En GMC och en eldriven grävmaskin

Här träffas vi och kanske ställer en fråga eller lämnar ett förslag som andra har en lösning eller synpunkter på. Kom ihåg att det skall handla om lastbilsnostalgi.

Moderatorer: Anders Ason, Moderatorer

En GMC och en eldriven grävmaskin

Inläggav Bengt Dahlberg » 12 maj 2019, 16:50

https://stockholmskallan.stockholm.se/s ... e72132.jpg
Stockholmskällan

17 augusti 1932. Katarinatunneln, En entreprenör i tunneln
Tunnelbanebygget 1930-34, sammanlagt skulle det bortforslas 16 000 kubikmeter berg ur Katarinaberget. Det tog 9,5 månad att ta sig igenom massivet. På bilden en ERBA grävmaskin från Tyskland och en lastbil från GMC (General Motors Corporation), den senare ägd av åkare John Axel Gustafsson. Ett exempel på en av alla de entreprenörer som var sysselsatta i tunnelbygget.

Troligen är grävmaskinen ändrad från ång- till eldrift. ERBA är troligen en byggfirma enär jag tycker mig skymta "BYC" vilket kan vara början på tillverkarens namn.
Bengt Dahlberg
 
Inlägg: 510
Blev medlem: 29 dec 2007, 14:54

Re: En GMC och en eldriven grävmaskin

Inläggav Anders Ason » 12 maj 2019, 20:20

Bucyrus?
Hälsningar Anders Ason
__________________________________________
Jag tillhör också den yngre generationen,
men det var ett tag se´n, nu med hobbyn som burit sina laster.
Användarvisningsbild
Anders Ason
 
Inlägg: 5608
Blev medlem: 02 apr 2007, 19:15
Ort: Linköping

Re: En GMC och en eldriven grävmaskin

Inläggav peterhummel » 14 maj 2019, 09:25

Mycket intressant bild. Grävmaskinen var nog gammalmodig redan på 30-talet. De första höjdgrävarna hade, liksom den på bilden, ett fast maskinhus. Själva grävaggregatet satt frampå maskinen på samma sätt som på en traktorgrävare (fast traktorgrävaren har det ju bakåt). På 20 och 30-talen fick grävmaskinerna svängbara maskinhus, så de kunde snurra runt hela varv. De krävde dock ett större arbetsområde, så den gamla typen var kanske att föredra i trånga tunnlar.
Det är ingen Bucyrus, och inte Åkerman heller

Peter
peterhummel
 
Inlägg: 100
Blev medlem: 04 jul 2018, 08:15
Ort: Australien

Re: En GMC och en eldriven grävmaskin

Inläggav peterhummel » 14 maj 2019, 12:48

Nu avviker jag från lastbilarna, men maskinerna med de svängbara maskinhusen utvecklades redan år 1884, i England. De var i stort sett allenarådande på 20 och 30-talen.

Peter
peterhummel
 
Inlägg: 100
Blev medlem: 04 jul 2018, 08:15
Ort: Australien

Re: En GMC och en eldriven grävmaskin

Inläggav Anders » 25 sep 2019, 21:02

Maskinen är av fabrikat Byers Bearcat. Det finns tyvärr inte så mycket material om dom på nätet, men om jag har förstått det hela rätt, så byggde de bara maskiner som inte var runtomsvängande.

Anders
Användarvisningsbild
Anders
 
Inlägg: 2331
Blev medlem: 09 maj 2007, 01:43
Ort: Oxelösund


Återgå till Allmänt Veteransnack

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 10 gäster