Sida 1 av 1
norrlandsväxel

Postat:
05 nov 2008, 17:05
av Dinne
Hur funkar norrlandsväxeln?
Är det som en split eller som jag använt den ,som på en traktor hög och lågväxel
Ursäkta en dålig fråga!
Är det någon på forumet som har en f85,och kanske någon bild på den?
För övrigt går det bra och har varit ute några svängar,kul,kul,kul.

Re: norrlandsväxel

Postat:
05 nov 2008, 17:55
av Stellan
Norrlandsväxeln är egentligen en tvåväxlad bakaxel som växlas med en elmotor, och den fungerar ungefär som hög- och lågväxel.
Ett par bilder på en F85 från VSS (Scan idag) egen bilverkstad i Uddevalla 1970. Notera att den inte har någon bakgavellyft trots att den bara körde tungt gods.

- VSS Uddevalla-02b 1970.JPG (158.73 KiB) Visad 20695 gånger

- VSS Uddevalla-03b 1970.JPG (171.4 KiB) Visad 20694 gånger
/Stellan
Re: norrlandsväxel

Postat:
05 nov 2008, 18:25
av Kjell T
Norrladsväxel är mera som en "range". En splitväxel sitter direkt på växellådans indående axel. En range däremot på utgående axeln eller som på Scania-Vabis mfl på kardanaxeln, mellan växellådan och bakaxeln.
Re: norrlandsväxel

Postat:
05 nov 2008, 20:35
av herrstina-
Så här är det: Volvo använde under många år en tvåväxlad differential som manövrerades genom en elmotor inne i bakaxeln.
Den delade varje växel i en hög och en låg, alltså en form av splitväxel. Den modellen kallades "norrlandsväxel".
Systemet fanns på alla storlekar och även i bussar, längst användes det troligen i B 58 chassier.
Jag har sett samma konstruktion på större Bedfordbilar, därför skulle jag tro att det var en Eaton- konstruktion.
Fordon med den här konstruktionen hade också en elväxel på hastighetsmätarviren som såg till att hastighetsmätaren hängde med när det växlades.
För att undvika oväsen och tragiska incidenter krävde det här en speciell körteknik.
Scania-Vabis hade under en period ungefär samma lösning fast där växlades med luft.
Range växel är som regel en planet växel i v-lådans bakre del, genom rangen kan man använda v-lådans växlar två gånger. När man gått genom lådans register läggs hög rangen i och man börjar om på lägsta växeln, därigenom dubblas antalet växlar.
Tillsatslådan som satt i ramen på Scania-Vabis 75 och tidiga 76,or och möjligen på vissa sena Regenter var i funktionen samma som split och norrlandsväxel, den delade altså varje växel i två.
Stina.
Re: norrlandsväxel

Postat:
05 nov 2008, 22:19
av Anders Ason
herrstina- skrev:Så här är det: Volvo använde under många år en tvåväxlad differential som manövrerades genom en elmotor inne i bakaxeln.
Den delade varje växel i en hög och en låg, alltså en form av splitväxel. Den modellen kallades "norrlandsväxel".
Systemet fanns på alla storlekar och även i bussar, längst användes det troligen i B 58 chassier.
Jag har sett samma konstruktion på större Bedfordbilar, därför skulle jag tro att det var en Eaton- konstruktion.
Fordon med den här konstruktionen hade också en elväxel på hastighetsmätarviren som såg till att hastighetsmätaren hängde med när det växlades.
För att undvika oväsen och tragiska incidenter krävde det här en speciell körteknik.
...
Stina.
Japp, känner väl igen allt detta från farsans Viking -55. På den tiden var det kilometerskatt och den växel du nämner var ett utmärkt ställe för att koppla loss driv-vajern till hastighetsmätaren (vägmätaren!) Ett välkänt trick hos dåtidens åkare.
Själv hade jag svart bälte i att dra denna knapp på växelspaken upp eller ned och utföra de mest vidunderliga växlingar medelst kopplingen och då stundtals i kombination med den vanliga lådan. En liten sport var även att växla den vanliga lådan utan att använda kopplingen! Hade ju kört en del osynkat så det var ju lite extra när det ibland blev långtråkigt i bilen. Bör väl tillägga också att denna Norrlandsväxel aldrig var trasig, däremot var den vanliga lådan behäftad med ett fabriksfel - ett vinande ljud på femman (sedan den var ny). Växel-lägena som var unika ställde till med förtret för nybörjare!
Re: norrlandsväxel

Postat:
05 nov 2008, 23:16
av herrstina-
Jag har en f.d brandbil från -69 med denna förnämliga norrlandsväxel som funkar aldeles utmärkt, trots det är jag mycket återhållsam med att använda den eftersom tillgången på reservdelar är starkt begränsad. Olastad kan man ju utan problem köra bilen med enbart huvudväxlarna, sen har man ju norrlandsapparaten för att glänsa.
Stina.
Re: norrlandsväxel

Postat:
11 nov 2008, 09:00
av S-V L44
Herrstina- skrev:
Tillsatslådan som satt i ramen på Scania-Vabis 75 och tidiga 76,or och möjligen på vissa sena Regenter var i funktionen samma som split och norrlandsväxel, den delade altså varje växel i två.
Det är inte bara Regenter och "nyare" Scanior som kan ha denna tillsatsväxellåda.
Min 2L12 tillverkad 1948 samt min L5146 tillverkad 1953 är också försedda med en tillsatsväxellåda, artikelnummer 48175 enligt leveranshandlingarna från tiden.
Tillsatslådan sitter i ramen strax bakom hytten. Båda mina bilar har ett förflutet från Norrbotten så det är kanske inte för inte som man ofta benämner dessa tillsatsväxellådor för Norrlandsväxlar.
På skissen nedan ser ni hur den ser ut.

- Scania-Vabis Tillsatsväxellåda 48175-LR.JPG (167.73 KiB) Visad 20364 gånger
// S-V L44
Re: norrlandsväxel

Postat:
11 nov 2008, 10:22
av herrstina-
Jag var lite osäker huruvida den rammonterade tillsatslådan fanns på Regenterna, den var tydligen ännu äldre än så. Men det som i folkmun kallades norrlandsväxel var Volvos tvåväxlade bakaxel.
Stina.
Re: norrlandsväxel

Postat:
11 nov 2008, 17:20
av Per Thomson
Jo Carl-Erik, jag håller med, en "norrlandsväxel" är monterad i bakaxeln. Vi hade en Scania-Vabis L55 med norrlandsväxel. L55:an tror jag inte kunde fås med tillsatslåda och syftet med L55:an var nog att värva "Viking"-folk. Norrlandsväxeln var antagligen en både billigare och lättare lösning jämfört med en tillsatslåda men säkert inte lika stark.
Re: norrlandsväxel

Postat:
11 nov 2008, 19:32
av BURTRÄSKARN
Men är det någon som vet varför det kallades just för norrlansväxel? Kanske för att allting går hälften så fort här ?

Re: norrlandsväxel

Postat:
11 nov 2008, 20:31
av arnfinn
BURTRÄSKARN skrev:Men är det någon som vet varför det kallades just för norrlansväxel? Kanske för att allting går hälften så fort här ?

Har et svakt minne om at det er behandlet tidligere her på forumet. Det var vel da konkludert med at utbredelsen var relativt sett mye større i nord og at det var derfor smeknavnet kom.
Stina skrev:
Jag har sett samma konstruktion på större Bedfordbilar, därför skulle jag tro att det var en Eaton- konstruktion.Min Bedford har Eaton med denne konstruksjonen og den har i alle fall vært et vanlig tilbehør på Bedford siden sent -60 tall. Bedford var jo veldig primitive på växelsiden. Min har 5 gir. Faderns gamle 8,7 tonns -68'a hadde 4 gir + "norrlandsväxel" eller 2-speed-aksel som er den vanlige benevnelsen i Norge.