Vändskivor

Den här tråden är skapad genom delning av en ursprunglig tråd på grund av att följdinläggen förtjänade en egen rubrik. Diskussionen utgick ifrån den här bilden.
Här är den bara ett par månader gammal. Trailern byggdes nästa omgående om, den sänktes 10 cm i aktern och jag sänkte själv vändskivan 12 cm. Tro det eller ej, det var en 3½ " kardanlagrad Jost vändskiva. Det här var innan RoRo var uppfunnet och en trailer hörde alltid ihop med en och samma bil.
Varför en 3½ " vändskiva, jo för att andra inom samma LBC hade valt det. Det var verkligen misslyckat, jag blev tvungen att spärra kardanlagringen. Med korta tipptrailers utan 'flexram' och då fungerade det tydligen. Så här i efterhand vågar man knappt berätta om misstaget.
Vid ett tillfälle blev jag stoppad av ett bud i närheten av Frankfurt, minns inte om det var polisen eller ADAC, jag måste parkera min trailer och byta till en kollegas trailer vars bil hade havererat. Det var tydligen en viktigare last på kollegans trailer. Vem vågar koppla en 2½ " kingpin mot en 3½ "? Det blev nobben så klart. Jag hade svårt att övertyga speditören om det omöjliga.
Det har var i alla fall en av de första trailers i Sverige som byggts med 242 cm invändig bredd. Inte nog med det, den var försedd med dörrar bak.
Här är den bara ett par månader gammal. Trailern byggdes nästa omgående om, den sänktes 10 cm i aktern och jag sänkte själv vändskivan 12 cm. Tro det eller ej, det var en 3½ " kardanlagrad Jost vändskiva. Det här var innan RoRo var uppfunnet och en trailer hörde alltid ihop med en och samma bil.
Varför en 3½ " vändskiva, jo för att andra inom samma LBC hade valt det. Det var verkligen misslyckat, jag blev tvungen att spärra kardanlagringen. Med korta tipptrailers utan 'flexram' och då fungerade det tydligen. Så här i efterhand vågar man knappt berätta om misstaget.
Vid ett tillfälle blev jag stoppad av ett bud i närheten av Frankfurt, minns inte om det var polisen eller ADAC, jag måste parkera min trailer och byta till en kollegas trailer vars bil hade havererat. Det var tydligen en viktigare last på kollegans trailer. Vem vågar koppla en 2½ " kingpin mot en 3½ "? Det blev nobben så klart. Jag hade svårt att övertyga speditören om det omöjliga.
Det har var i alla fall en av de första trailers i Sverige som byggts med 242 cm invändig bredd. Inte nog med det, den var försedd med dörrar bak.