Alutrans nostalgikalender 2019

Här träffas vi och kanske ställer en fråga eller lämnar ett förslag som andra har en lösning eller synpunkter på. Kom ihåg att det skall handla om lastbilsnostalgi.

Moderatorer: Anders Ason, Moderatorer

Alutrans nostalgikalender 2019

Inläggav Bo Norvinge » 09 jan 2019, 00:38

Stefan Anderssons kalender för 2019 är klar och har så varit ett par veckor.
Någon närmare beskrivning av vare sig Stefan Andersson och hans omtyckta kalendrar känns onödigt.
Den kan i alla fall beställas på http://www.alutrans.se

Däremot kanske vi kan diskutera den aktuella månadsbilden varje månad.
Det finns säkert många som har minnen om respektive modell eller kanske också bilen specifikt som är värt att dela med sig.

JANUARI 2019_Alutrans.JPG
JANUARI 2019_Alutrans.JPG (290.5 KiB) Visad 10012 gånger

Mycket kortfattat står det i texten att bilen en Scania R142H Intercooler ägdes av Lans och Korsell i Lundsbrunn. Från 1983 kunde 142:orna fås med intercoolermotorn DCS14, en V8 på 420 hästar (vridmoment 1725 Nm) och de 500 första var numrerade.
Skogsflaket kom från GEHAB, kranen från Jonsered med dubbla svängcylindrar och släpet var ett 4-axligt teleskopsläp från Kilafors.
Med vänlig hälsning
Bo Norvinge

Hemsida: www.norvinge.se * Mail: bosse@norvinge.se * Tel: 070-587 38 67
Användarvisningsbild
Bo Norvinge
 
Inlägg: 2825
Blev medlem: 23 mar 2007, 13:03
Ort: Brålanda, Hedekas

Re: Alutrans nostalgikalender 2019

Inläggav Bo Norvinge » 01 feb 2019, 17:12

Nu var det dags att byta månad till februari.
Något större tryck i diskussionerna kring Scania R142:an som januaribild blev det ju då rakt inte. Kanske är det en generationsfråga.
Personligen minns jag starkt när dessa kom. Det var imponerande med 420 hk jämfört med dittills 388 hk. Och dessutom lyckades de med den framflyttade grillen enligt min mening.

Februari bjuder på Volvo av tidigare slag.

FEBRUARI 2019_Alutrans.JPG
FEBRUARI 2019_Alutrans.JPG (257.37 KiB) Visad 9806 gånger

Tre nya Volvo F89 levererade på månaden för 46 år sedan till Bröderna Gösta och Inge Helgesson Åkeri i Lidköping.
Många lär komma ihåg de röd-vita utlandsekipagen.
Kanske någon samtidigt kan berätta om den röd-vit-blåa skylten i fronten på 89:an till höger?
Med vänlig hälsning
Bo Norvinge

Hemsida: www.norvinge.se * Mail: bosse@norvinge.se * Tel: 070-587 38 67
Användarvisningsbild
Bo Norvinge
 
Inlägg: 2825
Blev medlem: 23 mar 2007, 13:03
Ort: Brålanda, Hedekas

Re: Alutrans nostalgikalender 2019

Inläggav ankarback » 01 feb 2019, 18:01

F89an är verkligen inte vacker :( Tyvärr verkar dom ha tittat mycket på denna när dom designade senaste generationen Volvo FH...
Man undrar lite varför dom designade om grillen för F88an är enligt min åsikt däremot riktigt snygg. Speciellt den första varianten med kromgrill.

/Johan
ankarback
 
Inlägg: 683
Blev medlem: 14 maj 2017, 20:36
Ort: Huddinge

Re: Alutrans nostalgikalender 2019

Inläggav Alutrans » 02 feb 2019, 12:13

Har aldrig fått riktigt klart för mig vad "Douane Vervoer"-skylten stod för. Direkt översatt betyder det "Tulltransport", eller möjligtvis "Tulltrafik", och innebar någon slags lättnad av gränstrafiken inom Benelux-länderna (Belgien, Holland o Luxemburg). Kan förstå vitsen av en "TIR-light" mellan dessa länder, men vilken fördel hade exempelvis en svensk åkare med skylten Douane Vervoer?
Alutrans
 
Inlägg: 13
Blev medlem: 21 jun 2007, 08:28
Ort: Partille

Re: Alutrans nostalgikalender 2019

Inläggav bma.finland » 02 feb 2019, 13:39

snygga bilder ,142 ja de va nog min favorit hade en 83 i13år gick o gick
bma.finland
 
Inlägg: 1220
Blev medlem: 10 mar 2012, 08:56

Re: Alutrans nostalgikalender 2019

Inläggav Per Thomson » 02 feb 2019, 17:02

Alutrans skrev:Har aldrig fått riktigt klart för mig vad "Douane Vervoer"-skylten stod för. Direkt översatt betyder det "Tulltransport", eller möjligtvis "Tulltrafik", och innebar någon slags lättnad av gränstrafiken inom Benelux-länderna (Belgien, Holland o Luxemburg). Kan förstå vitsen av en "TIR-light" mellan dessa länder, men vilken fördel hade exempelvis en svensk åkare med skylten Douane Vervoer?

Douane Vervoer var en föregångare till TIR men handlade även, tror jag, om att man inte skulle kunna "handla illegalt med släp". Mins att innan60-talets mitt var det fortfarande något dokument som skulle stämplas i Denekamp (gräns mot Tyskland) att släp hades med såväl in som ut till/från Holland. Så även om det var en trailer.

Skyltarna hängde kavar långt efter det att TIR hade införts. Förmodligen någon liknande förordning som "Nordiskt vägtullpass" vilken underlättade att en last från Tyskland kunde passera utan tullkontroll genom Danmark till Norge eller Sverige. Kanske skyltarna hängde kvar av nostalgiskäl.

Gösta och Inge minns jag väl.

GHelge0392.jpg
Gösta Helgesson
GHelge0392.jpg (250.68 KiB) Visad 9731 gånger
Hälsningar
Per Thomson
Användarvisningsbild
Per Thomson
Site Admin
 
Inlägg: 7356
Blev medlem: 22 mar 2007, 23:11
Ort: Råå

Re: Alutrans nostalgikalender 2019

Inläggav Bo Norvinge » 03 mar 2019, 15:25

Då var det mars.

MARS 2019_Alutrans.JPG
MARS 2019_Alutrans.JPG (294.26 KiB) Visad 9510 gånger

Bilarna tillhörde Gösta Halléns Åkeri i Göteborg. Företagets grundades 1965 och är fortfarande igång som ett av de större åkerierna.
Bilden togs 1974 och sägs vara vid Backaplan på Hisingen där Biltema idag ligger. Däremot spekulerar vi om det i själva verket inte var på Ringön.
Om någon ligger inne med mer information, så hör av er.
Med vänlig hälsning
Bo Norvinge

Hemsida: www.norvinge.se * Mail: bosse@norvinge.se * Tel: 070-587 38 67
Användarvisningsbild
Bo Norvinge
 
Inlägg: 2825
Blev medlem: 23 mar 2007, 13:03
Ort: Brålanda, Hedekas

Re: Alutrans nostalgikalender 2019

Inläggav Alutrans » 03 mar 2019, 17:33

Det jag skrivit att bilarna står där Biltema är idag, stämmer nog inte. Har blivit lite förledd om det, borde komma ihåg bättre då jag själv tagit bilden. Minns att man troligtvis åkte dit från Ringösidan och då handlar det om andra sidan leden och järnvägen. I bakgrunden syns hyreshusen i Brunnsbo och berget österut. Jag och Gösta Hallén har diskuterat detta flera gånger och han kommer heller inte ihåg exakt, bilden är något år innan han flyttade upp till Grimbo i deras nuvarande fastighet. Om någon minns och kan peka ut läget på en karta så vore det väldigt skojigt att få veta.
Alutrans
 
Inlägg: 13
Blev medlem: 21 jun 2007, 08:28
Ort: Partille

Re: Alutrans nostalgikalender 2019

Inläggav Anders » 08 mar 2019, 19:44

Det enda jag kan tillägga är att ACL inte var amerikanskt utan ett samarbete mellan svenska WALLENIUSREDERIERNA, SVENSKA AMERIKALINIEN och TRANSATLANTIC, nederländska HOLLAND AMERIKALINIEN, Engelska CUNARD och Franska COMPAGNIE GENERALE TRANSATLANTIQUE.

Anders
Användarvisningsbild
Anders
 
Inlägg: 2331
Blev medlem: 09 maj 2007, 01:43
Ort: Oxelösund


Återgå till Allmänt Veteransnack

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 9 gäster