Lastbilar på Stora Essingebron 1928

Här träffas vi och kanske ställer en fråga eller lämnar ett förslag som andra har en lösning eller synpunkter på. Kom ihåg att det skall handla om lastbilsnostalgi.

Moderatorer: Anders Ason, Moderatorer

Lastbilar på Stora Essingebron 1928

Inläggav Bengt Dahlberg » 12 maj 2019, 16:37

https://stockholmskallan.stockholm.se/s ... be526e.jpg

Stockholmskällan. "Lastbilar på Stora Essingebron 1928"

Bilar utan luftgummihjul. Gissar att det är provbelastning av bron. Men vad för fabrikat på bilarna som har vevstart?
Bengt Dahlberg
 
Inlägg: 510
Blev medlem: 29 dec 2007, 14:54

Re: Lastbilar på Stora Essingebron 1928

Inläggav Anders Ason » 12 maj 2019, 20:13

Ser ut att kunna vara amerikanska Mack och inga nya bilar på bron, de är nog några år gamla.
Hälsningar Anders Ason
__________________________________________
Jag tillhör också den yngre generationen,
men det var ett tag se´n, nu med hobbyn som burit sina laster.
Användarvisningsbild
Anders Ason
 
Inlägg: 5611
Blev medlem: 02 apr 2007, 19:15
Ort: Linköping

Re: Lastbilar på Stora Essingebron 1928

Inläggav Bo Norvinge » 12 maj 2019, 20:41

Det fanns några MACK i Stockholm kring den tiden. I alla fall minst elva stycken. Flertalet från 1924. De flesta användes av Nya Asfalt AB eller Granit & Betong AB och jag gissar att dessa fyra, för det ser ut att stå två bakom, ägdes av något av dessa två företag.
En hade Centrala Murbruksaktiebolaget och en tolfte lokaliserad användes i D-län av Oxelösunds Järnverk.
Vi får se vad Gerlof kan tillföra när han hittar detta.
Med vänlig hälsning
Bo Norvinge

Hemsida: www.norvinge.se * Mail: bosse@norvinge.se * Tel: 070-587 38 67
Användarvisningsbild
Bo Norvinge
 
Inlägg: 2825
Blev medlem: 23 mar 2007, 13:03
Ort: Brålanda, Hedekas

Re: Lastbilar på Stora Essingebron 1928

Inläggav Noxcania » 12 maj 2019, 20:52

Yep; Mack 1924:
1924Mack.jpg
1924Mack.jpg (58.04 KiB) Visad 9958 gånger
Noxcania
 
Inlägg: 1302
Blev medlem: 08 dec 2014, 01:16
Ort: Skåne

Re: Lastbilar på Stora Essingebron 1928

Inläggav JagRullar » 12 maj 2019, 21:02

Är inte Mack ett kanadensiskt lastbilsmärke?

Lars-Gunnar :wink:
JagRullar
 
Inlägg: 35
Blev medlem: 27 feb 2019, 23:20

Re: Lastbilar på Stora Essingebron 1928

Inläggav peterhummel » 13 maj 2019, 04:16

Det är klart ock tydligt Mack lastbilar på det fotot. Fantastisk bild. En formgivning på nosen som de troligen var ensamma om. Mack är så amerikanst som man kan bli, och härstammar från Pennsylvania. Det är ett av de få, om inte det enda, amerikanska märke, som tillverkar hela bilen, alltså motor, växellåda och bakaxlar, såväl som chassi och hytt. När man i staterna vill uttrycka soliditet, säger man ofta "Built like a Mack truck". Starkare än så blir ingenting. En liten trivialitet. 1932 introducerades Macks kylarprydnad, bulldoggen, och den hänger med ännu, efter vad jag förstår. Bilarna på bron är för gamla för att ha hunden på kylaren, men om jag förstår rätt var det just formgivningen av motorhuven som var inspirationen till bulldoggen.

Peter
peterhummel
 
Inlägg: 100
Blev medlem: 04 jul 2018, 08:15
Ort: Australien

Re: Lastbilar på Stora Essingebron 1928

Inläggav Kjell T » 13 maj 2019, 09:05

Mack är intressant, tyvärr är jag inte insatt i märkets historia. En intressant iaktagalse jag gjort är att Mack och Renault från 1920-talet har likheter i utseendet. Kan det vara så att någon konstruktör emigrerat till det stora landet i väst?
När Mack började med dieselmotorer fick de hjälp av Scania-Vabis, som i sin tur hade fått hjälp av brittiska Leyland med direktinsprutning.
Sedan rätt lång tid tillbaka hör Mack ihop med Renault och därmed också Volvo i detta nu.

Mack Quadroplex är en intressant transmission som de haft i användning på bilarna, bland många andra intressanta konstruktioner.
Kjell T
 
Inlägg: 2237
Blev medlem: 14 apr 2007, 18:40
Ort: Österbotten

Re: Lastbilar på Stora Essingebron 1928

Inläggav Anders Ason » 13 maj 2019, 22:07

Kjell T skrev:Mack är intressant, tyvärr är jag inte insatt i märkets historia. En intressant iaktagalse jag gjort är att Mack och Renault från 1920-talet har likheter i utseendet. Kan det vara så att någon konstruktör emigrerat till det stora landet i väst?
När Mack började med dieselmotorer fick de hjälp av Scania-Vabis, som i sin tur hade fått hjälp av brittiska Leyland med direktinsprutning.
Sedan rätt lång tid tillbaka hör Mack ihop med Renault och därmed också Volvo i detta nu.

Mack Quadroplex är en intressant transmission som de haft i användning på bilarna, bland många andra intressanta konstruktioner.


    Renault fick väl sitt karaktäristiska utseende för att de under ett antal år envisades med att sätta kylaren bakom motorn ända till den dagen de fick tänka om. Var kylarna var placerade på de aktuella Mackarna har jag inte kollat.

    Bilarna på bron är ålderdomliga (luftgummiringar hade slagit igenom flera år innan bilden togs) och stå på bron kankske var det sista uppdraget de hade? Om nu inte bron skulle hålla... så var det kanske läge att offra några gamla uttjänta bilar?

    Belastningsprov genomfördes relativt sent i tiden och upphörde väl helt när datorerna och trådtöjningsgivarna utvecklades. Innan dess fick man mäta med "tumstock" hur mycket bron ändrades vid belastning.
    Även min far med den nästan nya Vikingen fick stå stilla under någon dag eller två med full ersättning på den för tiden när den ganska maffiga Verkebäcksbron provlastades. Bron invigdes av landshövdingen 1956.
Hälsningar Anders Ason
__________________________________________
Jag tillhör också den yngre generationen,
men det var ett tag se´n, nu med hobbyn som burit sina laster.
Användarvisningsbild
Anders Ason
 
Inlägg: 5611
Blev medlem: 02 apr 2007, 19:15
Ort: Linköping

Re: Lastbilar på Stora Essingebron 1928

Inläggav Anders Ason » 13 maj 2019, 22:10

Noxcania skrev:Yep; Mack 1924:
1924Mack.jpg

    Och här är det luftgummiringar på samtida till brobilarna.
Hälsningar Anders Ason
__________________________________________
Jag tillhör också den yngre generationen,
men det var ett tag se´n, nu med hobbyn som burit sina laster.
Användarvisningsbild
Anders Ason
 
Inlägg: 5611
Blev medlem: 02 apr 2007, 19:15
Ort: Linköping

Re: Lastbilar på Stora Essingebron 1928

Inläggav peterhummel » 14 maj 2019, 06:49

Jag trodde alltid att Macks Quadbox helt enkelt var en femväxlad låda, med en fyrväxlad tillsats, men det verkar som om de var hopbyggda till en enda låda. I vilket fall som helst, här är dagens lektion i konsten att växla.

Kjell T skrev:Mack Quadroplex är en intressant transmission som de haft i användning på bilarna, bland många andra intressanta konstruktioner.


https://www.youtube.com/watch?v=P6pWCKY_qJo

Peter
peterhummel
 
Inlägg: 100
Blev medlem: 04 jul 2018, 08:15
Ort: Australien

Re: Lastbilar på Stora Essingebron 1928

Inläggav Anders Ason » 14 maj 2019, 09:01

peterhummel skrev:Jag trodde alltid att Macks Quadbox helt enkelt var en femväxlad låda, med en fyrväxlad tillsats, men det verkar som om de var hopbyggda till en enda låda. I vilket fall som helst, här är dagens lektion i konsten att växla.

Kjell T skrev:Mack Quadroplex är en intressant transmission som de haft i användning på bilarna, bland många andra intressanta konstruktioner.


https://www.youtube.com/watch?v=P6pWCKY_qJo

Peter


    Ett effektivt sätt att hålla föraren allert och vaken. Stolligt ur teknisk synpunkt.
Hälsningar Anders Ason
__________________________________________
Jag tillhör också den yngre generationen,
men det var ett tag se´n, nu med hobbyn som burit sina laster.
Användarvisningsbild
Anders Ason
 
Inlägg: 5611
Blev medlem: 02 apr 2007, 19:15
Ort: Linköping


Återgå till Allmänt Veteransnack

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Google [Bot] och 7 gäster