vi har jo mistenkt at det finnes avanserte løsninger for å manipulere fartsskriveren. Kanskje vi ville finne noe slikt her? Vi besluttet å lete gjennom førerhytta og der dukket det plutselig opp en fjernkontroll merket A og B. Sjåføren hevdet at han ikke visste noe, men bare hadde funnet fjernkontrollen. Men da vi trykket på den skjedde det saker og ting med skriveren, forklarer Dalen.
Profft utstyr

Sjåføren ble pågrepet, mens lastebilen ble kjørt til Volvos verksted for demontering. Der fant de et meget profesjonelt og gjennomført opplegg, der man har koblet seg inn i elektronikken i bilen. Utstyret kunne sette skriveren i «hvil» eller «annet arbeid», men i motsetning til bruk av magnet så koblet dette ikke ut sikkerhetssystem som for eksempel ABS-funksjonen. Derimot viste det seg at det satte andre ting ut av spill, blant annet kilometertelleren på dashbordet.

-Dette er ikke et utstyr som noen amatører har fiklet sammen i garasjen. Det ser fabrikklaget ut, og monteringen er profesjonelt utført, uten å klippe seg inn i ledningsnett eller lignende. Det la heller ikke igjen spor i hjernen til lastebilen, og ingen feilkoder dukket opp. Dette er en gjennomført svindel og vi mistenker at flere bruker tilsvarende system. Vi har lenge stusset over utenlandske vogntog der sjåførene har gjennomført turer i perioder på 28 dager, uten så mye som et minutt overskredet kjøretid, eller for lite hvile. Det er rett og slett for godt til å være sant, forteller Dalen.
Utvist sjåfør, inndratt bil

Alvorlighetsgraden i saken er stor. Ved å utstyre bilen på denne måten så er det ikke bare kjøre- og hviletiden som er uviss, så lenge ikke noe registrerer kjørte kilometer så snakker vi om svindel mot leasingselskap, Volvos garantisystem, ulovlig kabotasjekjøring og forsikringssvindel.

-Sjåføren er ilagt en bot på 12.000 kroner, og er utvist fra landet for to år. Han ble kjørt til Trandum og er allerede sendt ut av landet. Dukker han opp innen to år så blir det 11 måneders fengsel. Bileieren i Litauen fikk 50.000 kroner i bot, mens trekkvogna, som nå er satt i kjørbar stand igjen, er inndratt til fordel for statskassen. Da den litauiske bileieren ble forkynt vedtaket ble det rabalder. Han har så langt ikke vedtatt og vi ser ikke bort fra at denne saken ender i retten, avslutter politioverbetjent Jørn Dalen i utrykningspolitiets tungbilgruppe til Tungt.

Dette skal så vidt vi vet være første gang man inndrar en lastebil til statskassen på denne måten.

Det litauiske transportselskapet kjører mye i Norge, men er ikke av de store aktørene. Da det ble stanset skal det ha vært i oppdrag for en stor norsk aktør som også har avdelinger i utlandet.

Kopierade texten ur artikeln aom Thomas länkade till, kommer från "Transportmagasinet".

Re: Färdskrivare

InläggPostat: 25 apr 2015, 23:15
av Z 1578
Man får tacka för hjälpen Magirus. Klart intressant läsning, inte helt oväntat att något sånt här skulle dyka upp. Tur att norskarna har huvudet på skaft när dom stoppar en bil, här i Sverige är det viktigare med rätt startland...
Det verkar som man ville statuera exempel i det här fallet med tanke på påföljderna, hoppas att man står på sig och att det håller om man hamnar i domstol. . Jag håller med Thomas att det är skandal att såna svin får vistas efter vägarna och förstöra för alla som försöker bedriva seriös verksamhet, för att inte tala om det man utsätter sina medtrafikanter för genom att köra dygnet runt!