Vykort

Här träffas vi och kanske ställer en fråga eller lämnar ett förslag som andra har en lösning eller synpunkter på. Kom ihåg att det skall handla om lastbilsnostalgi.

Moderatorer: Anders Ason, Moderatorer

Re: Vykort

Inläggav S-V L44 » 03 jan 2012, 00:46

Riktigt skojigt att få se ett kort reportage om "Tolv Britsar" i Vara. Jag hade bara en annons från 1952.
Det var intressant att läsa att inkvarteringen var gratis om man tankade upp sitt fordon. Nu var det väl ingen större lyx att ligga på en galonbrits men säkert mycket bekvämare än dåtidens sovhytter om de ens var vanligt förekommande.

// Kjell N
Användarvisningsbild
S-V L44

Inläggav Per Thomson » 03 jan 2012, 19:13

I min tidigaste långtrad-era 63 körde jag Skåne-linje från Fagersta två ggr i veckan. Var det minus tjugo på småländska höglandet och man var så tidig att det fanns marginal för några timmars sömn innan lotsens påstigning i Markaryd, så föredrog man hellre den ombonade värmen på Gulf-macken i Kånna söder om Ljungby i stället för i den kalla 1350-hytten. Enda problemet var att vissa elefant-gubbar snarkade förfärligt. :lol:

Lots ja, Mauritz från Markaryd, visserligen tog han över ratten men lossningarna var över hela Skåne med start i Sösdala, sedan Trelleborg, Malmö och slutligen lastning i Helsingborg. På så vis blev det inte möjlighet till någon riktig vila i 1350-hytten annat än undantagsvis då man kom tidigt till Helsingborg och där kunde slagga några timmar i Bilspeditions källare där det fanns några galonbäddar.

Veckotur två innebar lossning och lastning i Skåne på fredagar och ibland fick man då övernatta på BP-stationen Stattena i Helsingborg därför att en holländsk tradare med grönsaker skulle inväntas tills lördag förmiddag då slutlastning kunde ske. Körning hem under dagsljus efter en riktig vila var väldigt behagligt jämfört med att som för tisdagsturen behöva köra två nätter på rad utan tillräcklig sömn. BP-macken i Helsingborg hade ett tio-tal enkelrum och där kom jag att övernatta många gånger senare när jag körde på utlandet.
Hälsningar
Per Thomson
Användarvisningsbild
Per Thomson
Site Admin

Inläggav Reid Hulting » 03 jan 2012, 19:21

Det var "bättre" förr :? 8) :roll: 8) .
Reid.
Reid Hulting

Inläggav Per Thomson » 03 jan 2012, 21:01

Sudde skrev:Hej Kjell och Gott Nytt År!
Läste bara för en kort tid sedan om just "Tolv britsar" hos en eminent bloggare som intresserat sej för just mackar och motell. Bifogar en länk i stället för ett vykort, det finns mycket intressant på hans sida om just gamla motell. Svaret finns i texten vid sidan av bilden längst ner på sidan!
http://grandprix63.blogspot.com/search/label/Motell

Vilka minnen dessa bilder väcker!
Var på väg upp till Dalarna med 76:an för några år sedan och körde större delen av E4:an upp till Jönköping på gamla sträckningar. Det ger en helt annan känsla än att bara förflytta sig på motorväg - nästa så man tycker att 76:an spinner mer belåtet också :lol: Kollade särskilt det gamla Barnarps-stoppet. Backen "från fel håll" var svår att uppfatta som någon verkligt brant uppförsbacke men det är klart att över 50 tons bruttovikt med bara 220 kusar är något som man inte riktigt förstår idag.

Barnarp var ett sådant där stamställe alltid när man var på väg söderut vid tiden då det begav sig. Den då spitternya 76:an med 3-axligt Skäninge-skåp fick verkligen bekänna färg uppför Barnarpsbacken när tågvikten låg på mellan 50-60 ton.
Hälsningar
Per Thomson
Användarvisningsbild
Per Thomson
Site Admin

Inläggav Vågert » 08 jan 2012, 22:26

Inget vykort men härlig bild,skannad ur en bok av Peter Haventon.
Någon som vet platsen?
IMG_1067_0938 (800x510).jpg
IMG_1067_0938 (800x510).jpg (182.57 KiB) Visad 16238 gånger
Veteranåkare
Användarvisningsbild
Vågert

Inläggav Thomas Almen » 08 jan 2012, 22:36

Är det S-skyltar på bussen. Forshaga, eventuelltmöjligenmånne?
Thomas Almen

Inläggav Vågert » 08 jan 2012, 22:50

Thomas Almen skrev:Är det S-skyltar på bussen. Forshaga, eventuelltmöjligenmånne?

S- som i Värmland stämmer bra Thomas.
Men Forshaga är fel :)
Veteranåkare
Användarvisningsbild
Vågert

Inläggav Thomas Almen » 08 jan 2012, 22:53

Kan de var Ekshärad?. Sist sjansen... :?
Thomas Almen

Inläggav faun v12 » 08 jan 2012, 22:56

Ekshärad, kyrktornet syns i bak-grunden och Gulf macken slutade som Statoil mack där jag lossat gasol ett antal gånger. :D
faun v12

Inläggav Vågert » 08 jan 2012, 23:03

Ekshärad var helt rätt.
Nog är det en härlig bild!
Veteranåkare
Användarvisningsbild
Vågert

Inläggav Stellan » 08 jan 2012, 23:06

Jag gillar lasset på bilen som står under skärmtaket, det måste ha varit lite vingligt att köra med :P

/Stellan
chaufför emeritus ;-)
Användarvisningsbild
Stellan

Inläggav Vågert » 08 jan 2012, 23:13

Stellan skrev:Jag gillar lasset på bilen som står under skärmtaket, det måste ha varit lite vingligt att köra med :P

/Stellan

Det ser ut som en boggibil men det gick nog inte fort svängarna. :lol:
Veteranåkare
Användarvisningsbild
Vågert

Inläggav faun v12 » 08 jan 2012, 23:14

Båda husen mellan macken och kyrkan finns kvar samt något ytterligare hus,macken är ersatt med en modernare stations byggnad som i dag inrymmer en restaurang. Vägen är bredare asfalt väg samt luftledningarna borttagna. Lossar i Ekshärad varannan vecka så jag brukar inta min matlåda några hundra meter norr om motiv-platsen.
faun v12

Inläggav Stellan » 08 jan 2012, 23:24

Skulle du komma åt och ta en bild i närheten vore det ju kanon, jag är lite svag för bilder som visar då och nu :D

/Stellan
chaufför emeritus ;-)
Användarvisningsbild
Stellan

Inläggav Thomas Almen » 09 jan 2012, 20:05

Ja, tog det på kyrkan jag å Kenneth. Inte illa av en renägare, va? :wink: Finns väl en vallonkyrkogård också där, lika som i Noppikoski?.
Thomas Almen

FöregåendeNästa

Återgå till Allmänt Veteransnack