Kjell T skrev:Det finns många användare av kasettsystemet här.
I Sverige inte så vanligt längre enligt min uppfattning. Krokbilar vanligare däremot. För något år sedan fick jag tillfälle att studera mottagning av säd i Västerås hamn, den bilen jag var med var ett optimerat tippekipage som lastade 40 ton. Lossningen gick på ca 10 min, tippning av bil + släp. Bilen före oss var en krokbil med 3 flak, 2 st på släpet, för denna bil tog det säkert en timme att lossa med all flakrangering det innebar. Dessutom förlorade krokbilsekipaget uppskattningsvis 5 ton i lastförmåga. Med denna jämförelse visas tydligt att mer och mer talar för dedikerade (till respektive körning anpassade) påbyggnadslösningar. Krokbilarna kommer däremot till sin rätt där det skall bytas lastbärare och där lastbärarna tjänar som lager och inte kan fyllas omgående, t ex skrot och avfallshantering.
Kasettsystemet hade kanske en mer given plats då det skulle levereras grus till byggnationer i trånga stadskärnor. Även här verkar systemet ha fått konkurrens av tipptrailers i kombination med effektivare byggplanering som tar med även logistikförutsättningar.
Tänk vilken omfattande text en teckning kan ge upphov till