Per Thomson skrev :
Verkligen intressant, ett land som klarade sig undan kriget har inte råd att förstärka några broar.
Tydligen hade man inga högre tankar om lastbilstransporter i fjärrtrafik och behov av högre axeltryck. Ändå hade Sverige liknande bilar som användes internationell fjärrtrafik.
En mycket intressant bild på en, vid tiden (1945-1954) mycket stor, Mack NR13 av årsmodell 1945.
Totalvikten på bilen var på hela 22 ton med en maxlast strax över 11 ton.
Detta skall jämföras med Volvo och Scania-Vabis, som under samma period hamnade på runt 15 tons totalvikt och 8-9 tons maxlast för deras största boggibilar.
Macken, som på bilden är O-reggad, hamnade 1953 hos åkare John Granlöf i Helsingborg.
Efter ett halvår stod chaufför Nils Svensson i Helsingborg som ägare till bilen, vilken ställdes av i mars 1954.
Om jag inte misstolkar bilden fullständigt, så är den f.ö. också tagen vid ångfärjestationen i Helsingborg. Stationen är numera flyttad till en annan plats ungefär 50 meter bort.
Det finns fler bilder på både andra liknande Mack och även Scania-Vabis från dessa efterkrigstransporter här
https://museum.helsingborg.se/web. Sök på ordet "lastbil".

- Krupp & Scania-Vabis 345 - DIG_2019_1203 - Carlotta Helsingborg.JPG (326.72 KiB) Visad 15520 gånger
// Kjell N