Ny länk

Här träffas vi och kanske ställer en fråga eller lämnar ett förslag som andra har en lösning eller synpunkter på. Kom ihåg att det skall handla om lastbilsnostalgi.

Moderatorer: Anders Ason, Moderatorer

Ny länk

Inläggav Per Thomson » 04 dec 2007, 21:56

Kjell T tipsade om följande länk:
http://gallery.kuukuna.net/gallery/
Det är en finsk sida och väl där gå ner till "Raskas autokalusto merkittäin", det betyder ungefär "Tunga fordon märkesvis" enligt Kjell. Självklart bör man gå till SISU och VANAJA här. Jag tror aldrig vi har sett någon av dessa märken delta i något svenskt veteranrally eller? (Tänker då inte på bussar.)

Jag minns en stor del av dessa bilar från 1966 då jag körde på Finland. Viinikkas tankbilar med Rolls motorer hade man svårt att hänga med minns jag.
Hälsningar
Per Thomson
Användarvisningsbild
Per Thomson
Site Admin
 
Inlägg: 7379
Blev medlem: 22 mar 2007, 23:11
Ort: Råå

Inläggav Anders » 04 dec 2007, 22:50

Vilken bildskatt!
Det här kommer att ta en bra stund att ögna igenom ordentligt!
Borde egentligen skaffa en scanner så att man kan lägga upp en del av bilderna man tagit under resorna till finland.

Stort tack för den här länken!
Användarvisningsbild
Anders
 
Inlägg: 2332
Blev medlem: 09 maj 2007, 01:43
Ort: Oxelösund

Inläggav Kjell T » 05 dec 2007, 22:22

För den som är intresserad av att se fordon från forna Öst-Sverige kan det också vara av intresse att besöka hemsidan som veteranlastbilsklubben i Finland har, http://www.vetku.fi och sedan klicka på kuvagalleria ( =bildgalleria). Där kan sedan väljas mellan olika rubriker såsom "Keikkagalleria" som visar bilder från olika lastbilsrallyn och Sisugalleria samt Vanajagalleria osv.
Kjell T
 
Inlägg: 2241
Blev medlem: 14 apr 2007, 18:40
Ort: Österbotten

Inläggav Anders » 06 dec 2007, 15:56

Har tänkt på en sak efter att ha suttit och tittat på alla bilder på både Sisu och Vanaja.
Designen på bilarna skiljer sig en hel del från det vi är vana att se på både Volvo och Scania.
Speciellt Vanaja påminner mer om kraftigare Autocar och liknande från USA.
Kan egentligen inte mycket alls om vare sig Sisu eller Vanaja, men någon som vet kanske kan berätta?

Anders
Användarvisningsbild
Anders
 
Inlägg: 2332
Blev medlem: 09 maj 2007, 01:43
Ort: Oxelösund


Återgå till Allmänt Veteransnack

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 12 gäster

cron