Låg status

Här träffas vi och kanske ställer en fråga eller lämnar ett förslag som andra har en lösning eller synpunkter på. Kom ihåg att det skall handla om lastbilsnostalgi.

Moderatorer: Anders Ason, Moderatorer

Låg status

Inläggav t jonsson » 26 jan 2019, 12:40

Började min karriär i Volvo f 86 och scania ls 85.när man tänker tillbaka på dom så var det bra bilar.dom fungerade fint var stryktåliga och lätta .sen minns jag aldrig att dom inte orkade med trots att skrivs att dom var så motorsvaga .pappa hade en besvärlig plogsträcka som Volvon klarade galant.sen var det inte mycket extra utrustning bosch extra element och två små extraljus han tyckte att man inte såg något på halvljus om man hade för starkt helljus. Tycker att dessa bilar har för låg status som veteranlastbilar
t jonsson
 
Inlägg: 18
Blev medlem: 23 feb 2012, 22:28

Re: Låg status

Inläggav Anders Ason » 26 jan 2019, 15:54

Det är många lastbilar/märken o modeller som har låg status och utöver kan nämnas några som Starke, Snabbe, Brage, L36, L50, Bedford, Austin, LB80 (-81, -86) i olika varianter, Scania 92 i olika varianter, militära lastbilar i olika varianter och USA-bilar och s k paketbilar alla märken + flytt- o varubussar som ju faktiskt är lastbilar, i alla fall den första. Vissa är klart underskattade (Starke bl a) och det är roligt att det finns de som bevarar dom. Allt ovan med variationer för personligt tycke o smak.

Scania V8 ligger på ohotad första plats på topplistan över mest populära.

I år har ytterligare omkring 2 000 tunga lastbilar blivit veteraner, d v s passerat 30 -årsgränsen. "Folk på stan" har nog svårt att avgöra om de är nya eller inte om de är i gott skick och de har i stort sett all modern teknik och utrustning - sämre avgasrening.

Borde gränsen för vad som är veteraner (alla fordon) höjas till 40 år eller mer?
Hälsningar Anders Ason
__________________________________________
Jag tillhör också den yngre generationen,
men det var ett tag se´n, nu med hobbyn som burit sina laster.
Användarvisningsbild
Anders Ason
 
Inlägg: 5610
Blev medlem: 02 apr 2007, 19:15
Ort: Linköping

Re: Låg status

Inläggav bma.finland » 26 jan 2019, 17:17

nej o åter nej ,för yngre ä veteraner vad de levde med som barn ,40 åringars veteraner är 30 år nu
,mina är 60 70 tal och vad man jobbat med 70 80 i början dessa tycke man väl om ,sparat en 89 143 för egen räkning
bma.finland
 
Inlägg: 1220
Blev medlem: 10 mar 2012, 08:56

Re: Låg status

Inläggav herrstina- » 26 jan 2019, 18:23

Vad som är en veteranbil styrs i stor utsträckning av miljön man växte upp i och vilka fordon som fanns där då. Själv tycker jag att bilar från 60-70-talen är de ultimata veteranerna, resten är antingen för nya eller för gamla för mig.

Jag har tre st Volvo från 1990, två st F12 och en FL7, den ena F12.an och FL7.an har jag av den enkla anledningen att jag köpte dom nya använde dom i företaget tills vi helt enkelt tyckte dom blivit omoderna, jag är alltså den enda ägaren på dom bilarna och därmed tycker även jag att dom har ett veteran/historiskt värde. I alla fall för mig.

Den andra F12 hittade min grabb nere i Holland, bilen var även den en -90 och extremt väl bevarad. Grabben är född -92 och när han växte upp hade vi högvis med F12 på gården, förmodligen trodde han att det var den enda lastbilen som fanns. Bilen är alltså äldre än honom, självklart är det en veteran då...

30 år nog lagom, problemet är att alldeles för många veteraner används kommersiellt av ljusskygga svartåkare, brädgårdsägare, bärgningsfirmor och annat pack som anser sig för fina för att göra rätt för sig. Det problemet vore väldigt enkelt löst genom ett unikt veteranregister för alla typer av gamla fordon.

Vill man ha in sin ögonsten i det registret får man utföra någon form av veterankoll och få unika nummerplåtar så ordningsmakten lätt kan se när Nisse Hult eller någon annan kommer med sin veteran, gruslass och Bobcaten på flaket. Tyvärr är den lösningen för enkel för våra myndigheter.

Stina.
Användarvisningsbild
herrstina-
 
Inlägg: 3826
Blev medlem: 06 okt 2008, 19:11
Ort: Helsingborg

Re: Låg status

Inläggav bma.finland » 26 jan 2019, 21:10

i finland funkar det ju så ,man måste registrerafordonet till veteran ,och skall besiktas av auktoriserad veteranbesiktare, med det intyget får man 30 dagar körtid per år till nedsatt fösäkring ,annars gäller samma normer som för andra fordon
bma.finland
 
Inlägg: 1220
Blev medlem: 10 mar 2012, 08:56

Re: Låg status

Inläggav Bo Norvinge » 26 jan 2019, 23:22

Håller med "t jonsson" och Anders Ason om att de av herrarna uppräknade fordon har oförtjänt låg status.

Däremot Anders, så vet du att jag inte har eller heller längre fram lär dela din uppfattning om förflyttad veterangräns. Som jag sagt så förstår jag din åsikt men delar den definitivt inte. Här står vi på var sin sida.
Jag anser bestämt att det är farligt att vi ens ska väcka frågan annat än internt då min åsikt är att inte en generation ska bestämma över kulturarvet. Detta kan få förödande konsekvenser om helt plötsligt 10 års fordonshistoria går om intet då vissa årsmodeller blir totalt ointressanta en längre period.
Vi måste förstå att saken måste sättas i ett generationsperspektiv. Vi äldre anser kanske att 80- och 90-talare är moderna. Det kan jag i vissa fall hålla med om. Men fråga någon född sent 90-tal om hur den ser på 143:or och F12:or. Eller ännu hellre, prova en arbetsvecka i en Next Generation Scania eller senaste FH, ta därefter en arbetsvecka i en motsvarande 30-åring. Det är allt betydligt mer som skiljer dessa åt än avgasreningen. Exempelvis avfjädringen i hytt, ljudnivå, vindbrus, ergonomi till reglage, instegsergonomi, krocksäkerhet (kollisionsskydd, airbag), inre säkerhet (placering av reglage m.m.), runtomsikt, i vissa fall backspegearrangemang, automatiserade växellådor, el-hydraulisk servostyrning, bromskapacitet, farthållarsystem, autostoppsystem, filvarningssystem, trötthetsvarnare, ABS-bromsar, antisladdsystem m.m.
Var det egentligen betydligt större skillnad på en Scania-Vabis LS20 från 1946 mot en Scania LS111 från 1976, eller en Volvo Rundnos från 1937 mot en N86 från 1967?
Vi måste nog släppa vårt eget perspektiv i frågan och respektera en ny generations åsikt. Annars lär vi aldrig få en föryngring inom vår hobby.
Jag minns så väl en tid då "gengasmaffian" och "mässingsfundamentalisterna" styrde vår hobby. Då var LS110:or och F89:or något som katten släpat in på rallyna och skulle inte ens nämnas i historiska sammanhang. Vi riskerar annars inte få respekt för "våra" veteraner i framtiden, tyvärr på samma sätt som förkrigarna idag. Vem bryr sig om dessa som var med när Sverige industrialiserades?
Det är inte bra att vi petar i vår egna hobby och sätter käppar i hjulen för några av oss. Det finns gott om stollepartier som kan göra detta utan vår inblandning.

Beträffande att dela upp veteran och veteran tror jag så här på rak arm att det är en möjlighet. Omöjligt kan det inte vara. Det går ju att separera upp traktorer i jordbrukstraktorer och trafiktraktorer med olika krav och kostnader.
Låt en veteranlastbil få jobba lite om den orkar och tål det, men då kanske den ska pynta in lite mer till stadskassan jämfört med ett välrenoverat "museieföremål" som endast rullar utan lass till och från träffar och enstaka utflykter. En lastbil äldre än 30 år men med trafiktillstånd undantas redan idag av de flesta veteranfördelarna och betalar helt andra skattesatser en tillståndslösa dito.
Med vänlig hälsning
Bo Norvinge

Hemsida: www.norvinge.se * Mail: bosse@norvinge.se * Tel: 070-587 38 67
Användarvisningsbild
Bo Norvinge
 
Inlägg: 2825
Blev medlem: 23 mar 2007, 13:03
Ort: Brålanda, Hedekas

Re: Låg status

Inläggav Anders Ason » 27 jan 2019, 23:29

Ställde bara en fråga och har inga som helst planer på att lägga något förslag om en ändrad åldersgräns. Det är nog inte äldre tunga fordon som makten i första hand vill begränsa utan den största mängden av veteranfordon som rullar som bruksfordon (känner till ett antal) på våra vägar året om är nog med säkerhet personbilarna. En 30 år eller äldre personbil är hyfsat modern, AC, Servo, kan ha motoreffekt på ett antal 100 hk, min Jagga V12 från 1986 hade 300 hk. Men det finns ett men, avgasreningen, krocksäkerheten och inga krav på vinterdäck och kanske även lite annat.
Frågan är väl hur länge till det accepteras? Det skiljer ju redan i dag på lätta och tunga fordon så de tunga berörs nog inte ur de här aspekterna. MC däremot där 30 år gamla sporthojar klarar 250 km/tim utan vidare och över 100 hk? Har haft flera sådana och har en Honda 82:a sedan många år.

Inser att det här är en känslig fråga men vad är en realistisk aspekt?

Nu är det på gång att förbjuda nyförsäljning av bilar som drivs med bensin eller diesel efter 2030. Blir det att köpa bensin på apoteket efter det och som det var när motorfordonen började? Högst sannolikt kommer det inte att beröra mig, men det nosas runt i politikernas korridorer.

Vi kanske ska avrunda tråden och inte väcka björnarna som ligger i vinteride. Dessvärre är nog vårt intresseområde inte skyddat.
Hälsningar Anders Ason
__________________________________________
Jag tillhör också den yngre generationen,
men det var ett tag se´n, nu med hobbyn som burit sina laster.
Användarvisningsbild
Anders Ason
 
Inlägg: 5610
Blev medlem: 02 apr 2007, 19:15
Ort: Linköping

Re: Låg status

Inläggav Bo Norvinge » 28 jan 2019, 10:09

Ämnet är ändå intressant och bör funderas på då det förr eller senare kan bli aktuellt.
Vi bör kanske snart fundera på alternativen. Går det att konvertera för RME- eller HVO-drift?
Men bäst att ta det i separat tråd då vi kommit ifrån ämnet.
Med vänlig hälsning
Bo Norvinge

Hemsida: www.norvinge.se * Mail: bosse@norvinge.se * Tel: 070-587 38 67
Användarvisningsbild
Bo Norvinge
 
Inlägg: 2825
Blev medlem: 23 mar 2007, 13:03
Ort: Brålanda, Hedekas


Återgå till Allmänt Veteransnack

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Google [Bot] och 12 gäster

cron