Lastbilar på Stora Essingebron 1928

Postat:
12 maj 2019, 16:37
av Bengt Dahlberg
https://stockholmskallan.stockholm.se/s ... be526e.jpgStockholmskällan. "Lastbilar på Stora Essingebron 1928"
Bilar utan luftgummihjul. Gissar att det är provbelastning av bron. Men vad för fabrikat på bilarna som har vevstart?
Re: Lastbilar på Stora Essingebron 1928

Postat:
12 maj 2019, 20:13
av Anders Ason
Ser ut att kunna vara amerikanska Mack och inga nya bilar på bron, de är nog några år gamla.
Re: Lastbilar på Stora Essingebron 1928

Postat:
12 maj 2019, 20:41
av Bo Norvinge
Det fanns några MACK i Stockholm kring den tiden. I alla fall minst elva stycken. Flertalet från 1924. De flesta användes av Nya Asfalt AB eller Granit & Betong AB och jag gissar att dessa fyra, för det ser ut att stå två bakom, ägdes av något av dessa två företag.
En hade Centrala Murbruksaktiebolaget och en tolfte lokaliserad användes i D-län av Oxelösunds Järnverk.
Vi får se vad Gerlof kan tillföra när han hittar detta.
Re: Lastbilar på Stora Essingebron 1928

Postat:
12 maj 2019, 21:02
av JagRullar
Är inte Mack ett kanadensiskt lastbilsmärke?
Lars-Gunnar

Re: Lastbilar på Stora Essingebron 1928

Postat:
13 maj 2019, 04:16
av peterhummel
Det är klart ock tydligt Mack lastbilar på det fotot. Fantastisk bild. En formgivning på nosen som de troligen var ensamma om. Mack är så amerikanst som man kan bli, och härstammar från Pennsylvania. Det är ett av de få, om inte det enda, amerikanska märke, som tillverkar hela bilen, alltså motor, växellåda och bakaxlar, såväl som chassi och hytt. När man i staterna vill uttrycka soliditet, säger man ofta "Built like a Mack truck". Starkare än så blir ingenting. En liten trivialitet. 1932 introducerades Macks kylarprydnad, bulldoggen, och den hänger med ännu, efter vad jag förstår. Bilarna på bron är för gamla för att ha hunden på kylaren, men om jag förstår rätt var det just formgivningen av motorhuven som var inspirationen till bulldoggen.
Peter
Re: Lastbilar på Stora Essingebron 1928

Postat:
13 maj 2019, 09:05
av Kjell T
Mack är intressant, tyvärr är jag inte insatt i märkets historia. En intressant iaktagalse jag gjort är att Mack och Renault från 1920-talet har likheter i utseendet. Kan det vara så att någon konstruktör emigrerat till det stora landet i väst?
När Mack började med dieselmotorer fick de hjälp av Scania-Vabis, som i sin tur hade fått hjälp av brittiska Leyland med direktinsprutning.
Sedan rätt lång tid tillbaka hör Mack ihop med Renault och därmed också Volvo i detta nu.
Mack Quadroplex är en intressant transmission som de haft i användning på bilarna, bland många andra intressanta konstruktioner.
Re: Lastbilar på Stora Essingebron 1928

Postat:
14 maj 2019, 06:49
av peterhummel
Jag trodde alltid att Macks Quadbox helt enkelt var en femväxlad låda, med en fyrväxlad tillsats, men det verkar som om de var hopbyggda till en enda låda. I vilket fall som helst, här är dagens lektion i konsten att växla.
Kjell T skrev:Mack Quadroplex är en intressant transmission som de haft i användning på bilarna, bland många andra intressanta konstruktioner.
https://www.youtube.com/watch?v=P6pWCKY_qJoPeter