Tommys LS 85:a

Här träffas vi och kanske ställer en fråga eller lämnar ett förslag som andra har en lösning eller synpunkter på. Kom ihåg att det skall handla om lastbilsnostalgi.

Moderatorer: Anders Ason, Moderatorer

Re: Tommys LS 85:a

Inläggav Lars-Gunnar » 25 sep 2008, 10:16

När jag ser på bilden av Scania-Vabisen som är så fin och uppställd inomhus med en vattentunna på flaket som är förstärkt med järnringar så minns jag hur min far körde en sådan och vattnade någon väg.

Tydligen hade Vägförvaltningen haft den till salu och sågverkspatronen slog till och köpte en. Det dammade något oerhört på sågverkets gator så han kanske hade i åtanke att man ju kunde vattna där. En motordriven pump fanns nog inte. Minns att man fick åka till en speciell plats utmed Vindelälven och där fanns en pump. Det måste ha varit Vägförvaltningens. De slutade ju inte att vattna. De köpte ju nya större tankar och spred ut lut tror jag det var och ovanpå det vatten.

Körde man där mens det var vått fick man se till att tvätta bilen (person) så fort man kom hem. På grusvägar blev det hårt och bra och damm fanns inte. Istället var det stensprut så man fick stenskott både på kaross och i förekommande fall på vindrutan.

Ljuva 50-tal säger jag! Då var man bekymmersfri och allt var så lätt och det var då vi gick från feodalsamhälle till industrialism.

Lars-Gunnar :mrgreen: :wink:
Lars-Gunnar

Inläggav Saltbyxan » 19 aug 2010, 21:50

Registreringsnummer: DTN033
Fabrikat: SCANIA VABIS LS 71 50 18
Färg: OKÄND Fordonsslag: TR
Fordonsår: 1972
Chassinummer: 152023
Ägare/Brukare
Namn: HOLJE FÖRETAGSTJÄNST AKTIEBOLAG
Adress: ROSENHILLSVÄGEN 9
Postnr: 293 73
Förvärvsdatum: 2006-06-07
Fordonsstatus: Avställd (1985-12-20)
Antal ägare: 5
I trafik första gången i Sverige: 1972-01-01
Saltbyxan

Inläggav Fredrik Klint » 21 aug 2010, 14:07

DTN033 hette tidigare A9792, sett lite gamla bilder på den. Tidigt 70-tal, fortfarande reggad som lastbil. Ska försöka visa här senare...
Mest intresserad av bärgningsbilar - Har Du nya/gamla bilder på svenska bärgare? Ta gärna kontakt.
Fredrik Klint

Föregående

Återgå till Allmänt Veteransnack