Min karriär som katthusse började med utpressning, för snart 40 år sen blev det aktuellt att Rosa skulle flytta in i den HSB-tvåa som då var min bostad. I bagaget hade Rosa ett monster i form av en blandning mellan norsk skogskatt och bondkatt.
Valet stor mellan katt och Rosa eller att fortsätta att bo ensam, så det blev katt och Rosa, den katten och jag blev aldrig kompisar.
Efter det här har vi haft många hundar och katter och jag har så småningom lärt mig att uppskatta även de flesta katterna, dom två frigående musjägarna vi har just nu är riktigt mysiga, men skadebenägna.
När det gäller fåglar klarar dom betydligt mer än man skulle tro, vid Enköping för många år sedan lyfte en Fasan från gropkanten och lyckades krascha i vindrutan precis framför ratten på min 141.a. Rutan blev mos och fasanen ändrade inte ens kurs.
Småfåglar har också en förmåga att fastna i solskyddet på bilen där dom förmodligen hålls fast av fartvinden, när man så småningom stannar brukar pjodden sedan flyga iväg igen.
Stina.