Sida 1 av 1

Gammal truckinghistoria i bilder

InläggPostat: 14 maj 2019, 09:14
av johnny013

Re: Gammal truckinghistoria i bilder

InläggPostat: 14 maj 2019, 10:08
av Anders Ason
Den första länken funkar inte hos mig men den andra.

Intressant för mig (film nr 2) är att jag befann mig i USA 1977 (samma tid och år som Elvis avled) och körde med nyinköpt personbil från San Francisco - LA - genom hela landet till New York, mer än 600 sv mil och tog sedan hem bilen. Det blev mycket kontakt med deras lastbilar och deras truckstop och det bestående intrycket var att det var frambyggda bilar som gällde, en nosbil var ovanlig. Västerntemat med boots och hattar nära nog 100% -igt och förarna väldigt tuffa. Vid nästa besök några år senare var det precis tvärtom vad gällde nos eller frambyggt p g a nya regelverk och möjligen något avmattat västernmode också. Dock blev det mera flyg än bilkörning tvärs över denna gång.

Re: Gammal truckinghistoria i bilder

InläggPostat: 14 maj 2019, 10:46
av johnny013
Vi försöker med denna .

https://youtu.be/eVb4omtNr0c

Re: Gammal truckinghistoria i bilder

InläggPostat: 14 maj 2019, 22:09
av Per Thomson
Mycket intressant! :D

Re: Gammal truckinghistoria i bilder

InläggPostat: 15 maj 2019, 23:11
av JagRullar
Ja, det var intressant. Volvo köpte ju White så jag tycker att de kunde ha sparat White Road Commandern. Det finns ju ett sug efter frambyggen. Man ser bland kommentatorerna till Volvos FH modeller att folk frågar varför den inte säljs i USA. Finns någon överenskommelse mellan VOLVO och myndigheterna dör om att inte ta in Volvos övriga modeller?

Commandern var ju relativt modern och hade inte varit några problem för Volvos tekniker att fika till.

Lars-Gunnar

Re: Gammal truckinghistoria i bilder

InläggPostat: 20 maj 2019, 11:17
av Per Thomson
JagRullar skrev: . . . Finns någon överenskommelse mellan VOLVO och myndigheterna där om att inte ta in Volvos övriga modeller?
Lars-Gunnar

Nej, det kan bara vara kommersiella avgöranden bakom modelluppdelningen.