Klassiska lastbilar #9 2019

Här träffas vi och kanske ställer en fråga eller lämnar ett förslag som andra har en lösning eller synpunkter på. Kom ihåg att det skall handla om lastbilsnostalgi.

Moderatorer: Anders Ason, Moderatorer

Klassiska lastbilar #9 2019

Inläggav Per Thomson » 03 jan 2020, 17:18

Flera intressanta artiklar som vanligt. Den artikel som imponerade mest för mig var nog den faktaspäckade artikeln om 'Rundnosen', 'Mjuka former för hårda tag'. Jag tar upp lite reflektioner med anknytning till den artikeln under kategori Volvohistorik.
Hälsningar
Per Thomson
Användarvisningsbild
Per Thomson
Site Admin
 
Inlägg: 7369
Blev medlem: 22 mar 2007, 23:11
Ort: Råå

Re: Klassiska lastbilar #9 2019

Inläggav Bengt Gustafsson » 05 jan 2020, 12:11

Tack Per!

Ja, Bosse har med Rundnosartikeln gjort ett bra jobb - som alltid! :D :D

/Bengt G
Bengt Gustafsson
 
Inlägg: 240
Blev medlem: 05 apr 2007, 09:58
Ort: Mölnlycke

Re: Klassiska lastbilar #9 2019

Inläggav Per Thomson » 05 jan 2020, 18:29

Ett annat 'Bosse-reportage' som värmde mig mycket var 'Ett liv på landets vägar'. Kanske det var just att det handlade om åkerier ifrån Dalarna, det landskap jag själv tillhörde som åkare i min ungdom. Historik om vad för uppdrag bilarna användes till är mycket mer intressant för mig än om några blinkers flyttar upp eller ner (F88) eller om man frångår inbyggda 'Ford Taunus' strålkastare i stötfångaren. Jag menar inte att sådana detaljer är ointressanta, jag skrev 'mer intressant´ om vad bilarna användes till och det är helt subjektivt tyckande.

Nostalgi i Närpes ser lockande ut men har ännu inte hunnits med, trots det långa sammantagna jul och nyårs-uppehållet. Fler av bilderna visar bekanta bilar då jag under mina sex första månader som egen åkare körde på Finland för NTS/Polar Express.

Förresten alla är inte lediga under långa helguppehåll, under nyårsaftonen körde jag en leverans med 44 ton Svavelsyra från Helsingborg till Mörrum.

Busshistoriska sidorna tycker jag också är intressanta, denna gång om Nynäsbanan. Alltid lika välskrivna och passar mycket bra tillsammans med lastbilshistorik.

FB880052.jpg
FB880052.jpg (150.44 KiB) Visad 5729 gånger
Hälsningar
Per Thomson
Användarvisningsbild
Per Thomson
Site Admin
 
Inlägg: 7369
Blev medlem: 22 mar 2007, 23:11
Ort: Råå

Re: Klassiska lastbilar #9 2019

Inläggav Stenhuggarn » 09 jan 2020, 08:12

Ja, det var intressant och rolig läsning. Många fina gamla bilder också. :D Rundnosen ligger mig varmt om hjärtat. Även om jag föddes ca 30 år försent för att se den allmänt rulla i trafik. :mrgreen:
Användarvisningsbild
Stenhuggarn
 
Inlägg: 925
Blev medlem: 26 sep 2017, 00:00

Re: Klassiska lastbilar #9 2019

Inläggav Per Thomson » 14 jan 2020, 21:24

De borde synas mer i TV serier som 'Vår tid är nu' och liknande med tanke på hur vanliga de var under 40-talet och en bit in på 50-talet.
Hälsningar
Per Thomson
Användarvisningsbild
Per Thomson
Site Admin
 
Inlägg: 7369
Blev medlem: 22 mar 2007, 23:11
Ort: Råå


Återgå till Allmänt Veteransnack

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 5 gäster