Katalysator i min rundnos

Här träffas vi och kanske ställer en fråga eller lämnar ett förslag som andra har en lösning eller synpunkter på. Kom ihåg att det skall handla om lastbilsnostalgi.

Moderatorer: Anders Ason, Moderatorer

Katalysator i min rundnos

Inläggav Stenhuggarn » 28 jan 2019, 14:14

Renoverar en Rundnos med Volvos sexcylindriga FC motor i sig. Vilket ju är en bensinare. Har funderingar på att sätta i en katalysator i den senare när renoveringen i en framtid är klar.

redbackconverters

Någon som har erfarenhet av sådana hära katalysatorer byggda för förgasarmotorer? Livslängden är väl det man funderar över...
Användarvisningsbild
Stenhuggarn
 
Inlägg: 925
Blev medlem: 26 sep 2017, 00:00

Re: Katalysator i min rundnos

Inläggav ankarback » 28 jan 2019, 18:36

Har ingen erfarenhet av just den modellen men att katalysatorkonvertera en förgasarmotor går utmärkt. Min farfar lät bygga om sin 244GL -81 i nån kampanj som Volvo hade 1987. Katalysatorn höll åtminstone 20år sen gick den sönder rent mekaniskt och blåste ut sitt innehåll. Den trasiga katalysatorn byttes till en universal från biltema som höll resten av bilens liv (ca 10år).

Alltid lika roligt att besiktiga den bilen då bilprovarna trodde det var fel på utrustningen. CO låg på 0,6-0,7 istället för 4,5. :)

/Johan
ankarback
 
Inlägg: 683
Blev medlem: 14 maj 2017, 20:36
Ort: Huddinge

Re: Katalysator i min rundnos

Inläggav Stenhuggarn » 29 jan 2019, 08:17

Ja, hade ju varit trevligt att inte släppa ut mer skit än nödvändigt. :D

Men den konverteringen innebar då även lambdasond och någon form av elektronisk tändning?
Användarvisningsbild
Stenhuggarn
 
Inlägg: 925
Blev medlem: 26 sep 2017, 00:00

Re: Katalysator i min rundnos

Inläggav ankarback » 29 jan 2019, 18:08

Stenhuggarn skrev:Ja, hade ju varit trevligt att inte släppa ut mer skit än nödvändigt. :D

Men den konverteringen innebar då även lambdasond och någon form av elektronisk tändning?


Nej, det var bara en katalysator monterad, ingen elektronik. Sen satte dom dit en tjockare topplockspackning så att bilen kunde gå på blyfri 95 istället för blyad 96 som den skulle ha från början. Vet inte om det verkligen var nödvändigt men det gjordes iallafall.

/Johan
ankarback
 
Inlägg: 683
Blev medlem: 14 maj 2017, 20:36
Ort: Huddinge

Re: Katalysator i min rundnos

Inläggav herrstina- » 29 jan 2019, 20:54

Det var lite mysko med toppackningen… Blyet i soppan behövs för att äldre ventiler och säte ska klara sig, samtidigt som katalysatorer inte tål bly. Undrar hur man tänkte när man sänkte kompressionen?

Stina.
Användarvisningsbild
herrstina-
 
Inlägg: 3826
Blev medlem: 06 okt 2008, 19:11
Ort: Helsingborg

Re: Katalysator i min rundnos

Inläggav ankarback » 29 jan 2019, 22:47

herrstina- skrev:Det var lite mysko med toppackningen… Blyet i soppan behövs för att äldre ventiler och säte ska klara sig, samtidigt som katalysatorer inte tål bly. Undrar hur man tänkte när man sänkte kompressionen?

Stina.


B21 och B23-motorn har aluminiumtopp och härdade ventilsäten så den behöver inte blyad soppa. Tror B20-motorn var den sista som inte hade det. Då det var en GL med B23-motor så hade den lite mer effekt och lite högre kompression än den vanliga motorn så dom sänkte väl antagligen kompressionen för att den inte skulle knacka med det lägre oktantalet. Motorn gick perfekt i alla år tills rosten tog själva bilen. Min Pappa tog över bilen efter Farfar och jag körde den också ett tag. Grymt bra bil.

/Johan
ankarback
 
Inlägg: 683
Blev medlem: 14 maj 2017, 20:36
Ort: Huddinge

Re: Katalysator i min rundnos

Inläggav Anders Ason » 29 jan 2019, 22:49

Stenhuggarn skrev:Ja, hade ju varit trevligt att inte släppa ut mer skit än nödvändigt. :D

Men den konverteringen innebar då även lambdasond och någon form av elektronisk tändning?


    Lamdasonden (en syresensor som mäter förbränningsgraden) styr insprutningen så din förgasare kan inte ta hand om den infon - du behöver ingen sådan.
    Ett tips är att montera katalysatorn så nära motorn som det är praktiskt möjligt då temperaturen på avgaserna som når den ska vara hög om det ska funka bra.
    Annars finns det inga avgaskrav på din bil.

    En helt annan miljöåtgärd du kan fundera över och som är enkel att införa är ordna till en sluten vevhusventilation i stället för det rör som nu går rakt ut med en massa oljerök. En slang upp till luftrenaren (under filtret) räcker men vill du var riktigt proffsig sätter du dit en sk kanister mellan. En burk som samlar upp oljeröken och som behöver tömmas då och då. Fanns tidigare på Biltema men utgått, sålde väl för dåligt. Finns nog andra inköpsställen. Hittar du ingen gör du lätt en själv.

    Katalysator och kanister får nog besiktningsmannen att kalla på sina kollegor.
Hälsningar Anders Ason
__________________________________________
Jag tillhör också den yngre generationen,
men det var ett tag se´n, nu med hobbyn som burit sina laster.
Användarvisningsbild
Anders Ason
 
Inlägg: 5610
Blev medlem: 02 apr 2007, 19:15
Ort: Linköping

Re: Katalysator i min rundnos

Inläggav Stenhuggarn » 30 jan 2019, 08:51

Nä, jag skulle bara sätta dit en katalysator var min tanke. Ingen elektronik. Skulle ju iofs kunna löda dit en kontakt på den gamla Carter förgasaren och hoppas att den tar till sig informationen. Men det är kanske att hoppas på för mycket..?

Vevhusventilationen har jag inte tänkt på. Att göra den sluten är ju ingen dum idé. Tack för den tanken. :D

Tror bilen i sig kommer dra till sig lite uppmärksamhet. Finns nog inte många Rundnosar i östra Blekinge.
Användarvisningsbild
Stenhuggarn
 
Inlägg: 925
Blev medlem: 26 sep 2017, 00:00

Re: Katalysator i min rundnos

Inläggav Kjell T » 30 jan 2019, 11:49

Eftersom katalysatorer inte växer på träd undrar jag hur mycket tillverkningen av katalysatorn kräver energi och miljöpåverkan?
Hur mycket kan man köra utan katalysator innan miljöpåverkan är lika stor som tillverkningsprosessen?
Kjell T
 
Inlägg: 2236
Blev medlem: 14 apr 2007, 18:40
Ort: Österbotten

Re: Katalysator i min rundnos

Inläggav Anders Ason » 30 jan 2019, 13:41

Komplett kanister kan du köpa via ebay för några hundra, den här från Kina och då tillkommer Postnords administrativa + moms. (och lång väntetid hos Postnord)

https://www.ebay.com/itm/ALUMINUM-OIL-C ... 2478714140

Kanistrar borde finnas i Sverige också hos racingåkarna.

Ang. katalysator verkar Biltemas var gjorda för mindre cylindervolym än som är aktuellt i ditt fall.
Helt rätt så glöm det där med Lamdasond och plugga hålet om det finns uttag för en sådan.

Vill du göra en kanister lite tidstypiskt själv med utgångspunkt från en gammal bensnikruka, en liters och då får du ha den uppochner så du kan dränera oljan.
bensindunk.jpg
bensindunk.jpg (28.95 KiB) Visad 13111 gånger
Hälsningar Anders Ason
__________________________________________
Jag tillhör också den yngre generationen,
men det var ett tag se´n, nu med hobbyn som burit sina laster.
Användarvisningsbild
Anders Ason
 
Inlägg: 5610
Blev medlem: 02 apr 2007, 19:15
Ort: Linköping

Re: Katalysator i min rundnos

Inläggav Stenhuggarn » 30 jan 2019, 15:19

Mycket intressant.

Den där ebay canistern ser ju lite otäckt modern ut. Att bygga en av en sådan gammal fotogendunk hade ju blivit betydligt trevligare. Har ju även en FC motor i reserv. Skulle kanske kunna bygga en canister med hjälp av dess oljefilter-behållare. Kanske blir för liten diameter på anslutningarna dock.

Tackar för tipsen!
Användarvisningsbild
Stenhuggarn
 
Inlägg: 925
Blev medlem: 26 sep 2017, 00:00

Re: Katalysator i min rundnos

Inläggav dragdjur » 03 mar 2019, 11:09

Ni berör lite av blytillsats eller inte i den här frågan. Här är en länk som nästan redan är i "veteranålder": http://www.detomaso.nu/pdf/blyers.pdf
Men budskapet i utredningen är lite av: Att blyersättning i modern bensin är betydligt överdrivet. Om man kollar namnen på "utredarna" så hittar man några kända namn på verkliga "motormän".

Skulle man bara för att känna sig helt säker och vill sova gott om nätterna, så kan man ju överväga att blyfrikonvertera toppen med nya ventilsäten. Bara som en jämförelse, det säljs blyfrikonverterade toppar till bl.a Volvo B18, B20 och B30. Det är en förening SVIS, (Svenska Volvoklubbar I Samverkan) som säljer, men man måste vara medlem i någon Volvoklubb för att få köpa. Men det hindrar nog inte att man kan höra sig för hos dom i alla fall. Vem gör det, kan man göra det på en lastbilsmotor och hur görs det???

Och man kan tillägga att det fanns faktiskt fabriksbyggda B20-motorer för blyfritt. Dom förekom som marinmotorer dom sista åren och några motorer i bilar lär ha gått på export till Kalifornien också. Så detta tyder på att det inte är någon omöjlighet om man vill ha blyfrikonverterat (och katalysator?)
dragdjur
 
Inlägg: 53
Blev medlem: 11 okt 2015, 20:25

Re: Katalysator i min rundnos

Inläggav kilowatt » 03 mar 2019, 11:46

Det viktiga för att kunna köra på oblyad bensin, är att ventilsätena för avgas är i hårdmetall, man fräser ur, pressar in härdade ringar som slipas till rätt fason, och sedan går det galant. Jag betalade ca 5000:- för en B30 topp senast, då b´lev ju styrningar och tätningar fixade i samma jobb.
kilowatt
 
Inlägg: 198
Blev medlem: 24 feb 2016, 08:17

Re: Katalysator i min rundnos

Inläggav Anders Ason » 03 mar 2019, 12:46

Med de få mil en så gammal körs per år så är väl det enklaste och billigaste att hälla i lite blytillsats vid tankningarna?
T o m det här skulle väl fungera bra? Är man tveksam kan man ju överdoser lite, det kommer inte att påverka miljöproblemen i världen.

https://www.biltema.se/bilvard/tillsats ... 2000019363

Tillsats för bilar som kräver blyad bensin. Smörjer och skyddar, samt minskar avlagringarna på ventilsäten, insugsventiler, insugskanaler och insprutningsmunstycken. Räcker till ca 80 l bensin. 355 ml.


I produktbladet går det nästan att tro att det räcker med att hälla i lite (gissar att en liter på en tankning är mer än nog och kommer inte att påverka motorns gång) fotogen i tanken för att uppnå samma resultat. Det blir ju då en smörjning uppifrån.

Förmodligen kommer du aldrig att köra så många mil med bilen att du märker något oavsett vad du gör, heller i något eller inte.
Byta säten o ev. styrningar verkar vara rejäl överkurs för dina behov.


Ps om du drar in vevhusventilationen i insuget som beskrivits tidigare får du in oljedimma den vägen till ventilerna.

Hälsningar Anders Ason
__________________________________________
Jag tillhör också den yngre generationen,
men det var ett tag se´n, nu med hobbyn som burit sina laster.
Användarvisningsbild
Anders Ason
 
Inlägg: 5610
Blev medlem: 02 apr 2007, 19:15
Ort: Linköping

Re: Katalysator i min rundnos

Inläggav Kjell T » 03 mar 2019, 13:43

I samband med ett besök till Nestes laboratorium i Sköldvik diskuterades detta med blyfritt i gamla motorer. Där sade någon av laboranterna att det inte skulle vara något problem med motorer som redan körts en tid med blyhaltigt bränsle, eftersom det då finns skyddande beläggning på ventilerna.
Är det däremot en helrenoverad motor kan situationen vara en annan.
Kjell T
 
Inlägg: 2236
Blev medlem: 14 apr 2007, 18:40
Ort: Österbotten

Nästa

Återgå till Allmänt Veteransnack

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 8 gäster