regga om lastbil

Här träffas vi och kanske ställer en fråga eller lämnar ett förslag som andra har en lösning eller synpunkter på. Kom ihåg att det skall handla om lastbilsnostalgi.

Moderatorer: Anders Ason, Moderatorer

Re: regga om lastbil

Inläggav flak » 28 mar 2017, 15:24

Mycket märkligt att man kan köra runt med ett fd tungt fordon som plötsligt får framföras med "B"
Man tycker ju att tunga fordon ska vara just vad dom är och inte reggas som p-bil....då finns det ju ingen anledning till att inneha sin bokstavskombination som börjar på C.
Flak
Användarvisningsbild
flak
 
Inlägg: 994
Blev medlem: 19 jan 2008, 22:23
Ort: Bergkvara

Re: regga om lastbil

Inläggav Anders Ason » 28 mar 2017, 16:39

flak skrev:Mycket märkligt att man kan köra runt med ett fd tungt fordon som plötsligt får framföras med "B"
Man tycker ju att tunga fordon ska vara just vad dom är och inte reggas som p-bil....då finns det ju ingen anledning till att inneha sin bokstavskombination som börjar på C.


    Problemet är att precis som inom trafik och många andra områden så förväntar vi oss människor med vanlig sunt bondförnuft att det ska finnas en viss logik i regelverken, men tyvärr. Inom trafikområdet är det extra snårigt och krångligt, framför allt när det gäller behörigheter som är en salig röra av nationella (mindre av hela tiden) och EU- direktiv. (lagar). T o m mopparna har man grötat till.
Hälsningar Anders Ason
__________________________________________
Jag tillhör också den yngre generationen,
men det var ett tag se´n, nu med hobbyn som burit sina laster.
Användarvisningsbild
Anders Ason
 
Inlägg: 5697
Blev medlem: 02 apr 2007, 19:15
Ort: Linköping

Re: regga om lastbil

Inläggav PatrikD11 » 28 mar 2017, 20:19

Thomas Almen skrev: Benämningen var väl motorredskap, å det 50-tonsekipaget fick han framföra i full fart efter allmän väg.


"Full fart" bör väl varit 30 eller 50km/h då.

Mvh Patrik
Användarvisningsbild
PatrikD11
 
Inlägg: 78
Blev medlem: 15 jul 2015, 09:11

Re: regga om lastbil

Inläggav PatrikD11 » 28 mar 2017, 20:23

herrstina- skrev:Nu har jag pratat med en kille som utför reg.besiktningar.
Det har inte gjorts några förändringar i regelverket,


Precis, för då skulle det förstås funnits å läsa på Transportstyrelsens sida. :)

/ P
Användarvisningsbild
PatrikD11
 
Inlägg: 78
Blev medlem: 15 jul 2015, 09:11

Re: regga om lastbil

Inläggav PatrikD11 » 28 mar 2017, 20:46

herrstina- skrev:
Farfar kan alltså fortfarande köpa en utrangerad ledbuss, bygga om den till personbil och dundra fram i 120/h på svenska vägar med farmor i köket,



Brukar en ledbuss ha såpass utväxling till att nå sådana hastigheter ens..?


herrstina- skrev: samtidigt är en chaufför farlig för allmänheten om han jobbar 31 sek för länge eller tar rasten på fel ställe.


Fast egentligen är han ju farlig när han försöker att undvika jobba de där 31 sekunderna för länge.


/ P
Användarvisningsbild
PatrikD11
 
Inlägg: 78
Blev medlem: 15 jul 2015, 09:11

Re: regga om lastbil

Inläggav PatrikD11 » 28 mar 2017, 20:54

herrstina- skrev:
risbyn25 skrev:pb2 klass var nog något vi fick med EU inträdet de verkar vara lite andra vikt klasser på husbilar i vissa delar av EU när vi väl fått dessa bestämmelser blir dom nog kvar .tanken var nog inte att en massa gamla bussar skulle bli husbilar.S-O Karlsson


Jag tror inte det här är någon EU-produkt, få, om någon, vågar nog köra till Tyskland med en pb klass 2 och B-körkort.

Stina.


Jo, någon form av EU-anpassning skall det allt tydligen vara.


JAG TROR säkert att det finns flertalet pb2 med B-kort som kryssar ner genom Tyskland å vidare. Dock är det mestadels pb2:or som är fabriksbyggda.

Antalet pb2 i Sverige som är ombyggda bussar eller byggda på andra tyngre chassie är säkert i dagsläget en väldigt liten procent jämfört mot de fabriksbyggda husbilarna med gamla gubbar i.

/ P
Användarvisningsbild
PatrikD11
 
Inlägg: 78
Blev medlem: 15 jul 2015, 09:11

Re: regga om lastbil

Inläggav herrstina- » 28 mar 2017, 21:01

Nog finns det ledbussar som är växlade för att klara 120 km/h, annars är det tämligen enkelt att byta utväxling. SL hade ledbussar som gick mellan Stockholm och Arlanda på dispens i 110 km/h, dispensen omfattade även Bandag regummeringar.

Du har helt rätt när det gäller sekunderna, dom förvirrade reglerna och den hysteriska tolkningen har framkallat en stress på vägarna som inte fanns förr. En konsekvens är att förarna många gånger inte kan ta den där luren som är så nyttig efter en god middag, många gånger tvingas man också till att vända dygnet, köra på natten och försöka sova på dagen.
Jag är helt säker på att det här är en av orsakerna till den stigande olycksfrekvensen bland tunga fordon.

Stina.
Användarvisningsbild
herrstina-
 
Inlägg: 3827
Blev medlem: 06 okt 2008, 19:11
Ort: Helsingborg

Föregående

Återgå till Allmänt Veteransnack

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Google [Bot] och 15 gäster

cron