Sida 1 av 1

En GMC och en eldriven grävmaskin

InläggPostat: 12 maj 2019, 16:50
av Bengt Dahlberg
https://stockholmskallan.stockholm.se/s ... e72132.jpg
Stockholmskällan

17 augusti 1932. Katarinatunneln, En entreprenör i tunneln
Tunnelbanebygget 1930-34, sammanlagt skulle det bortforslas 16 000 kubikmeter berg ur Katarinaberget. Det tog 9,5 månad att ta sig igenom massivet. På bilden en ERBA grävmaskin från Tyskland och en lastbil från GMC (General Motors Corporation), den senare ägd av åkare John Axel Gustafsson. Ett exempel på en av alla de entreprenörer som var sysselsatta i tunnelbygget.

Troligen är grävmaskinen ändrad från ång- till eldrift. ERBA är troligen en byggfirma enär jag tycker mig skymta "BYC" vilket kan vara början på tillverkarens namn.

Re: En GMC och en eldriven grävmaskin

InläggPostat: 12 maj 2019, 20:20
av Anders Ason
Bucyrus?

Re: En GMC och en eldriven grävmaskin

InläggPostat: 14 maj 2019, 09:25
av peterhummel
Mycket intressant bild. Grävmaskinen var nog gammalmodig redan på 30-talet. De första höjdgrävarna hade, liksom den på bilden, ett fast maskinhus. Själva grävaggregatet satt frampå maskinen på samma sätt som på en traktorgrävare (fast traktorgrävaren har det ju bakåt). På 20 och 30-talen fick grävmaskinerna svängbara maskinhus, så de kunde snurra runt hela varv. De krävde dock ett större arbetsområde, så den gamla typen var kanske att föredra i trånga tunnlar.
Det är ingen Bucyrus, och inte Åkerman heller

Peter

Re: En GMC och en eldriven grävmaskin

InläggPostat: 14 maj 2019, 12:48
av peterhummel
Nu avviker jag från lastbilarna, men maskinerna med de svängbara maskinhusen utvecklades redan år 1884, i England. De var i stort sett allenarådande på 20 och 30-talen.

Peter

Re: En GMC och en eldriven grävmaskin

InläggPostat: 25 sep 2019, 21:02
av Anders
Maskinen är av fabrikat Byers Bearcat. Det finns tyvärr inte så mycket material om dom på nätet, men om jag har förstått det hela rätt, så byggde de bara maskiner som inte var runtomsvängande.

Anders