Holländska problem med lastbilstrafik i Sverige 1947

Här träffas vi och kanske ställer en fråga eller lämnar ett förslag som andra har en lösning eller synpunkter på. Kom ihåg att det skall handla om lastbilsnostalgi.

Moderatorer: Anders Ason, Moderatorer

Holländska problem med lastbilstrafik i Sverige 1947

Inläggav Bengt Dahlberg » 29 maj 2019, 12:58

19470902b.jpg
19470902b.jpg (531.27 KiB) Visad 13045 gånger


]
19470902a.jpg
19470902a.jpg (252.72 KiB) Visad 13045 gånger


19470910.jpg
19470910.jpg (283.24 KiB) Visad 13045 gånger


Provar att ladda upp och visa här om det blir läsbart.
Finns fortsättning.
Bengt Dahlberg
 
Inlägg: 510
Blev medlem: 29 dec 2007, 14:54

Re: Holländska problem med lastbilstrafik i Sverige 1947

Inläggav Per Thomson » 29 maj 2019, 18:54

Mycket intressant! :D
Beträffande max fordonsbredd i Sverige beslutade varje länsstyrelse om detta, så det fanns ingen nationell bestämmelse om bredd. Dock hade inget län beviljat någon väg större bredd än 235 cm för någon väg. Det förekom olika bredder för olika vägar. Först en bit in på 1960-talet, kanske mitten, infördes en nationell fordonsbredd om 250 cm. År 1959 hade 30 % av vägarna en tillåten bredd på 250 cm och 38 % av vägarna ett tillåtet axel/boggitryck på 8/12 ton.

Man kan förstå att av handlingarna att en och annan "Holländare" har råkat ut för nitiska svenska paragrafryttare eftersom dessa handlingar har kommit till. Det holländska styret har alltid värnat sin åkerinäring och de holländska åkerierna har vad jag minns, varit främst när det gäller internationella transporter i Europa. På andra plats kommer danskarna.

Ser fram mot utlovad fortsättning!
Hälsningar
Per Thomson
Användarvisningsbild
Per Thomson
Site Admin
 
Inlägg: 7356
Blev medlem: 22 mar 2007, 23:11
Ort: Råå

Re: Holländska problem med lastbilstrafik i Sverige 1947

Inläggav JagRullar » 29 maj 2019, 21:26

Den Titan som min far körde hade en bredd av 2,35 m. Dessförinnan körde han en 2-axlig Merzedes Benz under senare halvan av 40-talet. Vad bredden på lastbilarna var har jag ingen aning om. Länet som bilarna tillhörde var Västerbottens.

Lars-Gunnar
JagRullar
 
Inlägg: 35
Blev medlem: 27 feb 2019, 23:20

Re: Holländska problem med lastbilstrafik i Sverige 1947 For

Inläggav Bengt Dahlberg » 30 maj 2019, 21:12

+19471216.jpg
+19471216.jpg (234.21 KiB) Visad 12964 gånger


+19480130a.jpg
+19480130a.jpg (312.29 KiB) Visad 12964 gånger


+19480130b.jpg
+19480130b.jpg (402.11 KiB) Visad 12964 gånger


+19480130c.jpg
+19480130c.jpg (347.13 KiB) Visad 12964 gånger


+19480130d.jpg
+19480130d.jpg (463.94 KiB) Visad 12964 gånger


Bilagan +19480304.jpg finns inte längre
Bengt Dahlberg
 
Inlägg: 510
Blev medlem: 29 dec 2007, 14:54

Re: Holländska problem med lastbilstrafik i Sverige 1947

Inläggav Per Thomson » 30 maj 2019, 23:01

Verkligen intressant, ett land som klarade sig undan kriget har inte råd att förstärka några broar.
Tydligen hade man inga högre tankar om lastbilstransporter i fjärrtrafik och behov av högre axeltryck. Ändå hade Sverige liknande bilar som användes internationell fjärrtrafik.

BP_360_Mack001.jpg
BP_360_Mack001.jpg (234.91 KiB) Visad 12957 gånger
Hälsningar
Per Thomson
Användarvisningsbild
Per Thomson
Site Admin
 
Inlägg: 7356
Blev medlem: 22 mar 2007, 23:11
Ort: Råå

Re: Holländska problem med lastbilstrafik i Sverige 1947

Inläggav Bo Norvinge » 30 maj 2019, 23:28

Nu är det väl så att Sverige är och alltid har varit ett land vars politiker vurmat för andra, speciellt ett annat transportslag.
Rent tekniskt borde vi nog ändå hållit fast vid 2,35 bredd, 50 km/h och låga bruttovikter då vägnätet på många håll inte är anpassat för det vi har idag.
På samma sätt som biltrafiken försöker bortstraffas genom att stänga av vägar, bygga cykelbanor och bussfiler.
Ta bara p-platserna som anpassas för sådana personbilar som får hållas hemma i garaget när det blåser ute.
Med vänlig hälsning
Bo Norvinge

Hemsida: www.norvinge.se * Mail: bosse@norvinge.se * Tel: 070-587 38 67
Användarvisningsbild
Bo Norvinge
 
Inlägg: 2825
Blev medlem: 23 mar 2007, 13:03
Ort: Brålanda, Hedekas

Re: Holländska problem med lastbilstrafik i Sverige 1947

Inläggav Bengt Dahlberg » 31 maj 2019, 05:01

+19480414a.jpg
+19480414a.jpg (299.96 KiB) Visad 12948 gånger


+19480414b.jpg
+19480414b.jpg (259.19 KiB) Visad 12948 gånger


+19480416a.jpg
+19480416a.jpg (289.29 KiB) Visad 12948 gånger


+19480416b.jpg
+19480416b.jpg (584.16 KiB) Visad 12948 gånger


+19480417.jpg
+19480417.jpg (210.84 KiB) Visad 12948 gånger


+19480501.jpg
+19480501.jpg (264.73 KiB) Visad 12948 gånger
Bengt Dahlberg
 
Inlägg: 510
Blev medlem: 29 dec 2007, 14:54

Re: Holländska problem med lastbilstrafik i Sverige 1947

Inläggav S-V L44 » 31 maj 2019, 11:00

Per Thomson skrev :
Verkligen intressant, ett land som klarade sig undan kriget har inte råd att förstärka några broar.
Tydligen hade man inga högre tankar om lastbilstransporter i fjärrtrafik och behov av högre axeltryck. Ändå hade Sverige liknande bilar som användes internationell fjärrtrafik.

En mycket intressant bild på en, vid tiden (1945-1954) mycket stor, Mack NR13 av årsmodell 1945.
Totalvikten på bilen var på hela 22 ton med en maxlast strax över 11 ton.
Detta skall jämföras med Volvo och Scania-Vabis, som under samma period hamnade på runt 15 tons totalvikt och 8-9 tons maxlast för deras största boggibilar.
Macken, som på bilden är O-reggad, hamnade 1953 hos åkare John Granlöf i Helsingborg.
Efter ett halvår stod chaufför Nils Svensson i Helsingborg som ägare till bilen, vilken ställdes av i mars 1954.
Om jag inte misstolkar bilden fullständigt, så är den f.ö. också tagen vid ångfärjestationen i Helsingborg. Stationen är numera flyttad till en annan plats ungefär 50 meter bort.

Det finns fler bilder på både andra liknande Mack och även Scania-Vabis från dessa efterkrigstransporter här https://museum.helsingborg.se/web. Sök på ordet "lastbil".

Krupp & Scania-Vabis 345 - DIG_2019_1203 - Carlotta Helsingborg.JPG
Krupp & Scania-Vabis 345 - DIG_2019_1203 - Carlotta Helsingborg.JPG (326.72 KiB) Visad 12924 gånger

// Kjell N
Användarvisningsbild
S-V L44
 
Inlägg: 2347
Blev medlem: 11 aug 2008, 23:22
Ort: Staffanstorp

Re: Holländska problem med lastbilstrafik i Sverige 1947

Inläggav S-V L44 » 31 maj 2019, 14:52

Det var uppenbarligen inte enbart holländarna som hade uppenbara bekymmer med Sveriges usla vägnät.
En fyraxlig AEC som inhandlades av Kungsgården-Marieberg AB i Sollefteå 1951 blev, enligt försäljningsannonsen, obrukbar för dem p.g.a undermåliga broar.
viewtopic.php?f=13&t=3318&p=23302&hilit=aec#p23302

// Kjell N
Användarvisningsbild
S-V L44
 
Inlägg: 2347
Blev medlem: 11 aug 2008, 23:22
Ort: Staffanstorp

Re: Holländska problem med lastbilstrafik i Sverige 1947

Inläggav Per Thomson » 31 maj 2019, 22:25

Tack för den intressanta efterforskningen Kjell!
Hälsningar
Per Thomson
Användarvisningsbild
Per Thomson
Site Admin
 
Inlägg: 7356
Blev medlem: 22 mar 2007, 23:11
Ort: Råå


Återgå till Allmänt Veteransnack

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 10 gäster