Runaway Truck Use Runaway Ramp

Här träffas vi och kanske ställer en fråga eller lämnar ett förslag som andra har en lösning eller synpunkter på. Kom ihåg att det skall handla om lastbilsnostalgi.

Moderatorer: Anders Ason, Moderatorer

Runaway Truck Use Runaway Ramp

Inläggav JagRullar » 15 maj 2019, 22:33

https://www.youtube.com/watch?v=jk6mvUqqQ6E

Ni har säkert hört talas om hur många USA-trucks har fått sina bromsar upphettade vilket gjort att bromspedalen gått i botten. I USA har ju inte lastbilarna några bromsar på framhjulen som kan hjälpa till att hålla nere hastigheten utan det är ju bakaxlarna som tar största stöten. Jag vet inte hur det fungerar, man ser ju att de har påhängsvagnar och annat men de verkar inte kapabla att bromsa ner fordonet. Vet inte om det är så att om påhängsvagnens bromsar överförs all bromsbehov till lastbilen som då inte kan bromsa ner trailern.

Här kan man se hur en äldre tidens frambyggd lastbil kör in på en sån där väg fylld med ljust singel/grus och andra sekvensen visar en nyare bil i en liknande situation.

Lars-Gunnar
JagRullar
 
Inlägg: 35
Blev medlem: 27 feb 2019, 23:20

Re: Runaway Truck Use Runaway Ramp

Inläggav Bengt Dahlberg » 16 maj 2019, 19:04

JagRullar skrev:https://www.youtube.com/watch?v=jk6mvUqqQ6E

Ni har säkert hört talas om hur många USA-trucks har fått sina bromsar upphettade vilket gjort att bromspedalen gått i botten. I USA har ju inte lastbilarna några bromsar på framhjulen som kan hjälpa till att hålla nere hastigheten utan det är ju bakaxlarna som tar största stöten. Jag vet inte hur det fungerar, man ser ju att de har påhängsvagnar och annat men de verkar inte kapabla att bromsa ner fordonet. Vet inte om det är så att om påhängsvagnens bromsar överförs all bromsbehov till lastbilen som då inte kan bromsa ner trailern.

Här kan man se hur en äldre tidens frambyggd lastbil kör in på en sån där väg fylld med ljust singel/grus och andra sekvensen visar en nyare bil i en liknande situation.

Lars-Gunnar


Finns även i Chile på den transandina vägen mellan Mendoza och Chile. Om jag inte minns fel även i landskapet Yunnan i Kina. Landskapet är mycket backigt. Under bussfärd såg jag några olyckor där bl a lastbilshytter låg spridda.
Bengt Dahlberg
 
Inlägg: 510
Blev medlem: 29 dec 2007, 14:54

Re: Runaway Truck Use Runaway Ramp

Inläggav peterhummel » 17 maj 2019, 07:56

Lägg till Australien på listan. På den sista backen in till Adelaide, Sydaustralien, finns det inte mindre än tre
peterhummel
 
Inlägg: 100
Blev medlem: 04 jul 2018, 08:15
Ort: Australien

Re: Runaway Truck Use Runaway Ramp

Inläggav herrstina- » 17 maj 2019, 10:15

Bilarna i USA har haft bromsar på alla hjulen i många år. I tidernas begynnelse var det option av den enkla orsaken att någon fått för sig att det var bättre på vintern, man kan ju tycka att det vore bättre om dom lärde sig hantera grejorna.

Nästa steg var bromsar med en switch så man kunde inaktivera bromsarna fram när det ansågs lämpligt, fortfarande obegripligt.

Nu har ju ABS/EBS kommit ända till USA så nu kan dom alltså montera bromsar där som på alla andra ställen. Det finns säkert någon relik som fortfarande rullar utan framhjulsbroms, men det bör vara ett fåtal. I vissa fall måste bilar kompletteras med framhjulsbroms för att få användas vidare, vad som påverkar det vet jag inte.

Runaway ramper finns på betydligt närmre håll än Amerika och Australien, en av de mer kända är den i Werratal i centrala Tyskland.

Stina.


A7-Notbremsweg[1].jpg
A7-Notbremsweg[1].jpg (460.29 KiB) Visad 10591 gånger
Användarvisningsbild
herrstina-
 
Inlägg: 3826
Blev medlem: 06 okt 2008, 19:11
Ort: Helsingborg

Re: Runaway Truck Use Runaway Ramp

Inläggav Säters El-kvarn » 17 maj 2019, 10:32

Det finns en kvar på väg mot Teplice i Tjeckien.
Om man åker gamla vägen från Dresden till Prag.
Säters El-kvarn
 
Inlägg: 194
Blev medlem: 08 feb 2010, 20:05

Re: Runaway Truck Use Runaway Ramp

Inläggav Kjell T » 17 maj 2019, 11:10

I april 2015 hade jag möjlighet att besöka en Peterbilt återförsäljare och verkstad i Vancouver. Alla bilarna som fanns där hade bromsar på samtliga hjul. Många av komponenterna var av samma typ som vi använder här, tex ABS reglerventilerna.
När jag år 1989 körde från öst till väst genom sydstaterna i USA och hade möjlighet att kolla in lastbilarna, då var det allmänt att det inte fanns bromsar på framaxeln på trailerdragarna. Bromssköldar saknade de också.
Ännu på 90-talet hade SISU för inhemska marknaden ett reglage på instrumentpaneln med vars hjälp man kunde begränsa trycket till frambromsarna i dåligt väglag och därmed säkerställa styrförmågan vid halt väglag. Detta reglage fanns inte på de få SISU som exporterades till Sverige eftersom det inte var tillåtet att använda av undersåtarna i konungariket.
Kjell T
 
Inlägg: 2234
Blev medlem: 14 apr 2007, 18:40
Ort: Österbotten

Re: Runaway Truck Use Runaway Ramp

Inläggav Anders Ason » 17 maj 2019, 12:12

Det är väl relativt vanligt med bromsramper i starkt kuperade landskap och har väl inget med bromsar fram eller inte att göra. Det är väl enbart USA som varit udda i den frågan, i övriga länder har det nog inte förkommit obromsade framhjul sedan 30-talet.

Hur som helst så har man i Kina en liten egen lösning på varma bromsar i nedförslut som i det storskaliga landskapet som i den södra delen av landet som dessutom har höjder på 2-3 tusen m ö.h. Lastbilarna är försedda med en vattentank för bromsarna. Enbart trumbromsar förekommer och i nedför som kan vara i timmar släpper föraren på vattnet då och då och det märks väldig tydligt när man ligger bakom. När de kommit ner från höjderna blir det en sväng in på macken för påfyllning och när de kommer in ser det mera ut som ett gammalt ånglok då ångan står tät runt och bakom bilen. Frågade en förare om det hände att trummorna sprack p g a vattnet med de gjorde inte p g a den begränsade mängden vatten som förångades. Då och då utefter vägen finns det bromsramper men inte särskilt tätt.


bromsramp.jpg
bromsramp.jpg (170.53 KiB) Visad 10581 gånger


vattenstopp.jpg
Vattenpåfyllning bl a och åkaren på bilden ägde själv bilen som var ganska ny. I bakgrunden hans hustru som följde med på resorna.
vattenstopp.jpg (313.78 KiB) Visad 10581 gånger


inne.jpg
Så har kan förarmiljön se ut i en kinesisk modern lastbil. Notera radarvarnaren i rutan. Det finns många fartkontoller.
inne.jpg (343.62 KiB) Visad 10581 gånger
Bilagor
radarv.jpg
Den lilla blå bilen är radarvarnaren i vår bil. Trafikböter är en relativt stor inkomstkälla i Kina.
radarv.jpg (193.61 KiB) Visad 10581 gånger
Hälsningar Anders Ason
__________________________________________
Jag tillhör också den yngre generationen,
men det var ett tag se´n, nu med hobbyn som burit sina laster.
Användarvisningsbild
Anders Ason
 
Inlägg: 5610
Blev medlem: 02 apr 2007, 19:15
Ort: Linköping

Re: Runaway Truck Use Runaway Ramp

Inläggav herrstina- » 17 maj 2019, 20:24

Kjell T skrev:I april 2015 hade jag möjlighet att besöka en Peterbilt återförsäljare och verkstad i Vancouver. Alla bilarna som fanns där hade bromsar på samtliga hjul. Många av komponenterna var av samma typ som vi använder här, tex ABS reglerventilerna.
När jag år 1989 körde från öst till väst genom sydstaterna i USA och hade möjlighet att kolla in lastbilarna, då var det allmänt att det inte fanns bromsar på framaxeln på trailerdragarna. Bromssköldar saknade de också.
Ännu på 90-talet hade SISU för inhemska marknaden ett reglage på instrumentpaneln med vars hjälp man kunde begränsa trycket till frambromsarna i dåligt väglag och därmed säkerställa styrförmågan vid halt väglag. Detta reglage fanns inte på de få SISU som exporterades till Sverige eftersom det inte var tillåtet att använda av undersåtarna i konungariket.


Volvo hade fram till dess att EBS tog hand om bromskontrollen en "knäckventil" som reducerade trycket till frambromsarna vid normala inbromsningar, vid hård inbromsning fick även framhjulen full Power. Syftet med ventilen var att minska risken/obehaget med bromsvibrationer från framhjulen. De här ventilerna förekom både som eftermontage och original från bandet. Hade bara SISU ringt och frågat kunde jag berättat det här för dom...

De senaste bilarna jag fick med den ventilen var 2002, sen kom ju skivbroms och EBS.

Det är, har varit vanligt att man inte har bromssköldar även nere på kontinenten, i områden som inte har problem med salt och en massa annat bråte fyller dom egentligen ingen funktion, däremot kyler det betydligt bättre om inga sköldar hämmar luften. Det finns inget krav på bromssköldar i Sverige heller.

Stina.
Användarvisningsbild
herrstina-
 
Inlägg: 3826
Blev medlem: 06 okt 2008, 19:11
Ort: Helsingborg

Re: Runaway Truck Use Runaway Ramp

Inläggav Ante » 19 maj 2019, 00:01

Jag har kört rätt mycket lastbil i Spanien och de där avfartsramperna finns lite varstans där men även i Frankrike, alpländerna och på andra ställen runt om i europa. Frambromsar krav från årsmodell -80 i USA. Jag åkte timmerbil i Canada för drygt 15 år sedan och även där hade de vattenkylda bromsar. En stor tank bakom hytten som avgasröret var dragen igenom så vattnet inte fryser. Vattenledningsrör med vred brevid förarstolen. Vattnet mynnade ut ur ett litet tillplattat rör ovanför bromstrumman, snygga hemmabyggen var det. Såg även lastbilar där frambromsen manövrerades med ett likadant vred som släpvagnsbromsen. Detta var bilar från 1970-talet som var i mycket gott skick för att de vårdades minutiöst av enbilsåkarna som ägde dem. Känner folk där än idag och de är fortfarande nöjda med sin vattenkylning. Inga bromssköldar som sagt på dessa bilar, men lätt att montera om man skulle vilja, fanns gängade hål så man kunde bulta dit dem i två delar bakifrån. Inte som här där man får riva precis allt för att få dit en ny sköld, åtminstone var det så på min gamla 140.
Ante
 
Inlägg: 113
Blev medlem: 30 apr 2008, 13:47

Re: Runaway Truck Use Runaway Ramp

Inläggav Per Thomson » 21 maj 2019, 08:58

Här skulle det ha behövts en stoppramp 1987.
https://www.youtube.com/watch?v=AwOcj5yojTQ
Hälsningar
Per Thomson
Användarvisningsbild
Per Thomson
Site Admin
 
Inlägg: 7367
Blev medlem: 22 mar 2007, 23:11
Ort: Råå


Återgå till Allmänt Veteransnack

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Google [Bot] och 10 gäster