Vändskivor

Här träffas vi och kanske ställer en fråga eller lämnar ett förslag som andra har en lösning eller synpunkter på. Kom ihåg att det skall handla om lastbilsnostalgi.

Moderatorer: Anders Ason, Moderatorer

Vändskivor

Inläggav Per Thomson » 30 mar 2020, 17:50

Den här tråden är skapad genom delning av en ursprunglig tråd på grund av att följdinläggen förtjänade en egen rubrik. Diskussionen utgick ifrån den här bilden.


FB88008.jpg
FB88008.jpg (477.75 KiB) Visad 8308 gånger


Här är den bara ett par månader gammal. Trailern byggdes nästa omgående om, den sänktes 10 cm i aktern och jag sänkte själv vändskivan 12 cm. Tro det eller ej, det var en 3½ " kardanlagrad Jost vändskiva. Det här var innan RoRo var uppfunnet och en trailer hörde alltid ihop med en och samma bil.
Varför en 3½ " vändskiva, jo för att andra inom samma LBC hade valt det. Det var verkligen misslyckat, jag blev tvungen att spärra kardanlagringen. Med korta tipptrailers utan 'flexram' och då fungerade det tydligen. Så här i efterhand vågar man knappt berätta om misstaget.
Vid ett tillfälle blev jag stoppad av ett bud i närheten av Frankfurt, minns inte om det var polisen eller ADAC, jag måste parkera min trailer och byta till en kollegas trailer vars bil hade havererat. Det var tydligen en viktigare last på kollegans trailer. Vem vågar koppla en 2½ " kingpin mot en 3½ "? Det blev nobben så klart. Jag hade svårt att övertyga speditören om det omöjliga.

Det har var i alla fall en av de första trailers i Sverige som byggts med 242 cm invändig bredd. Inte nog med det, den var försedd med dörrar bak.
Hälsningar
Per Thomson
Användarvisningsbild
Per Thomson
Site Admin
 
Inlägg: 7369
Blev medlem: 22 mar 2007, 23:11
Ort: Råå

Re: Per Thomson

Inläggav peterhummel » 31 mar 2020, 08:53

Förlåt min okunnighet i svenska termer, men vad är en kardanlagrad vändskiva. Vi hade ett tag vändskivor som satt på kullager, och trailarna hade en kil som stoppade vändskivan från att fritt snurra runt. Är det en sådan det gäller?
När det gäller olika kingpinstorlekar lärde jag mig indirekt en dyrbar läxa, som lyckligtvis bara resulterade i materiella skador. Jag körde tankbil för Esso, ett välkänt namn för oss något äldre. En tanktrailer skulle omplaceras i Västaustralien, en sträcka på 270 mil. En åkare skickade oss en dragbil som skulle göra transporten och den hade en vändskiva avsedd för en grövre kingpin (förmodligen 3 1/2 tum), med andra ord, en roadtrain dragare. Chaffisen hade dock en så kallad 'sleeve', en tvådelad anordning som passade utanpå kingpinnen, och vipps var den större. Problemet var att han kanske aldrig hade använt en sådan sleeve förut, för han satte den upp ock ner. Följaktligen fanns det ingen nedre fläns som stoppade kingpinnen att vandra uppåt. Halvvägs till Perth lossnade trailern, men som tur var gick den bara ut i bushen. Jag har aldrig behövt använa en sådan anordning, men jag vet nu vad som är upp och vilket som är ner.
peterhummel
 
Inlägg: 100
Blev medlem: 04 jul 2018, 08:15
Ort: Australien

Re: Per Thomson

Inläggav Per Thomson » 31 mar 2020, 15:10

Intressant historia du bjöd på Peter. Nytt för mig är att det finns eller funnits Kingpin förstorare. Frågan är om de finns idag.
Den lösning du beskriver med en kulvändkrans mellan ram och vändskiva är obligatoriskt för sådan dolly som används i det som kallas modulfordon (25,25) och där man använder en EU trailer som släpvagn. Problemet med den lösningen är att det finns ingen standardiserad lösning på vanliga trailer för att låsa vändskivan mot trailern. För att undvika att vändskivan ställer sig på tvären har man infört en begränsning av kulvändkransens rörelsemöjlighet.

Här kommer en bild på en 'kardanlagrad' 3½" vändskiva. Jag antar att de RoadTrains som finns i Australien inte har kardanlagringen, den lämpar sig endast för maskintrailers där lasternas tyngdpunkter ligger lågt. En annan sak med de dollys de har där förekommer ingen led på vändskivan, istället är dragstången ledad. Rätta mig om jag har fel i det antagandet!

20180824_074930.jpg
20180824_074930.jpg (407.25 KiB) Visad 8440 gånger
Hälsningar
Per Thomson
Användarvisningsbild
Per Thomson
Site Admin
 
Inlägg: 7369
Blev medlem: 22 mar 2007, 23:11
Ort: Råå

Re: Per Thomson

Inläggav peterhummel » 01 apr 2020, 05:46

Nu hänger jag med när det gäller kardanlagrade vändskivor. Vi hade ett tag en annan variant av vändskivor som också tillät lite rörelse i sidled, nämligen Holland Kompensator. De är dock mer avsedda för, som du säger, trailers med lägre tyngdpunkter. Numera, åtminstone för tio år sedan när jag parkerade en lastbil för sista gången, har man gått ifrån alla konstigheter och har som standard fasta vändskivor som bara har rörelse framåt och bakåt.

https://maxiparts.com.au/truck-and-trailer/towing/turntables-ballraces-base-plates/king-pins-flanges-and-locks/50mm-90mm-king-pin-adaptor-sleeve/

http://www.safholland.com.au/au/en/products/fifth-wheels/accessories/holland-kompensator
peterhummel
 
Inlägg: 100
Blev medlem: 04 jul 2018, 08:15
Ort: Australien

Re: Per Thomson

Inläggav Per Thomson » 01 apr 2020, 08:53

Thanks a lot for the links, Peter! :D
Hälsningar
Per Thomson
Användarvisningsbild
Per Thomson
Site Admin
 
Inlägg: 7369
Blev medlem: 22 mar 2007, 23:11
Ort: Råå

Re: Per Thomson

Inläggav herrstina- » 01 apr 2020, 22:16

Per.
Menar du att det är lagkrav på vändkrans under skivan på 25,25 ekipage? Jag har sett ekipage där det inte varit så, även svenska...

Jag har också sett en boggiedolly med ledad dragstång och "vanlig" skiva. Den borde onekligen ha lite speciella egenskaper. Dollyn finns eller har i alla fall funnits ute hos GO kompetens i Vallåkra. Eftersom dom som så många andra gymnasieskolor inte har råd att låta eleverna köra lastbil under utbildningen står dollyn oftast på gården så du borde kunna studera den när du är på det hållet.

När det gäller begränsningen för kransens rörlighet på Dollys är det som vanligt en produkt av okunniga byråkrater. Vi har inte haft några 25,25 på några år nu, men minns jag rätt får rörelsen vara 10 grader på varje håll. Om dollyns plan är absolut parallell med trailerns räcker den rörelsen oftast, om däremot trailern lutar bakåt vilket den ofta gör så kompenserar skivan och kransen den avvikelsen genom att skivan ställer sig lite på snedden. Antagligen blir det en effekt av trailerns lutning och vägens bombering. Resultatet blir att kransen alltid vilar mot ett av ändlägena och kransen jobbar alltså bara på ena hållet.

Stina.
Användarvisningsbild
herrstina-
 
Inlägg: 3826
Blev medlem: 06 okt 2008, 19:11
Ort: Helsingborg

Re: Per Thomson

Inläggav Per Thomson » 02 apr 2020, 16:14

För att respektive fordonståg ska få framföras i högst 80 km/tim krävs att de har ABS-bromsar samt för fordonståg:

att vändskivan är lagrad
att avståndet från kopplingstappen till mittpunkten på den bakersta påhängsvagnens ickestyrande axlar är minst 7,5 meter och att enbart framaxel/axlar är styrande i hastigheter över 40 km/tim
att den bakersta släpvagnen är högst 4,0 meter hög och att enbart framaxel/axlar är styrande i hastigheter över 40 km/tim.

Det ska dessutom gå att svänga med fullt hjulutslag på dragfordonets framaxel utan att påbyggnaderna tar i varandra.


Kulvändkransen ska vara försedd med en anordning som begränsar vridningen kring kopplingspunkten på < ± 20°, i dragfordonets färdriktning. Kulvändkransen ska inte anses som en del i kopplingsanordningen.
Hälsningar
Per Thomson
Användarvisningsbild
Per Thomson
Site Admin
 
Inlägg: 7369
Blev medlem: 22 mar 2007, 23:11
Ort: Råå

Re: Per Thomson

Inläggav herrstina- » 02 apr 2020, 20:41

Det är inget krav, skivan i sig är lagrad, oftast i gummilager. Om det finns en krans ska den vara begränsad i sin rörlighet, så tolkar jag det. Även om jag och förmodligen de allra flesta vill ha en vändkrans så är det nog inget krav, och rörligheten borde vara 20 grader åt varje håll, som det var från början.

Men, men, får man ha kälkar som vinterdäck spelar det här väl ingen större roll...

Stina.
Användarvisningsbild
herrstina-
 
Inlägg: 3826
Blev medlem: 06 okt 2008, 19:11
Ort: Helsingborg

Re: Per Thomson

Inläggav Per Thomson » 03 apr 2020, 16:57

I Trafikförordningen finns kraven på lagrad vändskiva i hastighetstabellen, det är alltså krav på lagrad vändskiva om man vill framföra fordonståget (25,25 meter, bil + dolly + påhängsvagn) i hastigheter över 40 km/tim

Trafikförordningen 4 kap 20 § punkten 2
Bil med två släpvagnar:

Släpvagnarna är utrustade med låsningsfria bromsar och utgörs av en dolly med tillkopplad påhängsvagn där dollyns vändskiva är vridbart lagrad kring en vertikal axel genom kopplingspunkten
Hälsningar
Per Thomson
Användarvisningsbild
Per Thomson
Site Admin
 
Inlägg: 7369
Blev medlem: 22 mar 2007, 23:11
Ort: Råå

Re: Per Thomson

Inläggav herrstina- » 03 apr 2020, 21:00

Då bör det vara krav. Visst uttrycker dom sig enkelt...

Stina.
Användarvisningsbild
herrstina-
 
Inlägg: 3826
Blev medlem: 06 okt 2008, 19:11
Ort: Helsingborg


Återgå till Allmänt Veteransnack

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 5 gäster