Sida 1 av 1

Terminaltruckar

InläggPostat: 29 okt 2008, 23:07
av Stellan
När började terminaltruckar att avändas? Det här kortet är taget i Oostende 1972, och det måste väl ha varit ganska tidigt?
tugmaster oostende 1972_b.JPG
tugmaster oostende 1972_b.JPG (151.31 KiB) Visad 5495 gånger

Jag tycker att det ser ut som om de tagit en lastbil och byggt om. Hytten sitter på en konsoll så att den kan skjutas ca en meter i sidled, och den är körbar åt båda håll i och med att den har två rattar :) Förmodligen är den engelskbyggd enligt fotografen

/Stellan

Re: Terminaltruckar

InläggPostat: 31 okt 2008, 00:16
av Per Thomson
Jo, jag tror att RoRo-konceptet tog fart ordentligt vid den här tidpunkten. Fanns det något som hette MAFI-vagnar? Minns ej riktigt men tror att det var någon form av hjulförsedda flak som enbart användes i hamnterminalerna och ombord på fartygen. När fartyget anlände till en hamn så "rullades" flaken på i rekordfart med hjälp av terminaltruckar. Jag minns att det gick någon trafik från olika hamnar i Skandinavien till diverse hamnar i medelhavet efter tidtabell. Då utvecklades dessa "tugmasters" som drog ombord flaken vars laster uppgick till 50 ton och ibland mer. Vanliga landsvägstrailers gav för dålig fyllnadsgrad.

Vanliga landsvägstrailers som RoRo-enheter förekom nog bara på medellånga färjeöverfarter som t ex Trelleborg - Travemünde och englandstrafiken från Göteborg. ERT som senare kom att ingå i ASG-koncernen hade som huvud-koncept att ha svenska dragbilar i Sverige och tyska åkare som mötte i Travemünde. ERT hade under många år hand om Scania-godset som skulle till fabriken i Holland, Zwolle.

Här på forumet finns säkert fler medlemmar från främst Göteborgsområdet som kan betydligt mer om Terminaltruckar.

Re: Terminaltruckar

InläggPostat: 31 okt 2008, 00:21
av Anders
MAFI-vagnar används i stor utsträckning runt om i hamnarna. Ofta för att ställa annat gods på men även för att förflytta papperskasetter och liknande mellan lastrum och kaj.
RORO-fartygen dök ju upp de sista åren på 60-talet, så terminaltruckarna är väl ungefär lika gamla.
Funderar på om trucken på bilden kan vara en Terberg?

Är ju inte däckare, så mina kunskaper om lasthanteringen är rätt basic :)

Anders

Re: Terminaltruckar

InläggPostat: 31 okt 2008, 00:37
av Stellan
Anders skrev:Funderar på om trucken på bilden kan vara en Terberg? Är ju inte däckare, så mina kunskaper om lasthanteringen är rätt basic :)
Anders


Det står en notering bak på kortet att den är brittiskbyggd, men jag tycker att den ser ut som ett hemmabygge :mrgreen:
Att man inte begriper vad det handlar om har väl aldrig hindrat folk från att ha åsikter 8) :wink:

/Stellan

Re: Terminaltruckar

InläggPostat: 31 okt 2008, 00:57
av Anders
Är ju lite smått OT, men en karl jag jobbade sa att "engelsmännen byggde världens bästa kolvångmaskiner, efter det har de inte byggt nåt vettigt".

Kan ju stämma när man ser bilden på tugmastern :mrgreen: