Vykort

Här träffas vi och kanske ställer en fråga eller lämnar ett förslag som andra har en lösning eller synpunkter på. Kom ihåg att det skall handla om lastbilsnostalgi.

Moderatorer: Anders Ason, Moderatorer

Re: Vykort

Inläggav Vågert » 05 jan 2010, 20:50

Stellan skrev:
Thomas Almèn skrev:Tja, förmodligen den av Tjörnbroarna som inte blivit nerseglad, (hittills). Ser ut att vara ett drömekipage att köra kretstrafik med, lättjobbat så att säga.

Det vete tusan om jag kan hålla med om. Ingen bakgavellyft, ingen kran, hög lastnivå när man står på backen och ett par tunga presenningar. Allt skulle lyftas på och av bilen för handkraft, presenningarna skulle rullas ihop och rullas ut på varenda ställe om det regnade...lättjobbat? Njae...det är nog bättre idag ändå :P

Ingen annan som har något förslag på var vi befinner oss på bilden?

/Stellan

Jag tror på bron mellan Sundsanvik och Nötesund mot Orust.
Veteranåkare
Användarvisningsbild
Vågert

Inläggav Stellan » 05 jan 2010, 20:54

Jag kan absolut ingenting om de här äldre fordonen, men det är helt facsinerade att titta på allt runt omkring också. Längst till vänster i bild är en lastbil från Juvelkronan, tror jag att det står, med en bagare på flaket.
Chauffören till höger i bild ger tecken för att svänga vänster...och mannen framför bilen i mittfilen, vad gör han?

Detta är verkligen bilder att förlora sig i en god stund, många tack :D

/Stellan
chaufför emeritus ;-)
Användarvisningsbild
Stellan

Inläggav Anders » 05 jan 2010, 21:12

Jag kan inte heller något om fordonen från den här epoken, men helt underbart att sitta och drömma sig bort i detaljerna en stund!
Vilket väl är det man gör med alla vykort man kikat på i den här tråden :)

Undrar vad det är för bil mellan TT-Forden och Scania-Vabisen? Kan det vara en Scania-Vabis det med tro?

Anders
Användarvisningsbild
Anders

Inläggav Thomas Almen » 05 jan 2010, 21:55

Stellan skrev:
Thomas Almèn skrev:Tja, förmodligen den av Tjörnbroarna som inte blivit nerseglad, (hittills). Ser ut att vara ett drömekipage att köra kretstrafik med, lättjobbat så att säga.

Det vete tusan om jag kan hålla med om. Ingen bakgavellyft, ingen kran, hög lastnivå när man står på backen och ett par tunga presenningar. Allt skulle lyftas på och av bilen för handkraft, presenningarna skulle rullas ihop och rullas ut på varenda ställe om det regnade...lättjobbat? Njae...det är nog bättre idag ändå :P

Ingen annan som har något förslag på var vi befinner oss på bilden?

/Stellan
Hört talas om ironi, Johansson?. :wink:
Thomas Almen

Inläggav S-V L44 » 05 jan 2010, 22:08

Swedishbrasscar skrev:
När det gäller personbilarna tycker jag att den intressantaste är den närmast kameran, med förare som har ljus mössa.
Är det nån som klarar bilmärket?

Som förutvarande Landskrona-bo (nästan - uppvuxen knappt 10 km ifrån staden) så är jag rätt säker på att denna bil är en Thulin, men modellen kan jag inte.

Gamla vykort är mycket trevliga att sitta och betrakta. Särskilt de som inte är "redigerade" eller eller bara åskådliggör individer eller byggnader utan visar verkligt samhällsliv.

// S-V L44
Användarvisningsbild
S-V L44

Inläggav swedishbrasscar » 07 jan 2010, 13:54

Då kan det avslöjas att mannen med ljus mössa rattar en Steyr, antagligen en sexcylindrig typ II från början av 20-talet.
Se även http://de.wikipedia.org/wiki/Steyr_II.
Thulin är inte en så tokig gissning då kylar- och karossutformning är liknande, Steyrn är emellertid en storlek större.
När det gäller lastbilen som följer TT-forden tror jag inte det är en Scania-Vabis, utan tror nog på något tyskt fabrikat. :)
Användarvisningsbild
swedishbrasscar

Inläggav Stellan » 07 jan 2010, 14:50

Stellan skrev:Bild

Är det bara jag som fått för sig att samla på gamla vykort med lastbilsmotiv? :shock: :wink:

/Stellan

Det är Källösundsbron på bilden, och lastbilen har kommit ur tunneln på Stenungsön på väg till Tjörn.

/Stellan
chaufför emeritus ;-)
Användarvisningsbild
Stellan

Inläggav Thomas Almen » 07 jan 2010, 17:12

Innebär det att jag har nån form av rätt?.
Thomas Almen

Inläggav Stellan » 07 jan 2010, 18:05

Det skulle man väl kunna säga...den ingår i brosystemet, men du har en liten ö efter Stenungsön som du mellanlandar på innan du kommer över till Tjörn.

/Stellan
chaufför emeritus ;-)
Användarvisningsbild
Stellan

Inläggav Thomas Almen » 07 jan 2010, 18:50

Jodå, helt rätt. Men rätt landsdel iallafall :D . Körde ett reningsverk till Stenungsön för många år sen. Lite krångligt då det inte gick dra med sig vagn till lossningsstället, plus att bredden var 3,5 m. Inga vanliga Per-Albintorp därute.
Thomas Almen

Inläggav Per Thomson » 15 jan 2010, 19:42

I Svt:s 50 års tillbakablick i filmen "Året var 1960" finner man att det var 1960 som denna broled blev klar.
Hälsningar
Per Thomson
Användarvisningsbild
Per Thomson
Site Admin

Inläggav Lars-Gunnar » 15 jan 2010, 20:30

Per Thomson skrev:I Svt:s 50 års tillbakablick i filmen "Året var 1960" finner man att det var 1960 som denna broled blev klar.

Per, jag såg denna 60-tals dokumentär men jag tyckte det var bron före självaste Tjörnbron som raserades av ett fraktfartyg 1980. Är det Källsundsbron?

Lars-Gunnar
Lars-Gunnar

Inläggav Per Thomson » 16 jan 2010, 00:04

Som jag uppfattar det så är bron i filmen inte just denna bro som syns på det aktuella vykortet här. Vykortets bro är en mindre förbro till Tjörnbron men hela leden till Tjörn är beroende av båda dessa broar och den öppnades 1960. Våra vänner från västkusten här på forumet får rätta mig om min uppfattning är fel.
Hälsningar
Per Thomson
Användarvisningsbild
Per Thomson
Site Admin

Inläggav Bo Norvinge » 16 jan 2010, 13:20

Efter Stenungsund (från Göteborgshållet) kör man först över Stenungsöbron, en starkt bågformad bro som inte är så lång. Man hamnar på den lilla Stenungsön. Nästa bro är Källösundsbron. Källön är ännu mindre och i princip kör man nästan omedelbart från Källösundsbron över till den nya Tjörnbron.
F86:an på bilden har precis passerat Källösundsbron och befinner sig på Källön med Stenungsön och dess tunnel i bakgrunden. Här återstår den gamla Almöbron innan han är på Tjörn. Almöbron som rasade 1980 var en bågbro och hade sitt fäste aningen västerut jämfört med dagens snedkabelbro.
Om man nu sedan fortsätter genom Tjörn hamnar man på Skåpesundsbron och kommer över till Orust. Det var på Skåpesundsbron dansken hängde i dragstången (se VBG reklamen).
Med vänlig hälsning
Bo Norvinge

Hemsida: www.norvinge.se * Mail: bosse@norvinge.se * Tel: 070-587 38 67
Användarvisningsbild
Bo Norvinge

Inläggav Stellan » 18 apr 2010, 20:42

Man upphör som sagt aldrig att förvånas vilka motiv de kunde ha till vykort förr i världen, för inte kommer väl någon idag på att göra vykort av de kommunala sopbilarna :P

En vardaglig syssla som man inte ser i våra dagar...
Bild

/Stellan
chaufför emeritus ;-)
Användarvisningsbild
Stellan

FöregåendeNästa

Återgå till Allmänt Veteransnack