Trafikkortsutbildning

Här träffas vi och kanske ställer en fråga eller lämnar ett förslag som andra har en lösning eller synpunkter på. Kom ihåg att det skall handla om lastbilsnostalgi.

Moderatorer: Anders Ason, Moderatorer

Trafikkortsutbildning

Inläggav Per Thomson » 03 dec 2019, 13:31

Förr fanns inte det system med högre körkortsbehörigheter som råder nu och som anges med bokstäver, t ex CE. Då fanns istället ett särskilt "Trafikkort" som ett komplement till det vanliga körkortet.
I den äldre utbildningen för trafikkort ingick en regel om hur tungt ett släpfordon högst fick vara i förhållande till lastbilens vikt, finns det någon som minns den regeln och hur såg den ut? När togs regeln bort :?:
Hälsningar
Per Thomson
Användarvisningsbild
Per Thomson
Site Admin
 
Inlägg: 7369
Blev medlem: 22 mar 2007, 23:11
Ort: Råå

Re: Trafikkortsutbildning

Inläggav 30Fredrik » 03 dec 2019, 15:20

Njaa, den paragrafen har jag glömt! Kommer däremot ihåg att när jag tog trafikkort 1964 så kunde man få trafikkort även om du körde upp i en Mercedes eller Opel Kapitän eller någon häftig Amerikansk bil bara det var ett särskildt axelavstånd, så gick det bra. Att man sen skulle köra med släpvagn det hade myndigheterna helt glömt!! Jag t,ex lärde mej själv att backa med släp, det ingick inte i uppkörningen, räckte med att som jag körde upp med en Militär Volvo Viking med några kubik grus på!! Ganska skoj det där med mitt trakikkort hade väl haft tankar på att börja köra lastbil och skaffa trafikkort, men så kom Lumpen ivägen och jag blev inkallad till P10 i Strängnäs och blev uttagen som MC Ordinans(Något som jag gillade). Alla MC Ordinanser blev utplacerade på olika kompanier där vi skulle göra nytta!! Själv hade jag turen att bli placerad på Transportkompaniet (Där var alla Lastbilar) och alla som var chaufförer på Transportkomp skulle få trafikkort, en ganska gedigen utbildning ledd av en Löjnant. Vi uttagningen av chaufförerna till utbildningen var även jag med på ett hörn , satt mest och lyssnade! Efter en stund kom Löjtisen fram till mej och sa " Ja du är ju MC Ordinans och tillhör ju egentligen inte Transporten men va fan du kan ju behöva rycka in och köra om vi blir kort om folk, för du vill väl ha Trafikkort" Det behövde han inte upprepa 2 gånger, körde upp i Volvo Vikingen och fick ju på det viset ett billigt Trafikkort, som sen har blivit mitt levebröd, men som sagt någon utbildning att köra med släp ingick inte, det fick jag lära mej själv. MVH. 30Fredrik.
30Fredrik
 
Inlägg: 497
Blev medlem: 22 sep 2009, 21:28

Re: Trafikkortsutbildning

Inläggav Per Thomson » 03 dec 2019, 17:29

Kul historieskildring Fredrik!
Jo, jag intygar i det där med att köra upp i större personbil men då måste man ha fyllt 21 år. Min dåvarande flickvän tog trafikkort utan min vetskap och kom överraskande viftandes med lappen och jag undrade hur detta hade gått till. Hon hade kört upp med en Opel Kapitän. Själv körde jag upp med en Scania-Vabis L55, har för mig att det var någon av sista dagarna året 1961. Kompisen också han född 1943 var med och körde upp han. När korten sedan kom var hans utskrivet som busskort och för ett sådant måste man också ha fyllt 21, förmodligen var han landets yngste busskortsinnehavare.

Men tillbaks till det där med släpvagnsvikter, hoppas att någon har kvar sitt kursmaterial och kan bringa klarhet i min fråga :!:
Hälsningar
Per Thomson
Användarvisningsbild
Per Thomson
Site Admin
 
Inlägg: 7369
Blev medlem: 22 mar 2007, 23:11
Ort: Råå

Re: Trafikkortsutbildning

Inläggav Reid Hulting » 03 dec 2019, 23:02

Trafikkort gällde ju bara för att få köra yrkesmässigt, med vanliga körkortet kunde du köra hur stort ekipagé som helst bara det inte var beställningstrafik, liksom du kunde köra alla typer av motorcyklar med ett vanligt körkort. Det enda fordon du behövde speciellt körkort för var buss.

Reid.
Reid Hulting
 
Inlägg: 2412
Blev medlem: 08 aug 2010, 14:47
Ort: Gotland, Farsta, Nynäshamn och Västerhaninge.

Re: Trafikkortsutbildning

Inläggav Per Thomson » 04 dec 2019, 09:49

Ja, det stämmer Reid och den yrkesmässiga trafiken gällde dessutom enbart inrikestrafik, i vart fall i början på 60 -talet. Min kompis Birger hade inte trafikkort då jag åkte med honom på min första utlandsresa men tog det senare.
Hälsningar
Per Thomson
Användarvisningsbild
Per Thomson
Site Admin
 
Inlägg: 7369
Blev medlem: 22 mar 2007, 23:11
Ort: Råå

Re: Trafikkortsutbildning

Inläggav herrstina- » 04 dec 2019, 16:47

Reid Hulting skrev:Trafikkort gällde ju bara för att få köra yrkesmässigt, med vanliga körkortet kunde du köra hur stort ekipagé som helst bara det inte var beställningstrafik, liksom du kunde köra alla typer av motorcyklar med ett vanligt körkort. Det enda fordon du behövde speciellt körkort för var buss.

Reid.


Är du säker på det här?

Jag är ganska säker på att du inte behövde busskort om tex. en idrottsförening hade en buss och körde föreningens medlemmar till bortamatcher, eller om du lånade en buss, samlade grannarna och körde till gåsamiddagen.

Stina.
Användarvisningsbild
herrstina-
 
Inlägg: 3826
Blev medlem: 06 okt 2008, 19:11
Ort: Helsingborg

Re: Trafikkortsutbildning

Inläggav Reid Hulting » 04 dec 2019, 18:05

herrstina- skrev:
Reid Hulting skrev:Trafikkort gällde ju bara för att få köra yrkesmässigt, med vanliga körkortet kunde du köra hur stort ekipagé som helst bara det inte var beställningstrafik, liksom du kunde köra alla typer av motorcyklar med ett vanligt körkort. Det enda fordon du behövde speciellt körkort för var buss.

Reid.


Är du säker på det här?

Jag är ganska säker på att du inte behövde busskort om tex. en idrottsförening hade en buss och körde föreningens medlemmar till bortamatcher, eller om du lånade en buss, samlade grannarna och körde till gåsamiddagen.

Stina.


Nä, nu när du säger det så är jag beredd att hålla med dig, men inte helt säker.

Reid.
Reid Hulting
 
Inlägg: 2412
Blev medlem: 08 aug 2010, 14:47
Ort: Gotland, Farsta, Nynäshamn och Västerhaninge.

Re: Trafikkortsutbildning

Inläggav Malte. E » 04 dec 2019, 19:54

Jag kan inte heller erinra mig att det talades om nåra viktrestriktioner för släpvagnar. Varken på teorilektionen
eller förhöret, om det alls hölls något förhör. Det stämmer bra att man fick komma med en personbil förutsatt
att den inte hade för kort axelavstånd.
Mitt trafikkort utfärdades 1956, och bilanskaffningen blev minnesvärd eftersom jag fick en närmast hysterisk utskällning.
Bilinspektionen i Västerås brukade dra ihop aspiranterna till uppkörning på Lördagar. Den bil som jag hade mesta beröringen
med fanns emellertid alltid i Göteborg Lördag-Söndag. Ett annat åkeri, ja deras LS 65 stod alltid lastad helgerna så den ansågs
olämplig. De hade även en "skakfyra" med förkammarmotor, men där var inte bromsarna i bästa skick. En kurskamrat från
teorin skulle köra upp samma Lördag, han körde uteslutande mjölkbil, en Starke. Åkaren var ökänd för sitt koleriska humör,
men jag dristade mig ändå till att ringa honom och fråga om jag fick låna bilen och köra upp med. Först blev det helt tyst i
luren, jag kunde se framför mig hur ansiktsfärgen hos åkaren steg mot högrött, medan han kämpade för att få igång språk-
lådan. Sedan brakade det löst: "det var det värsta jag nån gång har hört" , sedan skällde han en god stund ,Larsson har i alla
fall jobbat hos mig i att halvår, DU har inte ens sökt jobb här. Jag fick låna en personbil, en Chevrolet 1952, mitt kort fick jag.
Malte E.
Malte. E
 
Inlägg: 450
Blev medlem: 11 feb 2012, 22:32

Re: Trafikkortsutbildning

Inläggav Åkarns Kalle » 04 dec 2019, 21:41

Det står iallafall inget alls i pappas trafikkort om vikt eller släp
ska fråga om han minns när han kommer hem.......

en bild på "lastbilen" han körde upp med.......

Elena, Roberto, Else-Marie. - kopia.JPG
Ford Tanus-Transit
Elena, Roberto, Else-Marie. - kopia.JPG (143.29 KiB) Visad 11543 gånger
Den enda form av sport som intresserar mej är transport

Åkeriet har kört för Bilspedition, Linjegods, ASG, Fraktarna, X-Trafik, numera kör vi mest beställningstrafik med buss & lastbil.
Åkarns Kalle
 
Inlägg: 820
Blev medlem: 15 aug 2007, 12:36
Ort: Gnarp

Re: Trafikkortsutbildning

Inläggav Anders Ason » 04 dec 2019, 23:17

Gäller inte det här längre?
Kan inte hitta något sistadatum.
Duger väl lika bra som YKB?

trafikkort2.jpg
Mitt första trafikkort togs 1962 men hittar det inte nu i hast.
Har det kvar.
Körde upp i en Snabbe V8.
trafikkort2.jpg (69.68 KiB) Visad 11533 gånger
Hälsningar Anders Ason
__________________________________________
Jag tillhör också den yngre generationen,
men det var ett tag se´n, nu med hobbyn som burit sina laster.
Användarvisningsbild
Anders Ason
 
Inlägg: 5610
Blev medlem: 02 apr 2007, 19:15
Ort: Linköping

Re: Trafikkortsutbildning

Inläggav 30Fredrik » 05 dec 2019, 08:41

Anders! Himla bra det där med att det måste va likvärdigt med ett YKB!! Har mitt gamla trafikkort kvar, ska placera det i plånboken och visa upp det ifall någon frågar när man som jag fortfarande är verksam!!
30Fredrik
 
Inlägg: 497
Blev medlem: 22 sep 2009, 21:28

Re: Trafikkortsutbildning

Inläggav lokförare » 05 dec 2019, 12:58

jag har för mej att trafikkortet gavs ut
till dem som hade högre behörighet
än AB eller körde upp speciellt för kunna köra taxi
lokförare
 
Inlägg: 171
Blev medlem: 27 dec 2012, 22:07

Re: Trafikkortsutbildning

Inläggav Åkarns Kalle » 06 dec 2019, 23:34

Far tog trafikkort 1970 men han minns inte någon viktbegränsning.....
Han hade först ett sådant gammalt vikbart (som jag vet var det är)
Han fick sedan ett sånt som Ason visar (som jag inte vet var det är)

Det han minns från uppkörning var att inspektörn efter nästan hela uppkörning sa åt han att stanna.
när far gjort det sa inspektörn att "du får inte köra den här" när far frågade varför?
sa inspektörn "det är en buss och du är inte fyllda 21 år", "
nej svarade pappa det är en lastbil..... det är bara att läsa på registreringsbeviset i handskfacket.
det var en lastbil....
Den enda form av sport som intresserar mej är transport

Åkeriet har kört för Bilspedition, Linjegods, ASG, Fraktarna, X-Trafik, numera kör vi mest beställningstrafik med buss & lastbil.
Åkarns Kalle
 
Inlägg: 820
Blev medlem: 15 aug 2007, 12:36
Ort: Gnarp

Re: Trafikkortsutbildning

Inläggav Per Thomson » 07 dec 2019, 11:56

Det handlar inte om att det ska stå något om viktbegränsningar i samband med behörighet på själva kortet, utan att vad som ingick i utbildningen för trafikkort och vad man var skyldig känna till. Det fanns även annat som bestämmelser om hur man hade rätt att ta returlaster om man hade körningar utanför lokalområdet.
Hälsningar
Per Thomson
Användarvisningsbild
Per Thomson
Site Admin
 
Inlägg: 7369
Blev medlem: 22 mar 2007, 23:11
Ort: Råå

Re: Trafikkortsutbildning

Inläggav peterhummel » 08 dec 2019, 07:55

Mitt något suddiga minne av trafikkortet är att det inte hade något att göra med storleken på fordonet. Jag körde grus för ett grusföretag, helt lagligt utan trafikkort, eftersom vi bara gjorde våra egna transporter. Man behövde det bara för beställningstrafik som komplement till det vanliga körkortet. Själv körde jag upp för mitt trafikkort i Mariestad, med en L80 som tillhörde S2 i Karlsborg, där jag gjorde lumpen. Ett litet teoriprov, om vilket jag inte kommer ihåg några detaljer. Sedan fick jag visa att jag kunde backa runt ett gathörn, och efter det var det fritt fram. Jag har dock för mig att det inte gällde taxi eller buss. När de nya, graderade körkorten kom, fick jag automatiskt taxibehörighet, tillika med lastbil och släp, men inte buss. Vi denna tiden hade jag lämnat Sverige, som det visade sig, för gott, och hade aldrig någon nytta av mitt trafikkort.
Året var 1969, och jag vill minnas att när man gjorde lumpen fick man ett förarbevis för de fordon man var kapabel att köra. Där hade jag busskort, och körde många mil med en äldre S-V med den skakande fyrcylindriga motorn
peterhummel
 
Inlägg: 100
Blev medlem: 04 jul 2018, 08:15
Ort: Australien

Nästa

Återgå till Allmänt Veteransnack

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 17 gäster