av Bo Norvinge » 26 jan 2019, 23:22
Håller med "t jonsson" och Anders Ason om att de av herrarna uppräknade fordon har oförtjänt låg status.
Däremot Anders, så vet du att jag inte har eller heller längre fram lär dela din uppfattning om förflyttad veterangräns. Som jag sagt så förstår jag din åsikt men delar den definitivt inte. Här står vi på var sin sida.
Jag anser bestämt att det är farligt att vi ens ska väcka frågan annat än internt då min åsikt är att inte en generation ska bestämma över kulturarvet. Detta kan få förödande konsekvenser om helt plötsligt 10 års fordonshistoria går om intet då vissa årsmodeller blir totalt ointressanta en längre period.
Vi måste förstå att saken måste sättas i ett generationsperspektiv. Vi äldre anser kanske att 80- och 90-talare är moderna. Det kan jag i vissa fall hålla med om. Men fråga någon född sent 90-tal om hur den ser på 143:or och F12:or. Eller ännu hellre, prova en arbetsvecka i en Next Generation Scania eller senaste FH, ta därefter en arbetsvecka i en motsvarande 30-åring. Det är allt betydligt mer som skiljer dessa åt än avgasreningen. Exempelvis avfjädringen i hytt, ljudnivå, vindbrus, ergonomi till reglage, instegsergonomi, krocksäkerhet (kollisionsskydd, airbag), inre säkerhet (placering av reglage m.m.), runtomsikt, i vissa fall backspegearrangemang, automatiserade växellådor, el-hydraulisk servostyrning, bromskapacitet, farthållarsystem, autostoppsystem, filvarningssystem, trötthetsvarnare, ABS-bromsar, antisladdsystem m.m.
Var det egentligen betydligt större skillnad på en Scania-Vabis LS20 från 1946 mot en Scania LS111 från 1976, eller en Volvo Rundnos från 1937 mot en N86 från 1967?
Vi måste nog släppa vårt eget perspektiv i frågan och respektera en ny generations åsikt. Annars lär vi aldrig få en föryngring inom vår hobby.
Jag minns så väl en tid då "gengasmaffian" och "mässingsfundamentalisterna" styrde vår hobby. Då var LS110:or och F89:or något som katten släpat in på rallyna och skulle inte ens nämnas i historiska sammanhang. Vi riskerar annars inte få respekt för "våra" veteraner i framtiden, tyvärr på samma sätt som förkrigarna idag. Vem bryr sig om dessa som var med när Sverige industrialiserades?
Det är inte bra att vi petar i vår egna hobby och sätter käppar i hjulen för några av oss. Det finns gott om stollepartier som kan göra detta utan vår inblandning.
Beträffande att dela upp veteran och veteran tror jag så här på rak arm att det är en möjlighet. Omöjligt kan det inte vara. Det går ju att separera upp traktorer i jordbrukstraktorer och trafiktraktorer med olika krav och kostnader.
Låt en veteranlastbil få jobba lite om den orkar och tål det, men då kanske den ska pynta in lite mer till stadskassan jämfört med ett välrenoverat "museieföremål" som endast rullar utan lass till och från träffar och enstaka utflykter. En lastbil äldre än 30 år men med trafiktillstånd undantas redan idag av de flesta veteranfördelarna och betalar helt andra skattesatser en tillståndslösa dito.