Still going strong !

Här träffas vi och kanske ställer en fråga eller lämnar ett förslag som andra har en lösning eller synpunkter på. Kom ihåg att det skall handla om lastbilsnostalgi.

Moderatorer: Anders Ason, Moderatorer

Re: Still going strong !

Inläggav kurtenglen » 22 jun 2013, 10:07

hörde häromdagen till min förvåning att Gustav Öman har sålt sin scania och slutat att köra lastbil
personen som berättade detta frågade gustav vad ska du göra sedan då,varvid han hade svarat INTE ETT JÄVLA DUGG
kurtenglen

Inläggav Anders Ason » 22 jun 2013, 21:00

Kul, men denna aktive och engagerade person kommer nog högst sannolikt inte att leva upp till sitt uttalande :)
Hälsningar Anders Ason
Anders Ason

Inläggav kurtenglen » 30 jun 2013, 18:32

jag har nog lagt in det tidigare men kommer inte ihåg var,ska bara berätta ifall ingen vet att gustav öman nu sålt sin scania och lagt av med yrkestrafiken vid 91 års ålder,det sägs att han kört lastbil i ca 70 år jäkligt strongt
kurtenglen

Inläggav kurtenglen » 15 sep 2013, 13:57

det enda jag kan berätta att han kört lastbil i 70år enligt vad han själv hade berättat för min son som jobbar på bilmetro i gävle
kurtenglen

Inläggav kurtenglen » 14 feb 2014, 09:55

Lars-Gunnar skrev:Är det inte på tiden att man tar kortet. Vad har han bilen till? Är det så att han inte har någon egen personbil?

Tänk en 91-åring som smäller med en personbil i låg hastighet kanske inte är så vansinnigt farligt men det blir vansinnigt om han rammar en personbil och inte får stopp på bilen.

Lars-Gunnar :)

åldern spelar väl ingen roll,men vad som har betydelse är om personen i fråga är tillräckligt frisk att utöva yrkestrafiken,därför tycker jag att tex läkarundersökning varje halvår över 75 års ålder det vore väl ganska rättvist med tanke på syn och reaktionen och det är ju med tanken på ALLAS säkerhet
kurtenglen

Inläggav sjömannen » 14 feb 2014, 16:30

Vi som sett honom i trafik dom sista 10 åren, har inget emot att han har lagt av.

Sjömannen
sjömannen

Inläggav Åkarns Kalle » 14 feb 2014, 21:23

Blev Gustaf en sämre chaufför med åren eller gjorde han som han alltid gjort och struntade i vissa regler/lagar?

Jag har pratat med olika personer som känner/känner till honom och vissa säger att han alltid varit precis som han var nu
att han redan för 30 år sedan körde som en "göbbe".

medans andra säger att det var för 10 år sedan han började bli "göbbe" och då borde ha slutat.

/Kalle

FÖRTYDLIGANDE

Jag utpekar [u]INTE[/u] Gustaf som lagbrytare utan ställer en fråga...... ang. översta raden
Den enda form av sport som intresserar mej är transport

Åkeriet har kört för Bilspedition, Linjegods, ASG, Fraktarna, X-Trafik, numera kör vi mest beställningstrafik med buss & lastbil.
Åkarns Kalle

Inläggav sjömannen » 14 feb 2014, 22:16

........om man säger som så......att,om man är typ 70...så inte blir man"bättre med åren" direkt,typ"bäst före datumet"har gått ut. Eller?

Sjömannen
sjömannen

Inläggav Kjell T » 15 feb 2014, 09:37

Bäst före datum är mycket individuellt. Det finns även yngre som inte är bra på det de gör, och aldrig kommer att bli bra.
Kjell T

Inläggav herrstina- » 15 feb 2014, 13:09

Kjell T skrev:Bäst före datum är mycket individuellt. Det finns även yngre som inte är bra på det de gör, och aldrig kommer att bli bra.

I högsta grad en sanning!

Sen är det onekligen så att åldern tar ut sin rätt på olika sätt, problemet är att förmågan att utföra olika handlingar oftast försämras i snabbare takt än insikten därom.

Stina.
Användarvisningsbild
herrstina-

Inläggav sjömannen » 15 feb 2014, 14:24

Kjell T skrev:Bäst före datum är mycket individuellt. Det finns även yngre som inte är bra på det de gör, och aldrig kommer att bli bra.

Visst är det så....men allt har en gräns,,o dom som är yngre o "inte så bra på de dom gör", torde knappast bli bättre efter 70

Sjömannen
sjömannen

Inläggav Åkarns Kalle » 15 feb 2014, 17:08

Jo det är så "bäst före" från person till person och då blir sällan bättre
MEN om jag som ung och medelålders kör som en jävla galning så folk är rädd när dom åker med mig men när jag då passerat 60/70/80 år
så lungnar jag ner mig för jag märker att jag inte kan fortsätta i samma stil....kör lungnare och folk är inte längre rädda att åka med mig

Fast å andra sida gäller de persontranporter och nu talar vi lastbilar vilket är en annan sak

/Kalle

Åkeriet har kört för Bilspedition, Linjegods, ASG, Fraktarna, X-Trafik, numera kör vi mest beställningstrafik med buss & lastbil.
Åkarns Kalle

Inläggav Åkarns Kalle » 16 jul 2017, 21:20

Slut

Fick i veckan höra att den 5/12 -2016 avled Gustaf Teodor Öman 94 år gammal.

Vila nu i frid Gustaf.......

Hittade även en artikel i GD om honom den är dock ända sen 2004
länk http://www.gd.se/allmant/akare-ohman-rullar-an

Åkarns Kalle

Föregående

Återgå till Allmänt Veteransnack