Funderingar om en Scania

Här träffas vi och kanske ställer en fråga eller lämnar ett förslag som andra har en lösning eller synpunkter på. Kom ihåg att det skall handla om lastbilsnostalgi.

Moderatorer: Anders Ason, Moderatorer

Re: Funderingar om en Scania

Inläggav Stellan » 02 apr 2008, 22:45

Om jag får komma med ett litet råd till Åkarnas Kalle, så är det: försök att skriva ner och dokumentera allt du kan medan de gamle lever. Dels så vet jag att de tycker om att berätta om sitt liv och yrke, dels så blir de väldigt nöjda när de vet att de lämnar något kvar efter sig till eftervärlden. Du har gjort en strålande insats hittils :idea: :!: :D

/Stellan
chaufför emeritus ;-)
Användarvisningsbild
Stellan

Inläggav Åkarns Kalle » 09 apr 2008, 20:37

Morfar var in en sväng nu och jag visade honom detta då sa han att dom lämnade släpet tomt efter halva vägen for och lastade bilen lastade släpet gjorde dom när dom for vidare genom byn ner mot Sundsvall.
Han berättade även att Kafét som jag alltid har trott hette Sallys efter som morfar jämt sagt "hos Sally" hette Cecil och låg på Köpmangatan.

något mer sa han inte men han tyckte det var roligt attt det här forumet fanns

/Kalle
Den enda form av sport som intresserar mej är transport

Åkeriet har kört för Bilspedition, Linjegods, ASG, Fraktarna, X-Trafik, numera kör vi mest beställningstrafik med buss & lastbil.
Åkarns Kalle

Inläggav Per Thomson » 09 apr 2008, 22:00

Intressant Kalle,
men du får "pumpa" honom på mer, t ex varför han valde ett busschassie; var det en tillfällighet eller ansåg att det fanns klara fördelar med det, hur många timmar tog en runda, hann de med mer förutom mjökkörningen på samma dygn, hur var det med lönsamheten, osv. Han kanske har något egtet han minns särskilt som kan vara intressant.
Hälsningar
Per Thomson
Användarvisningsbild
Per Thomson
Site Admin

Inläggav Åkarns Kalle » 09 apr 2008, 22:47

Det var Mormorsbror Martin som köpte bilarna sedan tog Morfar & Martins bror Tord över bilarna men när Tord & Morfar bytte bilar vart det vanliga torpedare, Tord dog 1984 och Martin dog 1994 så dom går det inte att fråga jag träffade ingen av dom.

03:30
dom körde tom in till S-vall hämmtade tomkrukor på mejeriet for tillbaka med dom till Ljustorp lossade dom tomma krukorna samtiigt som dom lastade dom fulla for in till stan med dom fulla krukorna lossade dom
på mejeriet på två dagar i veckan for dom sedan till Lantmanna lastade dessa varor tillbaka till Ljustorp detta lossades hos bönderna då kunde det göras en ved eller hökörning enstaka gånger gjordes timmer körningar hemma igen 15:00-16:00

lönsamhet ? vad är det ? har aldrig hört talas om nä jag bara skojar
två familjer lyckades då leva på det men dom hade också godslinjen från 1963 men 1965 slutade Morfar då "storbönderna" började skaffa mjölktankar (mejeriet hade egna tankbilar då) för då gick det inte ihop om man var två Tord fortsatte att köra tills dom slutade med krukor helt ägnades sig sedan åt godslinjen och lite andra körningar

men jag ska "pumpa" honom mer

Åkeriet har kört för Bilspedition, Linjegods, ASG, Fraktarna, X-Trafik, numera kör vi mest beställningstrafik med buss & lastbil.
Åkarns Kalle

Inläggav Åkarns Kalle » 03 maj 2008, 10:27

Morfar var nu in en sväng jag frågade då varför dom köpte Busschassie och då talade han om att dom köpte busschassie pga att det blev längre flak med ett sådant vilket behövdes då
han berättade inte något mer för han hade bråttom hem

kan inte begripa varför Pensionärer har så bråttom jämt ? men han lovade att svara på mina frågor en annan gång

mvh Åkarns Kalle

Åkarns Kalle

Inläggav Lars-Gunnar » 03 maj 2008, 19:11

Åkarns Kalle skrev:Morfar var nu in en sväng jag frågade då varför dom köpte Busschassie och då talade han om att dom köpte busschassie pga att det blev längre flak med ett sådant vilket behövdes då
han berättade inte något mer för han hade bråttom hem

kan inte begripa varför Pensionärer har så bråttom jämt ? men han lovade att svara på mina frågor en annan gång

mvh Åkarns Kalle

De kanske vill hinna så mycket som möjligt innan de går hädan. :lol: Tiden går ju så fort numera och det speciellt när man blir och är äldre.

Lars-Gunnar :)
Lars-Gunnar

Inläggav Åkarns Kalle » 28 jul 2008, 15:49

Hej började fundera om Y6076 kunde finnas kvar efter kontakt med lansarkivet i Härnösand har jag fått fram bl.a. följande info om bilen på första bilden har kopia på regbevis

regnr Y6076 Scania Vabis, B 71 53, 1954

1a äg fr.o.m.18/12-1954 Åkeriägare Martin Perssson Edsåker Stavreviken
2a äg fr.o.m.19/1-1956 Almer Bergkvist S. Järnvägsgatan 45 Sundsvall
3dje äg fr.o.m.11/2-1959 Harry Tjärnlund och Tord Persson Box 322 Edsåker Stavreviken Tel.: Sundsvall 83038
4de äg fr.o.m.9/3-1961 Bil & Buss i Sundsvall Aktiebolag Fabriksgatan 20 Sundsvall tel.:57370
5te äg fr.o.m14/4-1961 Firma Bil Dahlberg Box 43 Haparanda Tel.:633
19/6-1961 AVFÖRT UR REGISTER SÅSOM UTFÖRT TILL FINLAND

hur fortsätter man då ?

mvh Åkarns Kalle
Senast redigerad av Åkarns Kalle 16 nov 2008, 22:08, redigerad totalt 2 gånger.

Åkarns Kalle

Inläggav Åkarns Kalle » 14 sep 2008, 21:02

Hej har nu fått fram uppgifter om den andra Scanian (Y 4158) det är en Scania Vabis B 16 1947 maxlast 4680kg och plats för 5 passagerare

mvh Åkarns Kalle

Åkarns Kalle

Inläggav bilobuss » 16 sep 2008, 10:23

Chassiet till lastbilen (ev. bussen) är ju av fabrikat Scania-Vabis med all sannolikhet av typ B 71, motor D 631. Denna chassiserie var i produktion mellan åren 1954 - 1958. M a o en buss i "Regent-generationen". Tillverkaren av karossen (hytten) är lite svår att lösa.
Kan vara någon lokal tillverkare, så som Alnö-kaross eller Brunflo-kaross. Undrar hur många passagerare som fick plats i hytten. Troligen
färre än 9 st = då lastbil.
bilobuss
bilobuss

Föregående

Återgå till Allmänt Veteransnack