Här träffas vi och kanske ställer en fråga eller lämnar ett förslag som andra har en lösning eller synpunkter på. Kom ihåg att det skall handla om lastbilsnostalgi.
Vilka företag representerar de fyra bilarna innan de blev Schenker? Är det speditionsföretag eller åkerier du avser? Finns det något "Schenker Åkeri" i Finland?
saari, kiitoliikenne hellberg,p nyholm och vaano ,alla uppköpta as speditor ,alla var srora transportfirnor med delägarskap i våra stora speditörer och eller egna terninaler ,speditor fick majoritet i kiitolinja kedjan vilket är arbetsnamn på inrikestransporter i db schenker finland,sedanmera är även joensuun kiitoautot uppköpt och del av schenker ,kvar som delägare i kiitolinjakedjan är vähälä från uleåborg
Det var 150 hk som gällde både för Volvo och Scania-Vabis då. Tror att L 399 Titan Turbo kom 1958. Det gula Volvomärket satt på L 495 Titan Turbo som kom 1963 om jag inte har fel.
Benkku, dina teckningar är fantastiska. Snart har du ritat dig fram 40 sidor och det är ju inte A4-format. vem äger ritningarna du eller forumet?
Håller med L-G att dina teckningar är fantastiska. Vad beträffar Scania-Vabis L71:an är det två saker jag jag reagerar på. fanns stora Scaniua-Vabis märket 1954? Enligt färgsättningen ser det ut att vara Kiitiliikenne/Hellberg & Kni som är ägare. Köptde de en ny S-V 1954? Vag jag minns bestod det mesta av fordonsparken av S-V som importerats som begagnade från västra grannlandet?
titan turbo kom väl 54 var en del av iden bakom bilden;) kjell fråga 1 vet inte;) född 59 ,och om det är hellbergs ,kan det tänkas han köpte denna beganad och fick iden till färgärna härifrån ,scania vabis hade väl ens någon importör då ,scan auto kom väl till i slutet av 50 talet ,så bara en sak med detaljer ,jag ritar mest ur minnesbilder så fakta kan inte alltid kollas före publisering ,hälar benkku
Du är förlåten Benkku, bara fortsätt att rita, vi njuuuuter Men Kjells ifrågasättande är ändå berättigande. Hur som hellst, oavsett vilken av bilarna jag väljer så minns jag hur man skulle hantera växelspaken, inklusive norrlandsknapp på den ena, för att passera Kasselbergen på kortaste tid.